1. |
Tunezia (mind) |
120 sor |
(cikkei) |
2. |
Libia: visszaemlekezes 11 ev tavlatabol (1. resz) (mind) |
143 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Tunezia (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Minap valaki Tunezia felol erdeklodott. En kozel negy evet toltottem
ott, bejartuk az egesz orszagot, olyan helyeken voltunk, ahol meg sok
helybeli sem fordult meg soha, egyutt dolgoztunk, ettunk, neha meg
aludtunk is a helyiekkel, es hetenkent egyszer meg "turistaba is
atmentunk". Persze legtobbszor olyan helyeken jartunk, ahol csak
homok-, vagy kosivatag van, es igen csak meg tudja mutatni az
embernek, hogy "ki az ur ebben a szarfeszekben". Aztan masfel evet
Sziriaban toltottem, majd jott egy Algeriai kiruccanas /errol van
nehany kep Bihary Gabor jovoltabol a http://w3.swi.hu/condrix nevu
lapon, most pedig Turkmenisztanbol jottem haza. Ezeken a helyeken
geofizikai kutatasokat vegeztunk, es igy mondhatni "fizettek" azert,
hogy ellatogassunk olyan helyekre, ahova kulonben csak nagy nehezsegek
aran juthatna az ember. '92-ben kezdodott a tortenet, junius volt, es
a ket Mitsubishi L300-as lassan kigordult a Gorkij /vagy akkor mar
Varosligeti?/ fasori irodahaz udvararol. Bucsut intettunk a
baratoknak, felesegeknek, tengerimalacoknak, es elindultunk az osztrak
hatar fele, hogy onnan lesoporjunk Genovaba, ahol ket nap mulva majd
behajozunk. Junius leven kellemes utunk volt, a Micuk jol huztak, neha
megalltunk az ut mellett gyumolcsot venni, a benzinkutaknal vagy az
olasz autopalyak gyorsettermeinel bekaptunk valamit,kozben
osztrak-olasz hatar kozeleben egy panzioban toltottuk az elso
ejszakat. Masnap delutan ertunk Genovaba, ahol el is szakadt egymastol
a ket kocsi, es veszett radiozasba kezdtunk, hogy valahogy ujra egymas
kozelebe keruljunk, ami jo egy ora alatt ossze is jott, nem hiaba
voltunk tehat geodetak. Viszonylag konnyen megtalaltuk a szallodat,
leparkoltunk, es nekilattunk igazi olasz pizzeriat keresni. Egy
hangulatos tavernaban aztan megejtettem eletem elso hatalmas mindennel
telepakolt kemenceben sult pizzajat, es osszevetve az akkoriban itthon
kaphato utanzatokkal, igen csak elegedetten tertunk nyugovora. Korai
ebreszto, ujabb vamolas es mar a tengerrel szemben alltunk a molon, az
egyenruhasok takaros sorokba rendeztek a kocsikat, ment minden, mint a
karikacsapas. Vartuk a hajot, kozben neha elhuzott egy zapor
folottunk, de nem bantuk, hiszen UTON voltunk. Jo ket oras kesessel be
is futott a komp, felnyilt a hasa, es kiozonlott belole egy kisebb
varosnyi auto es nehany motor, majd mi jottunk. Ha jol emlekszem ket
vagy harom fedelzet varta a jarmuveket, aztan jott a turista fedelzet,
majd a masodosztaly, felette a mienk, mivel a ceg elso osztalyra vett
jegyet, majd kovetkezett a kapitanyfedelzet, es a kek eg. Leparkoltuk
a kocsikat, majd lifttel felmentunk az "otodikre", es rovid harc aran
megszereztuk a szobak kulcsait. Erre azert volt szukseg, mert a barna
boru "recepcios" a masodosztalyra szeretett volna iranyitani minket,
de nem tudta, hogy bizony husevokkel all szembe, legalabb is otunk
kozul csak egy volt vegetarianus. A ketszemelyes kabinok nem voltak
nagyok, emeletes agy, asztal szekekkel, beepitett szekreny, es egy kis
tusolo alkotta az osszkomfortot. Alig hogy lepakoltunk, jott a steward
/de jo, hogy valamikor Dekany Andrason nottem fol:)/, es mutatta az
utat az ebedlobe. Hatalmas asztalok feher abrosszal, fotelek
korulottuk, minden asztal diszkreten paravannal elkeritve,
mindegyikhez voros liberias uniformisban egy-egy felszolgalo, fejunk
folott kristaly(?) csillar.festmenyek a falakon. A felejtheto leves
utan hatalmas talon sulthal hegyek es mindenfele koretek jottek.
Taktikusan vegetarianus baratom melle telepedtem, es ezt a szokasomat
a kovetkezo fel evben meg is tartottam, mert emlekeztem Garfield
szavaira: "Az igazi inyenceknek nem a minoseg, hanem a mennyiseg a
fontos". Dupla hal adag, nemi vorosbor, de inkabb kola es a deszert
utan kitodultunk a fedelzetre, es nem sokkal kesobb vegignezhettuk az
elokeszuleteket a kifutasra. Delutan harom ora is elmult mar, amikor a
hajo tavolodni kezdett a parttol, es miutan a varos, a hegyek es
lassan az egesz part elveszett a messzesegben, elindultunk felderiteni
a kornyeket. Talaltunk jonehany bart, uzletet, ettermet, diszkot, igy
estere jo kilatasokkal vagtunk neki vacsora utan az ejszakanak, de
mint tudjuk az emberek es egerek legnagyobb tervei rendszerint fustbe
mennek, igy valahol Szicilia magassagaban mindnyajan agynak estunk.
Masnap reggel indultam volna ebreszteni a masik ket kabin
szemelyzetet, ahogy nyitom az ajtot, latom am, hogy vegetarianus Jozsi
baratom fekvotamaszokat nyom. Jobban megnezve rajottem, hogy ez bizony
nem o, es a fekvotamasz is inkabb csak amolyan terdelesbol
elorehajlasoshomlokatalajhoz gyakorlat. Na, gondoltam magamban, ez mar
itten Allah felsegterulete, jo lesz odafigyelni! Reggeli utan egesz
nap lustalkodtunk a hatso fedelzeten, neztuk a harom hatalmas csavar
altal kavart nyomdokvizet, es ebed utan mar nagyon vartuk hogy
feltunjon valami part fele. Ket ora is elmult mire partkozelbe
kerultunk, majd egy gyors kikotes, es a hajo elhagyasa kovetkezett. Az
arab vamosok mindenre kiterjedo figyelmet helyi emberunk ugyesen
elaltatta, ebben kozrejatszott a ketoldali munkaundor nevu betegseg
afrikai megfelelojenek jelenlete is, igy megusztuk a felszereles le-,
ill. felpakolasat. Kovettuk a megbizott emberket es kozben eszre sem
vettuk, hogy Tunisz forgatagaban nyomjuk a gazt. Orult hangzavar,
mindenki nyomja a kurtot ahogy a lampa zoldre valt, harom savos uton
konnyeden csinalnak ot kocsisort ugy, hogy a szembejovok mar alig
fernek el, mindezt a rendor szeme lattara... Tunisz eszaki reszen
kozel a tengerparthoz volt a szallodank, nagyon hangulatos lugasos
kerthelyisegben vacsoraztunk, majd felmasztunk a lapos tetore, hogy
belojjuk a GPS-eket. Ejfel utan mar agyban is voltunk, mivel masnap
vagy 500km-t kellett delre vezetnunk, hogy elerjuk elso
allomashelyunket, ami nem volt mas, mint Kebili, az egyik "megye"
"megyeszekhelye". Az ut egy darabig del fele vezetett, neha meg a
tengert is lattuk, de aztan elfordultunk Kairuan fele, igy egyre
fogyatkozo fak, bokrok, es olajfaultetvenyek kozott vezettunk, neha
atrobogtunk kisebb falvakon, vagy csak nehany hazcsoport alkotta
telepuleseken, ahol az ut mellett a vorosre festett falu "husbolt"
elott faszenen sult rablohus-szeruseggel es salataval megrakott
szendvicseket probalt ki a csapat batrabb resze. Itt alljunk meg egy
szora. Indulasunk elott szigoru orvosi vizsgalatokon estunk at,
oltasokat kaptunk, majd Dr. Axman Agnes a tropusok jeles ismeroje
probalt elrettenteni bennunket minden jotol. Persze szegeny csak a
tropusokat ismerte, mi meg ugye nem oda mentunk, hanem egy szaraz, jol
szellozo alacsony paratartalmu es jol megepitett "ingatlanra", annak
is az eszakkeleti reszere.. Jo, azt meg betartottam, hogy nem iszom
csapvizet, mivel azt itthon is utalkozva veszem csak a szamba, de hogy
fertotlenitsunk minden gyumolcsot, vagy legalabb hamozzuk meg, azt
badarsagnak tartottam. Szegeny vegeterianusunk egy napig aztatta
neumagnolos vizben a datolyat, mielott ovatosan es mertekkel
fogyasztott volna belole, en ket pofara zabaltam ugy ahogy a piacon
megvettem, lehetett az szolo, alma, datolya mandarin vagy narancs,
soha nem volt semmi bajom. Azt mondom: a szervezetnek igen is meg kell
mutatni a vilagot, nem kell annyira ovni, tud az magara vigyazni, ha
hagyjuk... Mellesleg nehanyszor rafanyalodtunk az amugy hutopatronkent
funkcionalo fagyasztott csapvizzel toltott muanyag flakonokra, de hat
a sivatagban nem nagyon nezegeti az ember, hogy milyen vizet talal.
Innen folytatjuk...
--
Udv, Joe
mailto:
Ui.: ha valakinek konkret kerdese van a temaval kapcsolatban, szivesen
valaszolok, amennyire tudok...
|
+ - | Libia: visszaemlekezes 11 ev tavlatabol (1. resz) (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Libia: visszaemlekezes 11 ev tavlatabol
(1. resz)
A legikozlekedes megindulasaval sokakban felmerult, hogy talan el
lehetne utazni az eszak-afrikai regio legzartabb, a turistak
altal legkevesbe ismert orszagaba, Libiaba (most tekintsunk el a
remsegek honava valt Algeriatol!). Ennek kapcsan gondoltam, hogy
megprobalom visszaidezni libiai emlekeimet, melyeknek forrasa az
orszagban, egy ipari beruhazason eltoltott harom es fel ev, 1985
es 1989 kozott.
Elofordulhat, hogy a kovetkezokben leirt adatok es ismeretek az
idobeli tavolsag miatt mar nem feltetlen fedik a valosagot, de
valoszinuleg nem feleslegesek egy olyan zarkozott orszag
megismeresere, mint amilyen Libia, vagy hivatalos neven a Libiai
Arab Szocialista Nagy Nepi Kozosseg.
1979-ben Libia eldontotte, hogy az orszagban talalhato vasercre
es az energiaforrasul szolgalo koolajra alapozva acelmuvet
letesit Tripolitol keletre, a Szirti-obol nyugati sarkan,
Miszurata varosa mellett. A beruhazas folyo aron kb. 5 milliard
amerikai dollarba kerult, megvalositasa idejen a vilag legnagyobb
ipari beruhazasanak szamitott, igy ertheto, hogy az osszes
nehezipari vilagceg ott tolongott a tenderkiirasnal. A vilagcegek
alvallalkozok sokasagat foglalkoztattak, tobbek kozott a nehai
Villamos Eromu Tervezo es Szerelo Vallalatot is. E ceg
alkalmazottjakent kerultem ki Libiaba en is, eloszor egy evre,
azutan folyamatosan 1989 vegeig hosszabbitva a szerzodest.
Egy nemzetkozi beruhazas szakmai szemmel nezve is tanulsagos, de
legalabb olyan erdekes etnikai szempontbol is. A vasmu epitesen
csucsidoszakban kb. 6000 ember dolgozott, akik szamolgatasaim
alapjan 26 kulonbozo orszagbol erkeztek. A legkeletibb nacio a
japan volt, a legnyugatibb a portugal. Ezen az igen tag region
belul voltak emberek peldaul a Fulop-szigetekrol, Thaifoldrol,
Indiabol, Bangladesbol, Kinabol, Koreabol, Magyarorszagrol,
Lengyelorszagbol, Skociabol, Nemetorszagbol, Franciaorszagbol,
Ausztriabol, Egyiptombol es meg sok mas orszagbol. Igyekeztem
minden olyan naciot becserkeszni, amelyikkel nem volt
munkakapcsolatom es ez a japanok kivetelevel sikerult is. Ok
annyira katonas eletet eltek es annyira nem baratkozo tipusu
emberek, hogy egy rovid munkakapcsolaton kivul lehetetlenseg volt
veluk osszejonni. A tobbieket modszeresen vegiglatogattam,
csereberelgettem veluk ezt-azt, beszelgettunk kulonbozo nyelveken
kiejtett "angol" nyelven, kerdezgettuk egymast orszagainkrol,
egyszoval dult az interetnikai kommunikacio. Nagyon elveztem ezt
a kapcsolatfelvetelt, soha azota annyi egzotikus emberrel nem
beszeltem, mint akkor. A kinaiak kozott osztatlan nepszerusegnek
orvendtem, leven testmagassagom par centivel meghaladja a 2 m-t.
Mikor eloszor atmentem hozzajuk - az ablakomtol husz meterre, a
kerites tuloldalan eltek mind a tobbszazan - csodalkozva
vegigtapogattak lentrol folfele: itt ember, itt is ember, meg
mindig ember. A fejemnel mar kicsit agaskodtak. Kedvenc angol
dialektusom a filippinoke volt, ok ugyanis az "f" hang helyett
"p"-t mondtak. Igy az angol "fifty five" a kisse mulatsagos
"pipti pajv"-nak hangzott. Egyebkent a harmadik vilagbol jottek
meglepoen sokan tudtak Magyarorszagrol es a nyugatiak koreben
eleg sokak reszerol erzekelheto lenezo-lesajnalo hozzankallast a
korukben nem tapasztaltam. Ma mar szamomra kiderithetetlen, hogy
mivel valtottuk ki, mi magyarok a szimpatiat, de jolesett
megelni. Ugyanezt a szimpatiat tapasztaltam a libiai oslakossag
reszerol is. Ennek okai erthetobbek: sok libiai fiatal jart
nalunk kozepiskolaba vagy egyetemre, sokuknak volt ittletuk alatt
magyar baratnoje, azonkivul Magyarorszag egy konnyen elerheto
celorszag volt szamukra nyugat fele (a magyar vizumot egy nap
alatt megkaptak, mig a nyugati orszagok hetekig huztak a dolgot,
aztan sokszor elutasitottak a kerelmet). Ez persze mar a politika
ingovanyos terepet erinti, talan hagyjuk is.
Ennyi embernek termeszetesen megfelelo szallashelyre is szuksege
volt, ezert Miszurata mellett felepitettek egy kulon kis falut
(jobb hijan nevezzuk tabornak a tovabbiakban) az epitkezesen
dolgozoknak. A munkasok ketszintes barakkokban, a kozepszintu es
annal magasabb vezetok 4-5 lakasbol allo, fabol keszult,
tokeletes europai komforttal berendezett hazakban laktak,
melyekhez kert is tartozott. A kulonbozo orszagokbol jott emberek
lakoteruletet egymastol drotkerites valasztotta el.
Gondolhatnank, hogy ez kisse komor szinezetet adott a tabornak,
de a gyakorlat bizonyitotta, hogy a kulonbozo kulturak es
eletmodok miatt szukseg volt ra. A tabor elete egyebkent
meglepoen bekesen zajlott, idegengyuloletnek, rasszizmusnak
nyomat sem lehetett talalni. Sok keleti nep hozta az unnepeit is
magaval. A legszinesebb unnepsegeket a thaifoldiek rendeztek,
kiralyuk szuletesnapjara. A tabornak kulon vezetosege volt,
melynek iranyitasaval folyamatosan szerveztek kulonbozo
sportversenyeket, rendezvenyeket (kedvencem a kert-szepsegverseny
volt). Ezzel elertek, hogy a tabor eletet, kulonosen 1986-ban, az
elvezetes sokszinuseg jellemezte.
Tul azon, hogy a '80-as evekben egy valamirevalo vagyoni
hatterrel nem rendelkezo fiatal szamara az onallo lakashoz jutas
egyetlen utja a hazainal sokkal magasabb fizetest nyujto kulfoldi
kikuldetes volt, letezett egy szemelyes ok is, amely miatt
belevagtam ebbe a munkaba. Bar vegzettsegem szerint
villamosmernok vagyok, mar regota erdekel a foldtudomany is, es
kulonosen szivesen olvasgattam a sivatagok vilagarol. Az
Eszak-Afrikat uralo Szahara pedig kivalo terulet minden
kozetbuvarnak. A novenytakaro hianya miatt az egesz terep maga a
szintiszta geologia, a szelerozio es a homersekleti aprozodas
reven Europaban nem lathato formaciokat lehet latni, stb. Ezen
kivul erdekelt a Szaharaban lako emberek letformaja es altalaban
az egesz sivatagi milio, a maga sokretusegeben.
Csak egy bokkeno adodott. Ambiciozus sivatagi terveimet erosen
korlatozta a teny, hogy tulajdonkeppen dolgoznom kellett egy
helyhezkotott munkahelyen, szabadidom keves volt es le kellett
kuzdenem fonokeim nem nagyon titkolt rosszallasat, mikor a
vallalatunk szamara rendelkezesre allo 2 db Lada 1200-es tipusu
gepkocsi kozul valamelyiket meg akartam hetvegere kaparintani egy
"kis" kirandulasra. Altalaban ertetlen tekintetekkel talalkoztam:
minek akarsz a sivatagba menni, nincs ott semmi! Ilyenkor nyeltem
egyet es nem magyaraztam el azt a "semmit". Utazasi maniam
azonban annyira gatlastalanul tort felszinre, hogy idovel
kiharcoltam a vallalati kirandultato abszolut nekem valo
szerepkoret. Ez alatt az ertendo, hogy ha Magyarorszagrol kijott
hozzank valamelyik fonokunk, akkor en szerveztem nekik egy laza
kis egynapos utazast. Honi vezetoink dicseretere legyen mondva,
hogy erdeklodo tipusu emberek voltak.
Az utazasokhoz harom alapfeltetel szuksegeltetett: ido, auto es
utitarsak. Ido az arab unnepek kornyeken adodott, mert
unnepnapokon kifejezetten tilos volt dolgozni. Ha az unnepnapot
munkaszuneti nap kovette, mindjart lett ket nap egymas utan. A
legnagyobb arab unnep - sajnos mar nem emlekszem, hogy melyik -
tobb napos volt, igy sikerult 1986 nyaran egy negynapos, kb. 3500
km-es utat szervezni, le delre a Fezzanba, egeszet Gat varosaig
(kesobb irok errol az utrol). Vallalatunk autojat csak hetvegi,
kisebb utakra tudtam megszerezni. Leginkabb a nemeteket
cserkesztem be, akiknek volt autojuk rendesen, es ha elvallaltam
a vezetest, ingyen elmehettem veluk. Altalaban meg abba is
belementek, hogy en jeloljem ki az utvonalat. Sajnos ezek az
autok nem terepre keszultek, ezert utjaink az aszfaltutak
nyomvonalat kovettek. Ide kapcsolodik az utitars kerdese is. Az
utazasi vaggyal megaldott (megvert?) emberek rendesen szagrol
megismerik egymast, igy hamar kialakult az az internacionalis
tarsasag, amely szivesen toltotte idejet a kocsiban aszalodva.
Csak peldakent: az elobb mar emlitett hosszu utra oten mentunk:
ket magyar, egy cseh, egy echte nemet, egy svajci nemet es ket
Peugeot kombi gepkocsi.
Sajnos az elozo bekezdesekben emlitett nehezsegek miatt joval
kevesebb utat tudtam szervezni, mint amennyit szerettem volna.
Terepjaro auto es a sivatagot pontosan ismero vezeto hianya miatt
pedig igazi terepautozasrol szo sem lehetett. Ennek ellenere
minden utat elveztem, mert a taj fantasztikus, minden eleme uj es
ismeretlen es az utak menten is rengeteg latnivaloba botlik az
ember. Fantasztikus erzes olyan videken utazni, ahol a
civilizacio alkot kis szigeteket a termeszetben, nem pedig
forditva, mint Europaban mar szinte mindenhol.
folyt.kov...
|
|