1. |
Mathy motorolaj-adalek (mind) |
24 sor |
(cikkei) |
2. |
Fw: R/C auto es verseny (mind) |
70 sor |
(cikkei) |
3. |
Ford Probe (mind) |
9 sor |
(cikkei) |
4. |
Re: botond, Skoda HELP!!!, Kipufogo szerviz, radarjelzo (mind) |
52 sor |
(cikkei) |
5. |
Skodaszerviz Adamnak... (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
6. |
Fordulatszammero skodaba (mind) |
26 sor |
(cikkei) |
7. |
Skoda HELP!!! (mind) |
25 sor |
(cikkei) |
8. |
Skoda csorog + fordulatszammero (mind) |
11 sor |
(cikkei) |
9. |
Trabant, Seat (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
10. |
csorges de mindig w1.3 (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
11. |
AUTO loans...debt consolidation..and much more (mind) |
2 sor |
(cikkei) |
12. |
Renault Fuego (mind) |
20 sor |
(cikkei) |
13. |
VW Golf II, 1300cc (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
14. |
va: Kipufogo szerviz ... (mind) |
6 sor |
(cikkei) |
15. |
AUDI 200 Turbo Quattro 2.2 '91-es ELADO. (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
16. |
Rejtelyes alkatresz es 850-es Fiat (mind) |
44 sor |
(cikkei) |
17. |
Re: *** HIX AUTO *** #372 (mind) |
11 sor |
(cikkei) |
18. |
fiat 850 club (mind) |
10 sor |
(cikkei) |
19. |
Turbotoltokrol altalban (mind) |
144 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Mathy motorolaj-adalek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Itt a nemeteknel lehet kapni egy motorolaj-adalekot, amit ha az ember
beleont a motorba, akkor 10x-re no az olajcsere idointerallum. Van
rajta TÜV, ami egy KERMInek felel meg, es garanciat is vallalnak az
egeszre (10 evre...). A Home Order Television-on lehet neha latni a
reklamjat, es ujabban mar home page-ük is van. www.mathy.de
Hallott-e mar valaki errol a csodaszerrol? En kiprobaltam, es
remelem, hogy 10 evig nem is fogok olajat cserelni. Az lenne csak
sporolas! (Csak a szurot kell benne megfeleloen cserelni).
Egyebkent egyeb jotekony hatasai:
Noveli a kompressziot, csokkenti az olajfogyasztast es csokkenti a
benzinfogyasztast is (erre van a TÜV megadva!!!). Amugy nem
humbuk-szeruen mutatjak be a dolgot a tv-ben, es egeszen hihetonek
tunik...
Minden jot,
Csaba
P.S.: Osszehasonlitaskeppen, en meg nem lattam egyeb csodaszereken
TÜV-öt (pl. Slick, Metabond etc.)
|
+ - | Fw: R/C auto es verseny (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
h
>hhh
Sziasztok!
Rengetegen kerdeztek hogy mikor lessz
a verseny. Majus 8-9 az idopont,
es 12 kor kezdodnek a donto futamok.
A kobanyai metromegallotol a 98 nyolcas busszal mentek
nehany megallot, es jobbra lessz egy Renault szerviz.
Utana leszalsz, visszafele setalsz 20 metert, es leszz egy
elegazo utca, ami a Hangar utca. Ha megkerdzel
valakit hogy hol a gokartpalya, akkor megtalalod a versenyt.
Bovebb info: 291-2758 (Modellezo klub)
Az autoval kapcsolatban is sok level erkezett.
Sokan kerdeztetetk hogy hany eves. Ez jogos
kerdes egy jatek autonal, ami 1 ev alatt darabjaira hullik
de egy ilyen versenyauto, az mas kategoriaba tartozik.
Egyebkent 3 versenyt ment az auto, tehat 3 hetvege.
A verseny autokban, a siklocsapagy fogalma ismeretlen. Itt
minden golyos, vagy tugorgos csapagy,
es helyenkent titanbol vannak a dolgok.
A vilagon 2 nagy marka van. Az egyik a
Serpent, a masik a Picco. Az vilagbajnoki versenyeken,
az elso husz kocsi Serpent. Ezek az uralkodo geptipusok
Magyaroszagon is. Mindket tipushoz azonnal
van potalkatresz. A fenntartasi koltsegekrol annyit,
hogy ez kategoria fuggo. 1/8 as kategoriaban,
csillagaszati koltsegek vannak. Versenyenkent egy
motorgeneral, es egy garnitura gumi.1/10 ben
5 versenyenkent kell gumit cserelni, es evente
kell felujitani a motort, de semmi ertelme.
Aki csak jatszani akar, annak kifejezetten
muveszet szethajtani egy ilyen autot.
Auto: Serpent Impact M2 1/10 4WD
http://www.serpent.nl/impact/impact2.htm
Motor: R&B 2.5ccm
Kaszni: BMW M3 as hasznalt kaszni,
es egy vadi uj kifestetlen Porsche 962 MS
karoszeria.
Iranyito: 2 csatornas pultos Robbe Futaba
Starter: Hordozhato, beepitett aksival.
Izzitot, es egy tartalek 47 es fogaskereket,
ajandekba adok.
60eFt a kocsi
20eFt a motor
20eFt az iranyito
15eFt a Starter.
Egyben vagy kulon megegyezes szerint.
A modellboltban 40 egy villanyauto, amire meg kb
70 ezret kell kolteni(akkomulator elektronika, tolto),
es meg mindigcsak villanyauto.
99eFt egy benzines Tamilya, ami nincs felcspagyazva,
es szetesik egy fel ev utan.
Udv: Ifj Rozgonyi Andras 3-559-754
>
|
+ - | Ford Probe (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Egyik ismerosomnek van egy '94 Ford Probe-ja. Az a gond vele, hogy az ABS
neha nem mukodik. Elvitte egy szerelohoz, aki azt mondta, hogy kellene neki
valamilyen muszaki leiras az ABS-rol. Tudja valaki, hogy ilyet esetleg hol
talalhatok az interneten? De mas megoldas is erdekel.
Koszi,
Peter
|
+ - | Re: botond, Skoda HELP!!!, Kipufogo szerviz, radarjelzo (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok !
Botond olaj:
A fater a general elott allo Skodajaba ezt hasznalta.
Sokkal kevesebbet fustolt el belole (mint benzinbol :-) mint
a multiszuperbol. Rossz tapasztalat nincs.
*
>Az egesz ugy kezdodott, hogy en hulye nem csereltem idoben olajat...
>Nagyon nem... vagyis 15000 km utan
...
>ui: Igen, tudom, hulye vagyok, hogy nem csereltem idoben olajat!
Szia Adam !
Eloljaroban annyit, hogy nem vagy hulye. :-))
A Skodaban - ha nem general utan vagy - boven eleg ha 15
ezrenkent cserelsz. Mondjuk utantoltogetni azert kellett volna.
Foleg ha mar villog a piros pislancs kis vilag.
De szerintem a ket dolog nem fugg ossze.
Nezd meg az AC pumpat es a mexakitot (hezag, beeges) !
Leveszed a benyocsovet a karbirol es a kezi himbaval meglokdosod
a pumpat. Lehet hogy csak berepedt a membran.
Az aljarol meg letekered a szurot - hatha eldugult.
*
>Kipufogo szerviz ...
A Fogarasi ut vegen a hid mellett jobbra van a Kipufogo klinika.
En meg csak yoot hallottam roluk. + ott csinaltak a sportdobomat is.
Raadasul annyira nem is dragak.
Ezen a listan is ajanlottak mar sokan.
*
Es (amivel nem kezdunk mondatot) akkor en is szeretnek kerdezni vmit:
Mi a szitu, ha a rend bator ore (szorongunk es felunk) ledetektalja,
hogy radardetektorral detektalom a detektorukat ? Kvazi nem tudom
eleg gyorsan eltuntetni igazoltatas elott es lebukok mint a vizicsibe ?
Mit tehet velem jogszeruen, mit szoktak csinalni (nem jogszeruen?),
elveheti-e, mi van ha nem adom oda, hogy tudjak bebizonyitani,
hogy az _az_ (nincs rairva), illetve, hogy mukodik-e, hasznaltam-e az
adott pillanatban, stb ?
Volt mar valaki ilyen helyzetben ?
Udv:
BigWhite
|
+ - | Skodaszerviz Adamnak... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szia Adam!
"Nem tudtok egy jo skoda szerelot? Ugyanis a ket ev alatt nem
igazan kelett hozzanyulni, es most nem tom, most hova menjek...
(azert ha lehet, en megcsinalom)" Szerelot tudok, de o
uviverzalis, azaz nem csak Skodat javit. Nagyon rendes es jol
dolgoznak a muhelyeben. En ket es fel eve hozza jarok es csak
jo tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.
Cime: Guth Zoltan
Bp. XVIII., Pestimre
Kalasz u. 4.
Ha ragaszkodsz a Skoda szervizhez, azt is tudok: Bp. XVIII., Pestimre
Dozsa Gyorgy ut 69.
Apropo ugye te akartad tuningoltatni a Skodadat?
Megcsinaltattad? Kivancsi lennek ra...
|
+ - | Fordulatszammero skodaba (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Major Frigyes
Autoalkatresz - autofelszereles
Sziasztok autosok.
Szia Aladar.
>Szoval az en Skodrimon eszervettem, hogy viszonylag magas
>fordulaton csorog.
Milyen oktanszamu benzint hasznalsz?
>A visszavaltast
>gondolom meg Frigyes sem javasolja (80-nal 3-asba) ... :-)
De igen javaslom sot... B ;-)){
A visszavaltasnal tarsd a fordulatszamot a gazpedal nyomasaval, hogy ne
ranson a kocsi, mert akkor a vezermulancod is fog csorgedezni.
>. A Skoda 120L-ben nincs fordulatszammero es nekem jol jonne.
Szerintem folosleges mert a skodank motorfodulatszamat fullel is meg lehet
hatarozni.
Vagy a tied oly halk jarasu a motor, hogy nem hallod. Ezt a modszert aruld
el nekem is legyszi.
Ha erdekel utananezek es kuldok arajanlatot a holnapi napon.
Udvozlettel Frigyes
Budapest. 1014. Tel: 214-39-50
Uri u. 24. A - MajorKa Bt.
|
+ - | Skoda HELP!!! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> Ma ejjel battyogok haza, es egyszercsak alapjarat el...
>
Nem az eloirt periodusban vegrehajtott olajcseretol nem szokott
az alapjarattal baj lenni (15000 km. nem olyan veszes, persze nem
repce- vagy napolaj eseten, habar a Skodanal a gepkonyv 5000 km.-nel
irja elo az olaj es 10000 km.-nel az olajszuro cseret).
A karburator jobb oldalan (a legszuro alatt) talahato az alapjarati
fuvoka elektromagneses szelepe. Ha ez nem kap aramot (bekapcsolt
gyujtasnal feszultseg alatt kell lennie) lezarja az fuvokat es
nem lesz alapjaratod. Az auto sem indithato ujra.
Eloszor megneznem, hogy a vezetek saruja nem csuszott-e le
az elektromagnesrol (ha nem szoros a saru, a razkodastol
eleg konnyen leesik). Nyitott motorhaztetonel, ha raadod a
gyujtast, lehet hallani a szelep mukodeset, egy igen hatarozott
kattanast.
A szelephez csak a legszuro levetele utan lehet hozzaferni.
De lehet, hogy csak dugulasod van (koszos benzin stb...).
Nem irtad milyen Skodad van? A fentiek Skoda 105 es 120-ra
vonatkoznak.
Udv.: S.Gy.( akeb alias beka, akit nem a megfelelo idoben es helyen
csokoltak meg. Ezert nem lettem kiralyfi.)
|
+ - | Skoda csorog + fordulatszammero (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> . Mi a velemenyetek, bele lehet tenni a GlS muszeret
> a sima L-be is?
>
Csak a fordulatszammerot nem, az egesz muszerfalat cserelni
kell. Az elektromos bekotese is mas. A muszerfal elektromos csatlakozoit
at kell szerelni.
Komplett muszerfalat a XVI. kerulet Do:mso:di utca vegen talahato
bontoban lehet kapni.
Udv.: S.Gy.( akeb alias beka, akit nem a megfelelo idoben es helyen
csokoltak meg. Ezert nem lettem kiralyfi.)
|
+ - | Trabant, Seat (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Haliho!
Ket kerdesem lenne:
1. Miert nem karositja a Trabant motorjat a csorges?
A mostani 70.000 km-nel tart, csorgott vilageleteben, (szoljon,
aki csorgesmentes Trabit ismer!) de fogyasztasa
orszaguton 80-90 km/h kozott evek ota 6-6,5 l/100 km,
varos kornyeki forgalomban is <7 l/100 km,
vegsebesseg 110 km/h, gyertyak ozbarnak. A benzin oktanszama
elvileg nem lehet gond, hiszen a gepkonyv szerint 88-cal is beeri.
2. Ha valakinek van tapasztalata Seat Cordobaval (megbizhatosag,
kenyelem, fogyasztas, zorgesek stb.), orulnek, ha megirna a listan.
Sziasztok!
Padisak Gabor
|
+ - | csorges de mindig w1.3 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
halihav
mar megint en... szal miota megvan a wartburg 1.3 azota folyamatosan jon egy
nagyon finom csorges a motorbol, szinte zene. Akitol vettem az azt mondta,
hogy valami lanc nyulott benne, viszont a szerelo(k) kirohogtegók, hogy
nincs is benne semmifele lanc, es a csorgest a hidrotokek okozzak.
most melyik az igaz
Thx
Vlad
|
+ - | AUTO loans...debt consolidation..and much more (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
go to:
http://www.netcom.com/~sauce/index2.htm
|
+ - | Renault Fuego (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Ha minden igaz akkor a het vegen lecserelem a Skodamat egy Renault Fuego 1,6-ra
.
Remelem nem banom meg.
Van valakinek ilyen autoja, esetleg tapasztalata???
Mitol akar a SKODA meleg motornal finom gazadasnal leallni????
Keves a levego???
Ugyanakkor eros gazzal semmi gond, csak felesleges minden lampanal kiugrani.
Akar valaki gumit cserelni???
Barum 155/80 R13-as kb 1000km van benne.
Ha cserelunk, akkor kb 20.000Ft-ot kernek pluszba es az atszereles koltseget
atvallalom.
Fejes Tibor
UI: a is valaszoljatok.
|
+ - | VW Golf II, 1300cc (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
Ki tudja, hogy a fenti autoban levo oras muszerfal kompatibilis-e a
furdalatszammerossel. Ha igen, hol lehet beszerezni a
fordulatszammeroset. (Bontoban szinte lehetettlen)
A fenti golf negysebesseges, de ugy tudom van ennek otgangos valtozata
is, kerdesem, hogy ez igaz-e, es ha igen akkor mennyivel hosszabb az
otodik fokozat, mint a negydeik (a jelenlegiben). Magyarul erdemes-e
keresni fizetni kicserelni. Es ha ez is igen, kinek van ilyen?
Udv
Gabor
|
+ - | va: Kipufogo szerviz ... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Csillaghegyen a Bivalyos utca 23-ban.
Telefon 240-87-55
Csak ajanlani tudom mindenkinek.
Korrekt, kifogastalan munkat vegeztek.
--
Meszaros Geza
|
+ - | AUDI 200 Turbo Quattro 2.2 '91-es ELADO. (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
This message is in MIME format. Since your mail reader does not understand
this format, some or all of this message may not be legible.
--=_NextPart_Caramail_031591925819282_ID
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Megkimelt,fullextraval(ABS,klima,borules,elektr.tukrok,alufelni
stb.) Erd.:(62)491-567, e-mail.
______________________________________________________
Bo=eete aux lettres - Caramail - http://www.caramail.com
--=_NextPart_Caramail_031591925819282_ID--
|
+ - | Rejtelyes alkatresz es 850-es Fiat (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Tobb tipp is erkezett a rejtelyes alkatresz kerdesemre.
>A szoban-forgo alkatresz nekem is felkeltette meg regebben az erdeklodesem
>es azt a valaszt kaptam a szervizben, hogy a benzingozt vezetik bele es
>csapatjak ki. Foleg a kornyezetvedelem miatt.
Ez tunik a helyes valasznak, mivel a 3 cso
a tankhoz, az injektorhoz es a vakumhoz van vezetve.
(persze minek a lecsapatashoz vakum?)
>Vakum kesleltetesre hasznaljak van egy kapcsolo ami inditaskor zart
>allapotban van es a motor beindulasakor nyit egy aramkort, azert teszik be
>ezt a dobozt hogy ne rogton kapcsoljon hanem ez egy kicsit keslelteti a
>vakum letrejöttet.
Ez velhetoen nem az az alkatresz, mivel elektromos vezetek az en
automban nem megy ra. (Viszont az emlitett Puntoban ment ra)
De lehet az autoban ilyen is valahol, mert feltunt, hogy inditozaskor
kikapcsol a radio, de visszakapcsol meg mielott visszaengednem a kulcsot
az inditozas allasbol.
>Benzinszuro. A GTI Golfunkban pont olyan, mint egy gyikhuskonzerv,
> csak nagyobb.:)
A benzinszuro az en automban is pont ugy nez ki, mint egy gyikhuskonzerv,
ez viszont inkabb uborkasuvegre hasonlit.
Mindenkinek koszonon a valaszokat
(es ugyan nem szolt senki, de az alkatresz rejtelyes es nem relytelyes)
Mas:
FIAT 850
A szuleim elso autoja ilyen volt. Valamikor a 70-es evek elejen vehettek.
Mivel nem nagyon volt akkoriban mas nyugati auto, ezert kulonosen
jonak szamitott. Ez mar eleg regen volt, de emlekeim szerint megbizhato
auto volt. Szuleim tobb hosszu turat tettek meg vele (5-6000 km)
gond nelkul.
Gondolom 25 ev alatti peldanyt nem talalsz. Egy ilyen oreg autonak
viszont mar barmi baja lehet (es van is).
Tok mindegy, hogy mennyibe kerul, ugyis a tobbszoroset kell
rakolteni. Csak annak erdemes megvenni, akinek ez a dilije.
************************************
Akos
************************************
|
+ - | Re: *** HIX AUTO *** #372 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hali,
Kerdes: Van eggy Hyundai Excel (Pony) 1990-es injektoros 1,5l-es autom
(igen vegul megvettem). Olajat kene cserelnem benne, de nem igazan tudom
eldonteni, hogy milyet. (sem vizkozitas sem marka). Mivel az USA-ban
(Texas) vagyok ezert az olaj ara a sz.r es a h.gy kozott van (kb.
1,20$/liter a Castrtol GTX). Az automban 120e merfold (192ekm) van es
csak inditaskor fustol (szelepszar szimmering). Ki mit javasol?
Koszonettel:
Zaruba Gergely
|
+ - | fiat 850 club (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>Esetleg, ha tudtok ilyen homepage-et, akkor azt is szivesen
>veszem.
Magyar Fiat 850 Club:
http://members.xoom.com/fiat850club
Udv.
TamaS :-)#
|
+ - | Turbotoltokrol altalban (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Valaki kerte, hogy irjak a turbotoltos motorokrol.Hat itt van.
Akit nem erdekelnek a tecnikai dolgok reszletesen az most PAGEDOWN.
A teljesitmeny novelesenek van egy par modja.
-fordulatszam novelese, hatranya, hogy a tomegerok negyzetesen nonek.
-kompresszioviszony novelese, hatranya, hogy a motor reszterhelsen nagyon
gyenge es hamar kialakul a kopogasos eges(csorog)
- loketterfogat novelese, hatranya nagy foku alkatreszigeny es tomeg
novekedes
-effektiv kozepnyomas novelese: na ennek egy modja a motor feltoltese
Gyakorlatilag a tunigolasok is ezekre epulnek. A tobbirol majd kesobb, ha addig
ki nem utaltok a listarol.
A motorok teljesitmenynovelese Diesel es benzin motorban ugyanolyan
eljarasokkal tortenik.
Szoval az effektiv kozepnyomas novelesevel lineariasan no a motor
teljesitmenye.
Ennek sok fele modja lehet, de mindenkeppen az egesterbe juto toltet
mennyiseget kell novelni ehhez. A legegyszerubb ha a motornak nem kell
beszivnia
egy csomo veszteseggel a toltetet, hanem nyomassal nyomjuk be neki.
Ez egyresz noveli a kompresszio kezdeten a kiindulasi nyomast masreszt
noveli a
motorba juto toltet mennyiseget. Igy a surites vegen sokkal nagyobb nyomas
alakul
ki es ezzel egyutt nagyobb lesz az egesi csucsnyomas is, ami emeli az effektiv
kozepnyomas erteket is. Masreszt nagyobb mennyisegu levegohoz nagyobb
mennyisegu
uzemanyag adagolhato, ami azt jelenti, hogy egy eges soran nagyobb
mennyiseg eg eles igy nagyobb energia szabadul fel.
(A nagyon "vajt fulueknek" elmondom, hogy a feltoltessel pozitivva teheto a
szivasi
munka es igy csokken a szivasi veszteseg.)
Alapvetoen tehat ez a fizikai magyarazata a feltoltes teljesitmenynovelesenek.
Na ennyit mara a fizikabol.
Lassuk a gyakorlatot.
A feltoltesnek is tobb modozata van. Letezik egy ugynevezett
rezonancia/lengocsoves
feltoltes es a mechanikus feltoltes. ezekrol majd kesobb ha lesz ra igeny.
Most erkeztunk el a turbofeltolteshez.
A turbotolto egy turbinabol es egy kompresszorbol all ami egy tengelre van
szerelve.
/\ levego ki | | kipufogo gaz be
|| \/
_ _
/ | | \
levego | | __ __ | \
be --> |--|-----------------|---| -->kipufogo gaz
--> |--|--__------__---|---| --> ki
| | /\ | /
\_| || |_/
csapagyak
A csapagyak a hazba vannak szerelve ami itt nem latszik( bocsi nem tudom
rajztechnikailag megoldani) A forgo kerekek korul is van haz. Ez vezeti a be
illetve kiaramlo kozeget.
A mukodoes lenyege, hogy a kiaramlo kioufogogaz megforgatja a turbinakereket
es vele egyutt a kompresszorkereket. A kompresszorkerek suriti a levegot.
A jarokerekek fordulatszama kis meretu turboban elerheti a 250 ezer!!!
fordulatot
percenkent, ami azert nem semmi. Pontosan ezert a turbo nagyon ezekeny.
Nagyon komoly kenest kell a csapgyaknal biztositani. Ez egyben huti is a
a tubbot. A kilepo kipufogogazok benzin motornal 700-800 fokosak, migy
Dieselnel
800-900 fokosak. Emiatt a tubo turbinakereke nagyon igenybe van veve. Annak
erdekeben, hogyez a ho ne jusson el a kompresszeor jarokerekehez a hazban
nagyon komoly hoszigetelest epitenek Ujjaban a turbot vizel meg kulon hutik is.
A turbotolto ezek szerint a motor hulladek energiajat hasznositja, hiszen
ez kijutna
a szabadba. De ez igy csak reszben igaz. A turbo ugyanis fojtja a motort,
tehat a
kipufogasnal komoly ellenallast jelent. Ez azzal kompenzaljak, hogy a kipufogo
rendszert sokkal nyitottabra hagyak, vagyis ugy meretezik, hogy kisebb legyen
az ellenallasa. A turboba bejuto levegot nagyon komolyan meg kell szurni, mert
a legkisebb kosz is osszetorheti a lapatokat (ez a magas fordulatszambol
adodik)
Nagyon jol kiegyengulyozottnak kell lennie a jarokerekeknek,
mert a legkisebb kiegyensulyozatlansag szetrazza a feltoltot.
Na ennyit a szerkezeti kialakitasrol.
Nezzuk a mukodest.
Alapjaraton szinte alig forog a turbo jarokereke es igy semit sem tolt.
Gazadasra
a nagyobb tomegaramu kipufogogaz miatt elkezd forogni, de csak egy bizonyos
fordulatszam felett kezd el tenylegesen tolteni, hiszen hiaba tolt egy
kicsit, de a
motor is sziv. Amikor a toltes megindul akkor korulbelul olyan erzes mintha
valagba
rugtak volna a kocsit. Ezt foleg benzineseknel erezni. A turbo azert jo,
mert mig a
mechanikus feltoltok csak fordulaton toltenek addig a turbok alacson
fordulaton nagy
gazallassal is nagyon toltenek. Ez azert van mert a motornak nagy a toltesi
foka es
igy sok kipufogogaz jon ki. A nagy problema, hogy amikor reszterhelesen
hirtelen
nagy gazt ad az ember akkor egy pillanatra megtorpan a motor es csak utana
kezd
el huzni. Ezt hivjak turbolyuknak. Ez attol van, hogy reszterhelesnel
nemforog a turbo
rendesen es mikor hirtelen gazt adunk akkor a motornak mar szuksege lenne a
toltesre,
de a turbo jarokereke a tehetetlensegenel fogva meg nem tudott felporogni.
Ezert
alkalmazna ma mar minel konnyebb kisebb tehetetlensegu jarokereket a gyartok.
A nyagy nyomatek rugalmassag eleresehez is praktikakra van szukseg.
(a nyomatekrugalmassag azt jelenti, hogy a motor milyen nagy fordulatszam-
tartomanyban kepes leadni a megfelelo nyomatekot.) Kis fordulaton keves a
toltes,
tehat nagy toltokepessegu turbora lenne szukseg. Viszont nagy fordulaton ez
a nagy
toltokepessegu turbo tul sokat toltene es szetnyomna vagy megfullasztana a
motort.
Ezert talatak ki a (kulonbozo kialakitasu lehet) waste-gate-szelepet vagy
elkerulo szelepet.
Mindig nagy toltokepessegu turbot alkalmaznak es ez azt csinalja, hogy nagy
fordulaton a
kipufogogaz egy reszet egy elkerulo csatornaba juttatja igy az nem megy at
a turbo turbina-
kereken, hanem egyenesen a kipucsoba jut igy nem hajtja a turbot. Igy
alacsony fordulaton is
nagy a toltesi fok es magas fordulaton sem nyomja szet a motort.Ezt a szelepet
ugy allitjak be, hogy a kivant turbonyomas eleresekor szabalyozzon.
Sok ujdonsag van meg amit alkalmaznak a turbotoltok jobbatetelere, de ezeket
most egy kicsit hosszu lenne leirni es igy is hosszura nyult mar.
Ezer bocsi!
Ha valami nem vilagos nyugadtan lehet kerdezni, mert nem mindig erthetoen
fogalmazok.
Ha megfelel, akkor a kovetkezo tema az egyebb teljesitmenynovelo dolgokrol
szol majd.
Udv,
W a l t e r
mailto:
Telefon:+36-30-99-05-837
(Klem Krisztian)
|
|