Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 26
Copyright (C) HIX
1998-05-12
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX AUTO *** #25 (mind)  32 sor     (cikkei)
2 Re: automata (mind)  21 sor     (cikkei)
3 autogyarak (mind)  24 sor     (cikkei)
4 tanacsot kernek (mind)  21 sor     (cikkei)
5 Re: Skoda 105 S (mind)  14 sor     (cikkei)
6 Diesel Fust (mind)  8 sor     (cikkei)
7 Automata valto (mind)  43 sor     (cikkei)
8 Re: olommentes benzin (mind)  25 sor     (cikkei)
9 ??? (mind)  1 sor     (cikkei)
10 automata vs kezi (mind)  30 sor     (cikkei)
11 autogyarak (mind)  6 sor     (cikkei)
12 motorfek, tartosfekek (mind)  82 sor     (cikkei)
13 Faltdach teto keszites... (mind)  22 sor     (cikkei)
14 LeMans (mind)  27 sor     (cikkei)
15 Piros=tilos (mind)  6 sor     (cikkei)
16 szobota@elender.hu (mind)  1 sor     (cikkei)
17 Olommentes (mind)  34 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX AUTO *** #25 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Mon, 11 May 1998 21:37:13 EST, you wrote:

>Azt azert nem lehet mondani, hogy szarul megy. Egy tesztben olvastam,
>hogy a 95 lovas Astra jobban gyorsul barmely korulmenyek kozott, mint a
>110-en valahany lovasnak hazudott Fiat Brava/o. Egyebkent 4 auto kozul
>(a Megane es az Almera volt meg benne) a Fiat motor bizonyolt a leg-
>gyengebbnek a legtobb loero ellenere. Osszesitesben a Megane nyert.

A Bravo/Brava/Marea sorozatban az 1.8 16v motor 113 loeros, az 1.6 16v
103 loeros. Ha rendesen be van allitva, nagyon megy mindegyik. Nem
tudom, ez melyik teszt volt, kik csinaltak, de volt szerencsem
mindketto Fiat-motorhoz, es allitom, hogy a 1.8 16v nagyon jo motor,
es _VALOBAN_ 110 LE felett van... Annyi lehet a "hatrany", hogy
2.200-2.400 alatt meg kisse erotlen, de 3.000 feletti fordulatszamnal
mar nagyon huz. A Marea 1.8 ELX ('97-es) 160-170 km/h korul otodikben
hatarozottan elgyorsult... Szubjektiv iteletem szerint
osszehasonlithato volt (jo, nem egy-egy aranyban, de majdnem) a
Chrysler Neon LE ('96, 2.0 16v, 133 LE) es Honda Prelude ('96, 2.0 16v
132 LE) vezetesevel (motorikusan persze, a kaszni most mas kerdes) Az
1.6 16v Brava-val ('96-os) meg nem alltam Opel mellett pirosnal, de
szubjektive az is egy nagyon jol osszehangolt motor/valto/futomu,
rettenetesen szeret porogni, es nagyon jo vezetni. Hozzateszem, hogy
95-100 LE Astrat meg nem vezettem, de utaskent semmivel nem tunt
jobbnak a Bravanal. Csak kisebb belul... ;-)

Ja, es meg valami. Pillanatnyilag a sajat kocsim egyelore egy Fiat
Tipo 1.6 ('93-as, 8 szelepes, kozponti befecsk., 80 LE) Eddig nem
nagyon tudtak megfogni az 1.6 75 LE Astrak, legfeljebb autopalyan, a
magasabb vegsebesseg miatt...

Udv:  Zak

+ - Re: automata (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Ha mar itt tartunk egy kerdes :
>Ki tudja megmondani miert nem terjedt el Europaban az automata valto? En
>azt hittem soha nem tudnek ilyen autot vezetni, de egyszeruen
>beleszerettem... Iszonyu kenyelmes es ettol meg lehet dinamikusan
>vezetni, a fogyasztas se borzalmas ;-)
>Lehetoleg csak az szolja le, aki vezetett is ilyen autot, mert elott en
>is idegenkedtem tole...

Egyszer egy stoppos lanyt vittem haza, aki eloadta, hogy az automata
autonal csak egy gusztustalanabb dolog van: a sofor, aki azt vezeti. Hogy
az annyira puhany, ferfiatlan dolog, hogy attol o ugy kiszarad, mint a Gobi
sivatag.
Biztos ez a fo oka, hogy az emberek idegenkednek tole :) Egy masik meg a
felar.

Mindez tortent egy puhany 728iA-ban. En nagyon szerettem: jol lehetett
benne telefonalni, fagyizni, hamburgert zabalni stb :))) 


udv
andor
+ - autogyarak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

NPaul irta:

>>>Henry Ford idejeben meg 70 autogyar mukodott az USA-ban. Ma harom.
>>Zoltan:
>>Melyik az a harom? S mely markak melyikhez tartoznak? Tudja valaki?
>Hali!
>Az a harom az legalabb hat, de nem baj.
>Tudniillik a Mitsubishi, a Honda es a Toyota is allit elo amerikai
>gyartasunak
>minosulo gepjarmuveket. Mindharomnak van csak Amerikaban keszitett
>modellje.
Ez persze szemlelet kerdese, de en egy japan autogyar amerikai reszleget
nem tekintem amerikai autogyartonak csupan azert, mert van kulon erre a
piacra fejlesztett modellje. Ami azert - gondolom - sok tekintetben
hasonlit
a gyar egyeb modelljeihez.

A kitautok erdekesek es szepek, de a reszaranyuk igen kicsiny, szerintem
az 1 szazalekot sem eri el. Nem az atlegembernek valok.

A mondanivalom csak annyi volt, hogy - az ipar mas teruleteihez hasonloan -
itt is nagyon nagy a koncentracio, ami bizony az egyediseg rovasara megy.

Udv: Afonya
+ - tanacsot kernek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Most nemreg loptak el a 2 eves Megane-omat, :-((((((((((

Remelem hamarosan latok valami penzt is a biztosototol, igy elkezdtem
gondolkodni milyen autot erdemes vennem. Ebben kernem a segitsegeteket .

Az auto ejjelente kinn all az utcan, ugyhogy a lopasi statisztikaban
nepszeru tipusok nem johetnek szamitasba. (a meganet azt hittem nem
lopjak...)

Valamelyik kozepkategoriaju tipus fapados valtozata johet szamitasba, 2m-3m
ertekben.

Idaig a legszimpatikusabb, az uj corolla, vagy , mivel a megane nagyon jo
volt, de megse legyen ua., talan egy megane coupe. (bar most latom, hogy ezt
mar 3,5M folott vesztegetik)

Minden velemenyt szivesen vennek, foleg ha valakinek van uj corollaja...

akos
+ - Re: Skoda 105 S (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Halihow!

> A fenti autot 1978-as zold szinu, 7 eves motorral
> kinalom. Iranyara: 57.200 Ft

Az termeszetes, hogy meg akasz szabadulni, de mi a turot
keres az a 200 Ft a vegen? Gratisz hamburger? :)

    Bye:
          Isty, aki kemeny, mint a betonrepa
           [ Editor of DISSONANCE diskmag ]
             [ DISSONANCE #2 REreleased! ]

Ui.: Vidd el a ME'H-be, sulyra tobbet kapsz erte :) Bocs...
+ - Diesel Fust (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Pepin! 

Kerdezted, hogy a 2.3TD motor miert fustol.
Minden TD fustol hidegen. Melegen mar nem szabadna. Hidegen vedd le a
hutoviz kupakjat es nyulj bele, ha olajos akkor baj van (hengerfejes).
De lehet hogy, csak egy beallitas kell neki.

Addig is elvezd a "kodosites" elonyeit.
+ - Automata valto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Az ocsem meg van orulve egy Fiat Cenquecentoert, annak is a Sporting valtozata
e
>rt.
>Van valakinek tapasztalata ezzel a kocsival kapcsolatosan - akar az alap, akar
>a Sporting eseteben.

Nekem csak annyi tapasztalatom van, hogy mentem vele par
kort amikor meg autovasarlas elott altam. Rosszul
ereztem magam benne, mert nagyon rovid az eleje, semmi
biztonsagerzetet nem adott. Raadasul kifejezetten
primitivnek tartottam, hogy abban a valtozatban az 
anyosules elott mintha hianyzott volna a muszerfal,
egyszal polc arvalkodott csak.

>Ki tudja megmondani miert nem terjedt el Europaban az automata valto? En
>azt hittem soha nem tudnek ilyen autot vezetni, de egyszeruen
>beleszerettem... Iszonyu kenyelmes es ettol meg lehet dinamikusan
>vezetni, a fogyasztas se borzalmas ;-)
>Lehetoleg csak az szolja le, aki vezetett is ilyen autot, mert elott en
>is idegenkedtem tole... 

Mult ev masodik feleben harom kulonbozo automata valtos
kocsit volt szerencsem vezetni 10+ ezer kilometeren at.
Eloszor orultem neki, mert mindez baloldali kozlekedesu
orszagban tortent, legalabb a bal kezzel valo valtasra
nem kellett figyelnem. Amikor viszont hozzaszoktam, hogy
azon az oldalon menjek, ahol normalis esetben meg sem
szabad probalni, akkor hianyzott a kezivaltas, az automata
valto elvette tolem a vezetes oromet. Meg a fulemnek is
hianyzott gyorsitaskor a felporgetes, visszakapcsolas, ujra
felporgetes. Egyedul dugoban araszolaskor jott jol,
de ez keves az osszes hasznalathoz kepest.

>Bizony. Annyi kiegeszitest tennek, hogy a Bf 109 DB605 motorban egyes
>valtozatok  vizbefecskendezest is kaptak, amit az autoiparban
>tudtommal a mai napig nem hasznalnak. Ha jol emlexem, mintha lett

Errol jut eszembe, hogy egy vagy ket eve sok szo esett
magyar feltalalokrol, akiknek sikerult vizet homogen modon
eloszlatni benzinben ezzel valamifele javulast erve el.
Ki tud errol valamit?

BGabor, Budapest
+ - Re: olommentes benzin (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Egy szakmabeli ismerosom, aki gazautokkal foglalkozik, meselte,
>hogy nem oda buda azert azzal az olommentes benzinnel sem, mert csak
>annyi a kulonbseg az olmoshoz kepest hogy ebben 4 mg/L olom van, >amabban
>meg 16 (lehet hogy rosszul emlekszem a mertekegysegre, de az aranyokra
>szerintem jol).
>Tud errol valaki megbizhato adatot ?

A pontos ertekek:

olmozott     0.15 g/l
olmozatlan  0.013 g/l

Tehat azert tobb mint egy nagysagrendi kulonbseg van a ket ertek kozott ami
azert nem mindegy.
Az adatok egy uj szakkonyvbol szarmaznak tehat valoszinuleg igazak.

Csa

Juhasz Miklos

Tel.: 30/791-793

U.i: Multkor valaki azt irta, hogy megszamolta hanyan irtak eddig az autoba.
Na lehet hozzaadni egyet, mert bar a kezdetek ota olvasom, de eddig nem
szoltam hozza.
+ - ??? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)


+ - automata vs kezi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

mielott....: vezettem automata valtos kocsit. :)

szoval.
nekem nem volt se jo / se rossz, ha megszokom, biztosan tetszik.
valaki emliti, hogy a valto nagy sulya ellenere se lesz nagyobb
a fogyasztas. nem a suly miatt volna ez, hanem mert (amint
mindenki irta, meg hallatszik is egy ilyen kocsin), szinte orokke
"csuszik" a kuplung, igy ugyanakkora tavon tobbet forog a motor,
mint direkt kapcsolatnal. tehat ezert fogyaszthat tobbet. (kisebb
lesz a motor+valto cucc hatasfoka magyarul). viszont amiert
kevesebbet fogyaszt, az azert van, amit emlitesz. hogy "beleszol"
a vezetesbe. Kezi valtoval eleg uzemanyagpocsekolo modon tud vezetni
az ember :). Van akinel (nalam biztosan) ezert lenne gazdasagosabb
az automata. Egyebkent automatat csak egy probakor erejeig vezettem,
vegulis nem vettem meg a kocsit (opel ascona ferde hatu 1.6 benzines),
es nem a valto miatt. 

---

Fogash, a leirasaid nagyon jok, aldom az eszem hogy feliratkoztam
erre a HIXre. kosz!

---

z.

-- 
    Zoltan Houdek
 http://193.68.47.23

+ - autogyarak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

npaul szerint hat gyarto van, mert a japanokat is beleveszi. Akkor mar
vegyuk ide a nemeteket is. Gyart a Mercedes (M-Klasse) Tuscaloosaban,
gyart a BMW (Z3-roadster), es a VW is tervezi a mexicoi gyar melle egy
USA uzem epiteset.

Fogash
+ - motorfek, tartosfekek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bessenyei Peter (?) kerdezte, hogy mukodik a motorfek.
Normalis haladaskor, tehat hajtas uzemben a motor hengereiben a
beszivott gazkeverek egese expanzioval jar. Ez a terfogatnovekedes egy
forgattyus hajtomu segitsegevel forgo mozgassa alakul, amit (tobbek
kozott) a jarmu hajtasara lehet hasznalni. Ilyenkor az uzemanyagbol
kinyert energiamennyiseg egy resze a motor belso ellenallasainak
(suritesi munka, surlodasok) es a hajtaslanc surlodasainak lekuzdesere
kell, a tobbi az, ami a jarmuvet hajtja.
Motorfek uzemben mivel a fojtoszelep zarva van, a motor viszonylag kis
legmennyiseget sziv be. Uzemanyagbol csak az uresjarati rendszeren
keresztul bejuto menyiseget kapja, ill. azt sem. Az elektromagneses
uresjarati fuvokak az uzemanyagot teljesen elzarjak, ha a fordulatszam
az uresjarati folott van, es a fojtoszelep allasa zart.
A beszivott levego suritese teljesitmenyt emeszt fel, emiatt a nagyobb
suritesi arannyal dolgozo motorok motorfek-hatasa is nagyobb. A dieselek
mindig allando mennyisegu levegot szivnak be, es suritesuk is nagyobb a
benzineseknel, ezert lenyegesen nagyobb motorfekhatas erheto el veluk
azonos attetelezes mellett.
A motor belsejeben jelentos surlodasok is dolgoznak. A forgo es mozgo
alkatreszeknek tehetetlensege, ill. tehetetlensegi nyomateka van.
Gazelvetelkor a jarmu mozgasi energiaja az, ami egy tobbszoros attetelen
keresztul megforgatja a motort. A diff.mu hajto iranyban 1 / 3,8-4,1
attetelu, vagyis a valto kimeno tengelye 4szer annyit forog, mint a
hajtott kerek. A valtoban pedig valaszthato az attetel, attol fuggoen,
hogy melyik fokozatot kapcsoljuk. 1. fokozatban az attetel 1 / 3-5,
vagyis a motor 3x4=12szer annyit forog, mint a hajtott kerek. Ezert
amikor visszakapcsolunk, egy ilyen nagy gyorsito attetelen keresztul
kell a motor fordulatszamat megemelni a jarmu mozg. energiajanak
terhere. Ez olyan nagy fekhatast is jelenthet, ami megcsusztatja a
kereket. Ladasok kiprobalhatjak: 40nel ket kuplunggal meg beveszi az
1et, es amikor leszallsz a kuplungrol, nyikkan a hatso kerek.
A motorfekhatas novelesere talaltak ki a kipufogofeket is. Ez egy
elzaroszelep a kipufogocsoben. Amikor az ember ralep a fekre, vagy csak
a "bubu" kapcsolojara, ez a szelep bezar. Innet kezdve a (csak diesel!)
motor kompresszorkent dolgozik, es egyre jobban suriti be a levegot a
kipufogocso lezart szakaszaba. A surites egyre nagyobb teljesitmenyt
igenyel, tehat egyre jobban fekez. Aztan mielott a jarmu megallna, vagy
a fordulat egy adott ertek ala csokkenne, a szelep kinyit, es a motor
uresjaratban jar tovabb, visszakapcsolas, es ujra elorol. (Kivulrol is
jol hallhato hangja van minden Ikarusban, kulonosen azokon, amelyikekben
Cummins motor dolgozik.)
A tartosfekek (un.: retarderek) masik iranya az elektromos retarder.
Ebben az esetben a kardantengelyre szerelt tarcsa tekercsek kozott
forog. A tekercsekbe aramot vezetve kozottuk magneses ter keletkezik. A
magneses terben elmozdulo femdarabra pedig ero hat, ami az elmozdulas
sebessegevel aranyos. (kozepiskolas fizika tananyag, de mar nem tudom
szo szerint idezni). Lenyeg, hogy ez az ero lassitani igyekszik az
elmozdulo targyat, esetunkben a tarcsat.
A muszerfalon van egy kapcsolo ami 0-4 kozott kulonbozo feszultseget
kapcsolhatunk. Az egyes feszultsegertekek pedig kulonbozo fekerot
testesitenek meg. A rendszer nagy elonye, hogy sebessegtarto. Ha a jarmu
gyorsulna, nagyobb az elmozdulas sebessege a magneses terben, nagyobb
ero keletkezik, a jarmu lassul. Tovabbi lassulas az elmozdulas es igy a
fekezo ero csokkeneset okozza, vagyis engedi a jarmuvet gyorsulni. Ennek
az az eredmenye, hogy a sofor a lejto tetejen Visszakapcsol a megfelelo
fokozatba (amiben vizszintes uton is a kivant sebesseggel haladna), majd
bekapcsolja a retardert, es vegtelen hosszu lejton is kozel allando
sebesseggel tud legurulni az uzemi fekrendszer mukodtetese nelkul.
Buszokon es x tonna folotti tgk-on kotelezo az uzemi fektol fuggetlenul
mukodtetheto lassito berendezes! A retarder sajatsaga meg, hogy az
ABS-sel szerelt jarmuveken is alkalmazhato, ill. az ABS a retardert is
felugyeli. Blokkolas eseten azonnal kioldja a retardert, es az uzemi
fekkel lehet megallitani a szerelvenyt.
Letezik egy harmadik tipus is, a hidrodinamikus retarderek csoportja.
Itt a seb. valtoban van egy nagy teljesitmenyigenyu hidromotor, amit
bekapcsolasakor a kardan hajt meg. Scania teherautokban ilyen dolgozik.
Ujabban divat megadni a fekteljesitmenyt is. A Scania 500 LE koruli
teljesitmenyu vontatoin a tartosfek is 370-380 LE koruli teljesitmeny
kifejtesere kepes. Vagyis csak a retardert mukodtetve a jarmu ugy
lassul, mint ahogy allo helyzetbol gyorsulna egy 380 LE-s motorrral
hajtva.

Legkozelebb a gyorsulasi versenyautokkal foglalkozom. Meg majd jon az
ABS, ASR, ASC, ABC (ilyen is van!). Aztan szo lesz az automata valtokrol
is. Addig is nyugodtan kerdezzetek.
Ja, meg valami. Ezek a cikkek baromi hosszuak, es ketszer is elofordult,
hogy akartam irni valami rovd aktualisat is, de nem sikerult, mert a hix
csak 199 sort fogad el egy cimrol naponta. Ezert a jovoben igyekszem
mindig pentekre tartogatni az eszmefuttatasaimat, es hamarabb reagalni a
kozben felmerulo kisebb kerdesekre. Kosz a tamogatast:

Fogash
+ - Faltdach teto keszites... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia mindenkinek,

A bogaramat eppen szerelik es rakatok belke egy vaszontetot. Minden 
megvan hozza egy-ket kivetellel...

Pl. hianyzik a hatso aluminium lemez, amelyik a tetohoz rogziti a 
ponyvat, egy par gorgo meg maga a ponyva...

Szerintetek ezt hol lehetne megtalalni itthon? Erdekelne valaki, aki 
varr ilyen tetoket. Lehetoleg minosegi megoldas erdekelne...

A bogaras listat be kellet sorolnom valami helyre, ugyhogy az Autos 
alatt a Car Clubs-nal talaljatok meg a onelist alatt. En mondjuk 
Klubtag vagyok, de lehet, hogy masok nem. Nem baj ez igy sikerult 
:)))

Udv mindenkinek BRC-883
> ----------------------------------------------  
Sza'ntai Ja'nos  Bp.     nick: chameleon 
mailto:  ICQ UIN: 5529522  
----  Az elso magyar kameleon oldalak! ----
http://www.geocities.com/RainForest/Vines/1222/
+ - LeMans (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

A druszam emlitette, hogy o milyen jol jart a Pontiac LeMans-sal meg hogy
el nem cserelne egy Opel Kadett-re. Hat azt hiszem ez teljesen szemelyes
mazli volt. Nekem itt ket ismerosomnek is van (volt) ilyenje de felvaltva
hordtak a szerelokhoz kb. kethetente. Egyebkent a szereloknek is az volt a
velemenye, hogy ritka vacak tipus. De lehet hogy csak az itteni minusz
30-40 fokos telet nem szeretik (ki szereti?).  
Ami az automatat illeti, szerintem azert nem terjedt el Europaban, mert
15-20 evvel ezelott a kulonbseg meg igencsak nagy volt a fogyasztasban a
manualis javara (20-30%). Itt ahol bagoert adjak a benzint (foleg abban az
idoben) ez nem szamitott es a kenyelmes volta miatt gyorsan elterjedt. En
is azt vezetek igaz van vagy huszonot eves a jarganyom es nem nagyon
szidom, de azert harmasba visszakapcsolni sokkal nagyobb elvezet
elozeskor, mint szimplan csak odataposni. Ugrani se ugrik annyira persze
gondolom hogy az ujabb tipusok mar sokkal jobbak. 
Hat ennyit mara, egyebkent mivel ugy nez ki hogy visszakavarodok Europaba
kenytelen vagyok magszabadulni a cirkalotol, szoval ha valakinek elegetni
(szo szerint) valo penze van akkor itt az alkalom. `74-es Lincoln
Continental Mark IV ketajtos, nyolchengeres kb 7.5literes (460
kobhuvelyk hogy pontosak legyunk) motorral (380LE). 
Parameterei 210 cm x 580 cm szoval idealis belvarosi kisauto :-).
Potom CAD$900-ert mar vihetitek is, hazhozszallitast nem vallalok. 
En feleannyiert vettem mint amennyiert otthon a hateves kisPolskimat adtam
el anno (amivel be tudtam volna parkolni ennek a hatso ulesere).

Sziasztok: Zsolt (Kanada)
+ - Piros=tilos (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szevasztok!
Nekem csak 1 kerdesem lenne: vajon tenyleg igaz az, hogy a piros lampan 
valo athajtas 1998. januar 1-tol mar sulyosabb kozlekedesi vetseg, es 
30-50eft-ig buntethetik, esetleg jogsibevonas?
Kuldjetek maganemilt is!
Koszi: Attila
+ - szobota@elender.hu (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)


+ - Olommentes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 [Hungary] irta:
 HA> Temakor: Nem szennyezo katalizator + olommentes benzin ( 16 sor )

 HA> De inkabb amit kerdezni akarok:
 HA> Egy szakmabeli ismerosom, aki gazautokkal foglalkozik, meselte,
 HA> hogy nem oda buda azert azzal az olommentes benzinnel sem, mert csak
 HA> annyi a kulonbseg az olmoshoz kepest hogy ebben 4 mg/L olom van, amabban
 HA> meg 16 (lehet hogy rosszul emlekszem a mertekegysegre, de az aranyokra
 HA> szerintem jol).
 HA> Tud errol valaki megbizhato adatot ?

Ha en is gazautokkal  foglalkoznek,  akkor  lehet,  hogy en is ilyeneket
mondanek. Az olommentes benzinben nincs olom. Semennyi.

Alapvetoen egyik benzinben sincs.   Ugy  kell hozzakeverni, hogy legyen.
Olom-tetra-etilt.  Ebbol lett valamennyi olom az  olmozott  benzinekben,
"oktanszam    javitonak",   magyarul   azert,   hogy   jobb   legyen   a
kompresszioturese.   Az  olommenteshez  egyszeruen  nem  keverik  hozza.
Szepen is neznenk ki.  Azert  kellett  pl Szazhalombattan a HF Alkilalot
felepiteni,  ami  onmagaban  egy   elegge   veszelyes   technologia   (a
hidrogen-fluorid  egy  eleg  agressziv  anyag), hogy elegendo mennyisegu
"olommentes alapanyagot" tudjunk  eloallitani.   Magyarul olyan benzint,
amelyhez nem kell olmot keverni a  kivant  "oktanszam"  eleresehez.   Ha
megis tennenk hozza "egy kicsit", maris az "adtunk a sz*rnak egy pofont"
effektus lepne fol.

(mwgj:  ha a  fenti  szovegben  elofordulo  anyagok  neveit nem igy kell
irni, azt tudjatok be annak, hgoy nem vagyok vegyesz, csak egy  egyszeru
vegyipari  gepesz  es  szamitastechnikus,  kozel ket evtizedes finomitoi
tapasztalattal)

--
Na hali                                                SaGa
  , 

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS