Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 52
Copyright (C) HIX
1998-06-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Suzuki sarvedo (mind)  13 sor     (cikkei)
2 Re: Radarerzekelok (#49) (mind)  11 sor     (cikkei)
3 Re: Radardetektor (#49) (mind)  11 sor     (cikkei)
4 Re: *** HIX AUTO *** #50 (mind)  89 sor     (cikkei)
5 dragster (mind)  80 sor     (cikkei)
6 Kispolski (mind)  58 sor     (cikkei)
7 izzot vasarolnek, de hol? (mind)  24 sor     (cikkei)
8 klima es tolatoradar (mind)  16 sor     (cikkei)
9 viz az autoban (mind)  15 sor     (cikkei)

+ - Suzuki sarvedo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Leszakadt a Suzukink jobb hatso sarvedoje :(
Markaszervizben 4200 lett volna egy par, sima autosboltban a univerzalis az
700 Ft, viszont az baromi gusztustalan!
Nem tudjatok, hogy hol lehet eredeti, vagy utangyartott sarvedot venni
olcson?
Az is jo lenne, ha tudnatok egy olyan valakit, aki vett markaboltban es
maradt neki egy jobb hatso sarvedoje. Megvennenk!

Koszi

    Attila
+ - Re: Radarerzekelok (#49) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Nekem is volt egy, ami egyparszor tenyleg jokor jelzett , ugyhogy behozta az
> arat, de pl itthon minden benzinkutnal bejelzett, ugyhogy egy ido utan a
> kutak kornyeken levo trafipaxosok biztos elkaptak volna.

Talan az ultrahangos ajtonyito miatt. Azok ugyanolyan frekvencian
mukodnek, mint a radarok egy resze. Ebbol kovetkezik, hogy radarzavarot
lehet epiteni egy ilyen ajtonyito-erzekelo felhasznalasaval.  De sajnos a
harom radarsav kozul csak az egyikre jo. 


 Ed
+ - Re: Radardetektor (#49) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> A lezerest szerintem szinten lehet detektalni. A lezerrel lehet, hogy
> meg tudjak nagyon messzirol merni a kocsit, de nem tudjak rogziteni,
> illetve lehet utiranyt valtoztatni.. A katonai technikaknal ugy tudom
> szinten vannak lezer detektorok, amik a celzast segito lezert jelzik.

Lehet, de keso. Mire fekezel, mar elkeszult a fenykep. Masfelol az ujabb
mozgo autoba epitett lezerek csak egy pillanatra villannak fel, ugyhogy a
detektor meg se nyikkanhat.


 Ed
+ - Re: *** HIX AUTO *** #50 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> mi igaz, es mi nem igaz abbol, hogy az alufelnik sokkal konnyebben serulnek?
> Nem  arra gondolok, amikor jon az uthenger :) , hanem az olyan hetkoznapi
> esetekre, mint a jardazas es tarsai.

Az alufelnik gyartas szerint ketfelek lehetnek. Vannak a "sima" peldanyok, amik
et
egyszeruen ontenek, es vannak a kovacsolt darabok, aminel a leontott felnit meg
ossze is verik, igy szemcseszerkezete finomabb lesz. De mivel mindegyik ontesbo
l
eredeztetheto, hajlamosabb a rideg toresre, mint a lemezfelni, ami akarhogy
gorbulhet. A padkazasnal alt. a perem kap, ezt acelfelnin barmikor ki lehet
kalapalni (2 db kalapaccsal akar otthon is). Az alufelni hajlamos elrepedni a
visszaegyengetesnel, esetleg szemmel nem lathatoan. Letezik mar technika az
alufelnik javitasara, de eleg bonyolult. Az esetleges repedeseket hegesztik, az
tan
ujra kell polirozni, hogy ne latsszon, vagy az eredetivel egyezore feluletkezel
ni,
szoval maceras.

A soraimat sajnalatos modon maskepp tordeli a HIX, mint en, ezert a csodas
felni-rajzom szerteszejjel csuszott. Tovabbra is varom azt az onkent jelentkezo
t,
aki szebbnel szebb WinWordben (csak az egyszeru olvashatosag miatt) eloadott
abraimat felramolna valami homepage-ra. Nekem csak e-mailom van, internet nincs
, de
talan ti jobb helyzetben vagytok. Vagy ennyire szemleletesek a leirasaim? Akkor
felelmetes szinten uzom a nyelvet.   :)


> auto adatai kozott szerelepel, hogy a maximalisan lekuzdheto emelkedo az
> hany fokos. Ezt hogy kell ertelmezni? milyen uton, mar gurulva er az auto
> az emelkedore, vagy ott kell elinmdulni, milyen sebessegfokozatban mekkora
> sebesseggel.......

2 szempont van. Az elso:un. elso terepszog. A kocsival molyen meredek lejtore t
udsz
felmenni anelkul, hogy leerne a lokharito, a kotenylemez, a rendszamtabla, stb.
Mertanian: az elso kerek es a talaj erintkezesi pontja es a kocsi homlokfelulet
enek
legalacsonyabb pontja altal meghatarozott egyenesnek a vizszintessel bezart szo
ge.
(miket tudok!?   :)
A masodik lenne az a lejto amin a kocsi folyamatosan kepes felfele haladni. Alt
. az
elso terepszog kisebb, de ha a lejto fokozatosan lesz egyre meredekebb, akkor e
lm.
akarmilyen eredek utra ra tudunk menni. Szorgalmas visszakapcsolasok utan amedd
ig
1. fokozatban folyamatosan tudunk haladni, az a szog. Elindulni itt (foleg
elsokerekhajtassal) mar eleg kockazatos mutatvany.
Terepjaroknal mindig az elso es hatso terepszoget adjak meg, polgari autoknal n
em
tudom. De mindketto olyan kb 30 fok koruli ertek, sok kulonbseg a ketto kozott
nincs. A nagyon meredek emelkedokon sokat szamit a sofor tapasztalata, tehat ez
 egy
ugyanolyan elvi ertek, mint a max. gyorsulas. Az sem sikerul(het) elsore...

> benzinszintmero:
> a swift-e olyan, hogy kikapcsolt gyujtas mellett is mutatja a mutato, hogy
> mennyi van benne. (meg nem probaltam akksi nelkul) A mutato csak akkor
> mutat uj adatot, ha van gyujtas. Tehat reggelre le lehet engedni az osszes
> naftat belole, amikor beszallok, meg mindig a teil tankot fogja mutatni.

ez tok jo!

> Erdekes modon nem linearisan mukodik, mert van 3 vonal: felso, kozepso,
> also. A felso jeloli a teli tankot. Ezen picit minidg tovabb szokott menni,
> amikor csordultig toltom. A kozepso azt jelzi, ha a csordultig telt tankbol
> hianyzik 18 liter. Az also pedig azt, amikor 32 liter megy bele ahhoz, hogy
> tele legyen. A tank 40 literes.
> Otlet, hogy miert van mindez? Azt hogy miert marad az also vonalnal 8
> liter, azt ertem. De a tobbit...

Azert, mert a tankjelzo muszer egy linearis potmeter, amit az uszo karja tekerg
et.
Ezert a muszer altal mutatott ertek a tankban levo uzemanyag magassagaval arany
os.
Ha a tank magassagaban nem allando keresztmetszetu, (marpedig biztos, hogy nem 
az),
akkor az also 15 cm-hez mondjuk 17 liter, a felso 15 cm-hez pedig 23 liter benz
in
tartozik (pelda!). A Lada detto ugyan ilyen. Igenyesebb tipusoknal letezik a
terfogattal aranyos erteket mutato szintjelzo.

Temajavaslat? Futomugeometria? Hajtasok? Varom a javaslatokat. Es meg egyszer, 
bocs
a rajzokert.

Fogash
+ - dragster (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A gyorsulasi versenyek autoi kimondottan a gyorsulasra epulnek. (ki
hitte volna?) Az atok rengeteg erdekes, de neha mar idejet mult
technikai megoldast tartalmaznak. Kategoriankent eltero modositasokat
engedelyeznek, de kb. 1000 (ezer!) loeroig kozuti forgalomba is lehet
allitani a jarganyokat. (Pro Drive, Pro Socker, Stock Car) A meredekebb
autok (Funny Car, Top Fuel) mar keptelenek a kozuti forgalomban reszt
venni. Aki ne ismerne annyira:
Az elso zarojelben a femkasznis autok vannak, itt meg lathato
osszefugges a szeria es a versenyauto kozott. A Funny Car egy uvegszalas
muanyag hej csovekbol epitett alvazon. A "kaszni" egyben felnyithato,
akkor lathatova valik az elso futomu, a motor, a valto, a pilota es a
hatso futomu is. A Top Fuel jargany nyitott, nagyon hosszu orru auto.
(mint egy F1 karikatura.) A pilota mogott van a motor es az eroatvitel.
A vazban nagy kunsztok nncsenek, egy roppant eros kalitka a sofornek,  a
tobbi helyen csak amit igen muszaj. Neha latni, hogy az ektelen nyomatek
az egesz vaza megcsavarja, nem egyutt emelkedik el a ket elso kerek.
Az auto motor und sport egyszer letesztelt egy Top Fuel szornyet, ott
volt minden leirva. A motor bazi nagy (7-8-9 literes) OHV V8.
Hengerenkent ket szelep, ikergyujtas. (ket eloszto, minden megduplazva.)
Hutes nincs, csak annyi viz van, ami a blokkba belefer. Max. uzemido 90
sec. Mechanikus kompresszor 6 bar toltonyomassal, alkoholbefecskendezes,
kejgaz. A kejgaz (N2O, nitro) olyan gaz, ami nagy nyomason szerbomlik
nitrogenre es oxigenre. Az igy felszabadulo oxigen segiti az egest, meg
tobb uzemanyagot lehet hozzaadni. Ekkora loketterfogatnal csak a kejgaz
raepites 4-500 tobblet loerot jelent. A nagy toltonyomas miatt a
vezermutengely a szelepeket 270°-ig nyitva tartja, gyakorlatilag csak a
robbanas idejere csuk be egy kicsit.Emiatt az eges a hengeren kivul is
folytatodik, eros gazadasnal minden kipufogon meteres langoszlop jon ki.
Nem kicsap, mint a F1 visszakapcsolasnal, hanem folyamatosan langol,
mint a vadaszrepulok utanegetoje. Az eredmeny 5000LE 9000/perc
fordulatszamon. A motor tomve van titan alkatreszekkel, kovacsolt
dugattyukkal, es a blokk is erositett presontveny.
A kulung elektromagneses mukodesu, azaz nincs kuplungtarcsa. A vezeto a
feszultseg raadasaval osszezarja a kuplungot, es innet merev
kapcsolatban allnak a futam vegeig. A valto tobbfele lehet. Vannak
automatikus valtok, ill. van kezi kapcsolasu. A lampa kivillanasara a
foszer megrant egy kart. A kar megmozdulasara 0,1 sec idore elveszi a
gyujtast, ez ido alatt a valto atall a kov. fokozatba, es mar megy is
tovabb. A gazt fel sem kell engedni. Ez a megoldas egyebkent a superbike
gepeken, es szekvencialis kapcsolasu turaautokon is elterjedt.
Differencialmu nincs, csak egyenes futasra terveztek az autot.
A gumiabroncsok: Elol mindegy, hatul GoodYear kisnyomasu dragstergumi.
Amikor lassan megy az auto, akkor tiszta ranc a gumi oldala. Aztan
atmegy egy viztocsan, es jon a burn-out. Nagy gazzal megporgeti a
kerekeket, amig feheren fustol az egesz. Ettol egyenletesen felmelegszik
a gumi. Utana visszatolat a rajthelyre, meg locsolnak a gumira egy kis
oldoszert (ami oldja a gumit!), es mehet. A rajt pillanataban a gumi
atmeroje kb 10-15 cm-rel megno, annyira porog, es 3g folotti gyorsulast
er el az auto osszkerekhajtas nelkul. A vizsgalt jargany gyorsulasi
adatai:
0-100        0,6 sec
0-200        1,7 sec
0-300        3,x sec
1/4 merfold 5,1 sec.
A most ervenyes 164 merfoldes (400m) vilagrekord 4-4,5 sec kozott van, a
vilagbajnok autoja ennyi ido alatt 450km/h fole gyorsult.
A 400 m megtetelehez 8-10 liter alkoholra van szukseg, ill. a gaztartaly
is kiurul.
Azoknal az autoknal, ahol a kategoria seb.rekordja 150mph folott van,
kotelezo a fekernyo felszerelese. A kocsik iranytartasa rendkivul a puha
gumik miatt rendkivul rossz, fekezeskor katasztrofalis. Az ernyo segiti
a lassulast is, es iranyban tartja az autot. Ennek ellenere a 400 m
gyorsulas utan kigurulnak vagy masfel km-t.
A gyorsulas miatt a sofor szemgolyoja torzul, az agyban helyi
verellatasi problemak lepnek fel, emiatt az ontudat hataran vezetnek.
(En szemely szerint felnek egy ilyen szornybe beleulni)
A futamokon parosaval inditjak az autokat egyenes kiesesu rendszerben.
(mindig a gyoztes jut tovabb) A verseny pergo ritmusu, mindig van
latnivalo, csak baromi hangos. eletemben egyszer voltam ilyen versenyen,
de a TopFuel futamnal akkor engedtem el a fulem, amikor az autok
elhagytak a 200 m-es jelet.
A motorkerekparokon ugyanugy mindent bevetnek, a motorok 7-800 LE korul
tudnak. A bizt. felszereles a borruha, a bukosisak, ill. a csuklora
kotott aramtalanito (mint a jet-skinel). Szoval nem egy eletbiztositas.
A kejgaz onmagaban is nagy divat, Europaban is hozza lehet jutni. A Fiat
Uno turbo i.e. gazositott valtozata fekpadon 185 LE-t adott le vele.
Ezzel a teljesitmennyel a Porsche 911-et 400 m-en kb 5 meterrel
lenyomta. Az ezzel foglalkozo tuningceg cimet nem tudom, ne kerdezzetek.

Fogash
+ - Kispolski (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Nem birom tovabb, muszaj irnom, mert nagyon le vannak becsulve a
subject-beli kisautok. 
A Kispolski semmivel sem rosszabb, mint egy masik kis auto. Attol, hogy egy
auto kicsi meg lehet jo. 
Nem a legmodernebb kisautohoz kell hasonlitani. Mintahogy egy ladat sem a
Bravohoz hasonlitjuk, pedig meg az osuk is ugyanaz.

A kispolskit erdemes tuningolni. En epitettem egyet ami tulajdonkeppen az
osszes kispolskis hatranytat elvesztette, kiveve, hogy kicsi, de ez egy
varosi autonal megbocsajthato.
Szoval a bringaban egy 4 hengeres vizhuteses Fiat motor van. Ez nemi
fesulgetes utan kb. 55-60 Le-t tudod. Ez onmagaban nem sok, de a gyari
26-hoz kepest jelentos a fejlodes. 0-100 km/h-ra 11,5  alatt gyorsult es
150 Km/h korul volt a vege. Sajnos a valto rovid attetelezese nem engedte
meg az ennel nagyobb sebesseget.

Persze lehet mondani, hogy jo hogy megy, de hogy allok meg vele. Elore
tarcsafek van beepitve es igy megszunt a regi problema, hogy nagy
sebessegnel nem fog a fek. Egy erosebb fekezesnel ugy megallt, mintha
lehegesztettek volna.

Nehany kenyelmi berendezesenis valtoztattam igy mar egeszen nyugati
kisautos lett. Ja a sokat szidott futes "alsogatyas" lett (persze a
vizhutes miatt).

13"-os felnik es 165/60-as gumik vannak rajta. Igy a szelerzekenyseg is
jelentosen javul.
Szoval lehet vele meglepetest okozni. Foleg a hangjaval. Gyonyor!!!!

STB.

Szoval, ha valaki szereti az tud segiteni a tipus gyerekbetegsegein. Ha van
ideje az embernek foglalkozni vele, akkor nagyon jo kis kocsit lehet belole
csinalni.

Tehat keretik nem leszolni a kispenzu, de otletgazdag kollegakat akik nem
nyugszanak bele, hogy csak egy szar kispolskijuk, ladajuk, trabantjuk legyen.
Sokkal tobb odaszanas kell egy regi tipus dogositesehez.
Na ennyit.

MAS:

En is ismertem egy nemet sracot aki egy negyutemu Trazsiba tett egy G40-es
VW motort. Nem latsztott rajta semmi kulonos csak szeles kerekek, nagy
kipucso. De nagyon baratsagosan dohogott es el lehet kepzelni, hogy mit
tudott. 
210 korul volt a vege es valami hihetetlenul gyorsult.
Nesztek nektek GTI-sek!!! :-))))))
udv,
				
     __  		  **
  __/_|\_Klem Krisztian ** 
 |__|_|__|  **   **   ***
_(_)__(_)_*************	
mailto:
Telefon:06-30-905-837
+ - izzot vasarolnek, de hol? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

sziasztok

nem az a nagyon autos tema, de szerintem belefer. Vennek 2-3 darab
sszofitta izzot, lehetoleg 10W-osat, de az sem baj, ha csak 5W. A
kulonleges az lenne benne, hogy nem a hagymamhnyos feher fenyu kell, hanewm
inkabb kek vagy zold szinu. Egyszer-ketszer mar lattam zoldet, tehat
letezik ilyen. Esetleg az sem baj, ha sarga, de a kek-zold kozul lenne jo
valamelyik.

Esetleg otlet, hogy hol kaphatoak ezek?


Elore is koszi




Csao
RB 

************************************************
*            mailto:                *
*NEW!   URL : http://www.irisz.hu/~rb      NEW!*
************************************************
+ - klima es tolatoradar (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

1. Klima
Nezegettem az ujsagokban, hogy autoklimat kb. 250E Ft + AFA
+ beszereles mennyisegu penzert lehet kapni.
Nem tud valaki ennel olcsobb, (de megbizhato) lehetoseget
(meglevo auto, utolagos beszereles)?

2. Tolatoradar
Hetvegen lattam egy boltban egy ultrahangos taiwani tolatoradart.
Az ara mintegy 12E Ft-volt.
Szerintetek ennyiert elkepzelheto, hogy ez mukodik is? 
(40E alatt meg nem lattam ilyet - a Hella pl. 100E Ft).

Koszi,
Andras
+ - viz az autoban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!

Szerintetek van-e ertelme a karburatoros autoknal vizporlasztassal 
kiserletezni, vagy ez csak az injektorosoknal hatasos?
Csokkenti-e a levego benzinfelvetelet, ha a paratartalom nagyobb, 
mint 100%?
 
Azzal az anyaggal, amit a magyar sracok talaltak ki, hogy a vizzel 
elegyiti a benzint, mi lesz a robbanas soran? Mergezo termek szabadul-
e fel?

Mara ennyi a kerdesekbol, sziasztok!

Udv:
    BBalazs

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS