O R I E N T - 9 8 .
Ez év májusában régi vágyunk teljesült, mikor kettõ hetes, de életünk
legköltségesebb útazásátrol szerencsésen visszaérkeztünk.
Ázsia négy legnagyobb és legjelentõsebb városát látogatuk
meg, összesen 34.000 km.-t repültünk.
Torontoból a CATHY PACIFIC -el szálltunk fel, amely 747- 400
személyes jumbogéppel, általában 11 km. magasságban repültünk kb. 1000
km. sebességgel/óránként. Észak felé repültünk és Alaska fõvárosában
4900 km. távolságban lévõ ANCHORAGE-ben személyzetet váltottak és egy
óra után folytattuk utunkat.Fõvárost körülvevõ hegyeket még hó fedte és
a rep.téren csak +8 C.fok -ót ért el a hõmérséglet.Utunkat folytattuk
Tokyo és Osaka felett a 8200 km. távolságra lévõ HONGKONG-on szálltunk
le. Ez a reptér Azsia legforgalmasabb központja.
Cathy Pacific fejedelmi kiszolgálást adott, többféle ebéd között
válogathattunk,sõt még a fehér és vörös bort is kináltak a
csinos kinai lányok. A repgép fele üres volt, több ülésen kinyujtozva
tudtunk aludni. BANGKOK-ba 24 órás 14.500 km.
távolság után értünk talajt.Amint kiszálltunk a gépbõl, 30 C. fokos
hõség, párás levegõ ütött fejbe bennünket.
A reptér kijáratánál a GOWAY TOUR megbizottja táblára felirt nevünkkel
mosolyogva fogadott,aki egyetemi végzettségü angolul beszélõ idegen
vezetõ.
Mint érdekességet akarom megemliteni,hogy a reptéri ellenõrzõ
berendezése mindig sipolt,mikor én átmentem, fõleg a övem nagy csatjának
köszönhettem,még az eltört karomba beoperált pántot is jelezte,amit meg
kellett
magyaráznom az õrnek.
JADE PAVILLION HOTEL fehér márványos és légkond. hüvõs szobával várt
bennünket. Du. szabad idõnk volt,amig átállt a szervezetünk az uj idõre,
kimentünk sétálni a fõutra.Állandoan a sok taxisok és árusok
háborgattak,akik szolgálataikat és áruikat kináltál. A fõutcán alig
tudtunk menni,mivel az árusok sátraikat ütötték fel a járda két
oldalán,kénytelenek voltunk végig menni a sátrak között az állandoan
kinálgato árusok között.
BANGKOK egyenlõ szélességben van a térképen az afrikai SUDÁN Khartoum
városával.Annak ellenére,hogy a lakosság napi keresete 160 Baht,ami 4.5
Can.dollárnak felel meg, lópástol és rablástol nem kellett tartani,mivel
a lakosság 95 % vallásos budhisták. Vizet csapbol nem ajánlottak
fogyasztásra,igy a vizet árulták plasztik palackban árulták, mi pedig
vittünk magunkkal kedvenc üditõitalunkat a böröndben. Félig üres repgép
is mutatta,hogy kevés a turista,mikor csak ketten voltunk Kanadábol.A
közl. rendõrõk és minden nagy épületnél õrkõdõ õrõk fehér szürõt
viseltek arcukon a légszennyezõdés miatt.Finom önkiszolgálo reggelit
fogyasztottunk és válogathattunk a déli gyümülcsök között
korlátlanul.Majd reggeli után az idegen vezetõ kis busszal vitt ki
bennünket.Thailand-ban még király uralkodik, királyok palotáját a
turisták foglalták el,ami nagy jõvedelmet biztosit az országnak. GRAND
PALACE a világ legnagyobb aranyozott palotája. BUDHA tanito mesterüknek
rengeteg arany szobrot emeltek, 30.000 budha templom, 1/4 millio
budhista pap az 58 millios lakosságnak. THAILAND annyit jelent,mint
"szabadok országa", lélekvándorlásban hisznek és NIRVANÁBAN fejezik be
életüket.
Fõvárosuk BANGKOK az "Angyalok Városá"-t jelenti magyarul,
8 millios lakossal. Csatornák szelik át a várost,mint KELET VELENCÉJÉT
ismerik.
Egyik arany Budha szobornál mi is áldozatot mutattunk be,mivel nem
akartuk megsérteni PRAVÉT idegen vezetõ vallásos érzését,aki vett
illatos égõ pálcikát és pehelyvékony forint nagyságu arany kockát
ragasztottunk Budha mester szobrára. De aludni nem tudtam,hajnali
3.00-kor már fent kukorékoltam,mivel a szervezetem még nem állt át az
ottani idõre. Királyi Palota után a WAT-PO (Fekvõ Arany Budha)-t 46 m.
hosszu és 15 m. magas arany szobrát látogattuk meg.Minden vallásos
helyen le kellett vetni a cipõnket,de a rengeteg cipõ v. szandál között
mindig megtalaltuk,nem lopták el! Külön volt a turistáknak állvány és
külön a Thai polgároknak.
Másnap ROSE nevezetü vöröshaju angol-német nyelvet beszélõ id. vezetõ
vitt ki bennünket egy kis bussszal egy só bányához,ahol a tenger vizbõl
száritják ki a tiszta fehér sót. Majd egy Kókuszdio-telepre értünk,ahol
bemutatták termelését és hasznositását. Itt hallottunk elõször magyar
beszédet Ázsiában.Egy középkoru férfi akarta fényképezni feleségét és
rászólt magyarul: NE FOROGJÁL MINDIG ! ----Amire feleségem válaszolt
magyarul: HAGY FOROGJON, AKKOR LESZ JÓ FELVÉTEL! Nagyon meglepõdõtt a
fiatal házaspár a magyar hang hallatára.
-----DE JÓ MAGYAR BESZÉDET HALLANI, mondta a pécsi házaspár! Nem
beszéltek angolul, nem tudták hol vannak!
Majd a csónakokban árulo USZO PIACRA érkeztünk, ahol a thai farmerok
árulják termékeiket csónakjaikon. Mi is egy csónakban fél órát jártuk az
uszo piacot.
Majd thai legnagyobb PADOGÁJÁT kerestük fel, kábito 35 C. fokos
hõségben videoztam a környéket.
Du. pedig egy THAI SHOW-t látogattunk meg,ahol 20 gyönyöru, fekete
hosszuhaju és karcsu lányok mutatták be a HOSSZU UJJAK TÁNCÁT,---KARD
TÁNCOT---KICK BOXINGOT, sõt még egy thai esküvõt is lejátszottak. Még a
feleségemet is felkérte egy thai táncos a záró táncra.
Este thai vacsora thai szépségekkel diszitett müsorral bucsuztunk
BANGKOK-tol.
Másnap indultunk 4000 km. távolságra Kina fõvárosába
BEIJING-be, ahol 13 millios lakos várt, Hongkong-ban váltottunk
rep.gépet DRAGON AIR-re. Sajnos nem kaptunk leszállási engedélyt
Hongkong-ban és a tenger felett keringtünk egy órán át! Enyhe esõben az
elsõ leszállás meghiusult. . . .ismét a fellegekben. Hongkong felett
keringtünk ismét,de második leszállás sem sikerült vm. ok miatt...ismét
fel.......csak a harmadik probán sikerült a leszállás. Mit éreztünk ezen
idõ alatt, csak azon személy tudja felfogni,aki ilyen kalandban
részesült. . . . . majd szóban részletesen....
Mivel késöbb érkeztünk HK-ba, a kijáratnál már várt a kinai Dragon Air
személyzete,rohantunk át az indulásra kész géphez......megvárt
bennünket. . . .nem indult el nélkülünk. . . .
Böröndök nélkül érkeztünk az EXHIBITION CENTER HOTEL-be. De nem várt
senki a 13 millios fõvárosban. . . . elirták repgép számát. . . .alig
tudtunk találni angolul beszélõ kinai szamaritánust,aki fogott részünkre
taxit,megadva hotelünk cimét. Sok rendõr és katona, fõleg a reptér
körül. Végre megtalaltuk a Tourist Szolgálatot,akiket hangosan leszidtam
angolul a silány szolgálatukért.. . . . .itteni Turista Hivatalt
hibáztatták a rossz gépszámért.
Másnap a 13 kinai MING CSÁSZÁR temetkezési helyére vittek ki,amelyhez
vezetõ uton 12 hatalmas kõ állat és hadvezér emlékmüve diszitette.Utána
a sugár uton a NAGY FALL-hoz érkeztünk. Idegen vezeto garantálta,ha
felmászunk az ötödik toronyhoz,akkor 10 kg.-ot leadunk.....ha a masik
kevéssé meredek utat választjuk,akkor csk 5 kg. lesz garantálva! Meredek
lépcsõkõn csak a harmadik toronyig tudtunk felmászni a nagy hõség miatt.
Tiz évig épitette CHIN császár a kényszer munkásokkal a 6000 km. hosszu
és 8 m. magas falat. . . .de 100.000 ember halt meg épités közben,akiket
befalaztak,tetemeket eltüntették. Többször megálltunk pihenni a meredek
lépcsõkõn. . .legalabb három tütorony magasságot másztunk fel. . . .
olyan meredek lépcsõk voltak,hogy nem mertünk visszanézni, netalan
megbotlunk és legurulunk a mélységbe. De a lejõvés okozott legtöbb
gondot. . . .napokig tarto izomlázat. . .
Másnap 8 hotelbõl szedték össze a csoportot és a TILTOTT VÁROS-ba
érkeztünk,ahova a kinai forradalomig csak a császár, 3000 ágyasa és
eunuch-k (kiherélt hárem õrõk) laktak a 999 szobás császári palotában!
Félnapig jártuk a hosszu palotákat és tron termeket és állandoan videora
vettem a látottakat.Annak ellenére,hogy csak heti 100.-Can. dollár a
heti átlagos keresetük, rongyos népet v. kéregetõket nem táttunk.
Fõvárosban nagy a forgalom, fõutvonal fele a kerékpárosoké,másik fele az
autosoké.. . . .türelmes nép, ritkán dudálnak, fõleg ritka a forg.
rendõr. . . . tiszta a város....nõi tisztogato brigádok seprik az
utcákat. . . . .dolgozok tiszták és tápláltak. . . . naponta hajtják a
kerékpárt,ezért karcsuak. . . . 8 évig kell gyüjtögetni egy autora. . .
.még az id. vezetõnk is kerékpárral jön be a hotelhez,pedig a felesége
is tanitónõ.
Beijing után a 900 km-re lévõ történelmi XIAN városába
érkeztünk,ahol a császári temetkezési helyet csak 1974-ben fedezték
fel,de még nem nyitották fel pénzügyi fedezet hiányára hivatkozva. Csak
a temetkezési domb elötti három telepen eltemetett 8000 ember nagyságu
kiégetett kõkatonák, harci kocsik, lõ és kézi fegyvereiket bontják ki...
. . .eltemetett kõkatonák gerendái idõk folyamán beszakadtak, sok
kõkatonát összetörtek . . . .a kutato csoportok ezen dolgoznak és rakját
össze a kõ figurákat. Minden kinai harcos más arcot ábrázol. . . .a
bronz kardjaik borotva élesek. . . .Sajnos nem lehetett videozni......de
dollárért mindent eladtak. . . .mi is hoztunk négy kinai harcost és egy
lovat magunkkal emlékül.. . . . .utcai árusoktol vettük méltányos áron.
. . .árusok üldöztek,ha turistát láttak. . . .különösen minket világos
hajjal és bõrrel kiszurtak!!!!
BELL TOWER HOTEL-ben laktunk a város központjában. A fõut
keresztezõdésében az õsi HARANG TORONY hirdeti harang gongásával az idõ
mulását,ahol naponta katonai bemutatot tartanak szines kinai õsi
ruhákban és fegyverzettel. Kinai lakások szürkék,semmi szin v.
festés.....meglátszik minden állami komcsi tulajdon.
Hotel elott csak sétáltunk...bámultuk a kinai
körforgalmat......kerékpárok özönét,amelyek a fele utat foglalták le. .
. . forgalmi lámpa még ritka. . . .kevés dudálás és idegeskedés. . .
.csak nagy kinai nyugalom. . . .semmi sem sürgös. ..
XIAN után három napra a 2000 km. távolságra lévõ
HONGKONG-ba repültünk,aho 30 C. fokos párás tropikus hõség fogadott,ami
az also egyiptomi ASWAN városával hasonlo szélességben fekszik. EMPEROR
HOTEL hüvõs szobájával várt,még a márvány fürdõ szóba csapjai is
aranyozottak voltak.Reptéren a Turista Szolgálat nevünket feltüntetõ
táblával várt és Mercedes autoval vitt be a hotelbe.Du. sétáltunk a
környéken, videoztunk és fényképeket készitettünk.Minden nagyon drága
itten,még a gyümölcsöt is darabonként egy kanadai dollárért kinálják.DE
SEHOL SEM LÁTTAM ENNYI MERCEDES ÉS BMW AUTOT FUTNI,MINT ITT
HONGKOKG-ban!!!
Hongkong elmult évben egyesült Kinával, az angolokkal kötött 99 éves
szerzõdésük lejárt,amit még a kinai császárral kötöttek! Meglepödve
olvastam a ujságban a komcsi hatalom kritikáját,sõt még a kinevezet
FÕBIZTOST sem kimélik!!!
Másnap ABERDEEN 65.000 ember 3000 hajon lako kikötõjét látogattuk meg.
Fürdõhely és a hires Stanley-
piac után hosszu kacskaringos uton érkeztünk a 552 m. magas csucsra,de
drotkötél pályán mozgo vasuti kocsin jöttunk le. Fenséges élményben volt
részünk szemlélni tûtornyokot meghalado magasságban Hongkong látképét.
HONGKONG 30 C. fokos hõségét elhagyva északi irányban ismét
Anchorage-n keresztül érkeztünk a 18 C. fokos Toronto-ba. Életem
legnagyobb élménye volt ez az utazás, mivel 68 éves korom ellenére is
megmásztam a kinai NAGY FALAT, azt hittem,hogy rekordot értem el,de egy
utánam mászo kinai 72 évével elütötte ezen rekordomat.
DE REKORDOT ÉRTÜNK EL,MIVEL KETTÕ HÉT ALATT 34.000 KM. UTAZTUNK ÉS
LEGTÖBB DOLLÁRUNK USZOTT EL ILYEN RÖVID IDÕ ALATT. . . . . .DE CSAK
EGYSZER TÖRTÉNHET AZ
ÉLETÜNKBEN. . . . . . .
Kénytelen voltam a BESZÁMOLO részleteit átugorni,mivel az
INTERNET kettõ oldalas határába be kellett szoritanom,hogy az
érdekelteknek e-mail formában továbbitani tudjam.
Toronto, 1998. 06.02.
HORVATH LAJOS
|