1. |
- Ausztral valasztasi mo=d (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
2. |
Legszennyezes (mind) |
34 sor |
(cikkei) |
3. |
Ketszer ket valasz (mind) |
35 sor |
(cikkei) |
4. |
Bicikizes es a levego (mind) |
58 sor |
(cikkei) |
|
+ - | - Ausztral valasztasi mo=d (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hidas Peter felvetette a kerdest, hogy a valasztasi kotelezettseg jo
o~tlet-e. Az ottani erv mellette az, hogy jobban kepviseli az egesz lakossag
velemenyet (ami, persze, igaz) es hogy a szelsosegek szerepe lecsokken. (Azok-
nal inkabb valoszinu, hogy nagyon jo, vagy nagyon rossz idojaras eseten is el-
mennek szavazni, stb.) Masreszt egy demokraciaban nehez az ilyesmi "kotelezo-
ve" tevese es talan lerontja a szavazok on-becsuleset es a szavazasban valo
reszvetel feletti oromot. Jo lenne, ha hazi szociologusaink velemenyt monda-
nanak.
Egy kis adalek Peter leirasahoz: azert nincs szukseg egy masodik for-
dulohoz "dontetlen" eseten (plurality vs. majority), mert mindenki egy maso-
dik preferenciat is lead. Ezeknek az eredmenye hataroz az elso preferencia
altal el-nem-dontott esetekben.
A NAGY KERDES az, hogy miert nem vezettek be mind a kotelezo szavazast,
mind a masodik preferenciat mas demokraciakban (me'g Uj Zeeland-ban sem, ha jol
emlekszem). Pl. Franciaorszagban hosszu evtizedeken at masodik fordulo volt
majd minden elnok es kepviselo valasztason, ami sok penzbe es mas javakba kerul.
F. Miki
|
+ - | Legszennyezes (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Ugy tunik, hogy elszigetelt egyeni akciokra, pl. biciklizes a munkahelyre es
vissza, a pestiek tobbsegenek nincsen se kedve, se lehetosege, es kevesen
valasztanak az ongyilkossag eme lassu, am igen budos modjat. Azt is ketsegbe
vonom, hogy tul sok latszatja lenne, ha pl. az osszes HIX-es, esetleg az
osszes egyetemi polgar, sot, ha az osszes kornyezetvedelemert tenni akaro
bennszulott atvaltana az autojarol biciklire, esetleg buszra.
Viszont bizok benne, hogy eleg sokan tamogatnak ha a varos vezetosege
bevezetne nehany nem mindenkinek tetszo kornyezetvedo korlatozast. A
leghatekonyabbnak a forgalom kitiltasa tunik. Erre a legjobbnak tuno megoldas
setaloutcak letrehozasa lenne, ezzel azonban van nehany problema. Egyreszt
az ottlakokkal nem lehet megcsinalni, hogy autojukat tobb kilometer tavol
tartsak a lakasuktol, masreszt a mindennapi elethez szukseges az
aruszallitas.
Kinalkozik a megoldas, hogy ne zarjunk le minden belvarosi utcat, hanem csak
minden masodikat. Igy nemi trukkozessel az arut konnyeden a boltokba lehetne
juttatni (akar egy teherauto-targonca kombinacioval). Sajnos igy is megmarad
a parkolasi problema. Ha a mar most is szukos parkolohelyek szamat a felere
csokkentenek, akkor rogton kitorne egy kisebb forradalom. Parkolohazak
epitesevel ez a problema megoldhato lenne, de erre csak a burzsuj Nyugaton
van penz, nalunk nincs.
A megoldas szerintem nem a forgalom teljes es vegleges kitiltasa, hanem
egyes blokkokon belul a forgalom radikalis korlatozasa. Ez ugy erheto el,
hogy az osszes bevezeto utca sarkara "megfeleloen robosztusra meretezett"
(kolcsonzes Hernadi Gyuritol) sorompokat helyeznek el. Belulre csak az
juthat, akinek megfelelo kartyaja van, pl. ottlakok, illetve azok, akiket
egy uzlettulajdonos vagy mas potentat erre felhatalmaz.
Ennek a megvalositasa is penzbe kerul, de joval kevesebbe, mint egy
parkolohaz felepitese. Nem kellene bevezetni rogton az egesz varosban, hanem
csak nehany kulonosen koszos kornyeken. Szivesen vennem pl., ha a
Jozsef krt-Rakoczi ut-Muzeum krt.-Baross utca negyed hazatartemkor mar a
nyugalom eme szigete lenne.
Udv,
Csaba
|
+ - | Ketszer ket valasz (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Kata!
Ke'rde'sedre le'nyege'ben ma'r va'laszoltam: aze'rt, mert minket nem e'rdekel a
dolog. Mindaddig, ami'g nem ke'nyszeri'tju~k ra' a hivatalnokokat, egyszeru"bb
semmit sem csina'lni. Ne'metorsza'gban 20 e've a'lli'to'lag sokkal rosszabb
volt a hivatal hozza'a'lla'sa, mint most na'lunk (a'mba'r ezt nehezen hittem
el). De ra'ke'nyszeru~ltek, hogy foglakozzanak, mert a polga'rok
felha'borodottan tiltakoztak, meg mert felno"tt egy politikai mozgalom, aminek
a vitorla'ja'bo'l ki kellett fogni a szelet. Pl. ha a Duna-ko~r nem su~lyedt
volna tetszhala'lba a va'laszta'sok uta'n, tala'n nem patopa'lkodta'k volna el
ennyire a politikusok a Dunaszauruszt. A Duna-ko~r pedig aze'rt mu'lt ki, mert
annyira aze'rt nem e'rdekelt minket a dolog, hogy tegyu~nk e'rte valamit.
Van anna'l jobb dolgunk is. Azt hiszem erro"l van szo'.
Egye'bke'nt miko~zben e'n is tudom, amit lei'rta'l, a holland vende'gu~nk azt
mondta, sokkal biztonsa'gosabb Pesten biciklizni, mint Amsterdamban, mert
na'lunk a bringa rendki'vu~li eseme'ny, e's odafigyelnek ra' a soffo~ro~k.
Kedves (Hidas) Pe'ter!
A ko~telezo" va'laszta's a ma'sodik fordulo't nem oldana' meg, mert a magyar
va'laszta'si to~rve'ny szerint az elso" fordulo'ban abszolu't to~bbse'get kell
szerezni. Itt aze'rt nincs ma'sodik fordulo', mert a preferencia'k alapja'n
sze'tosztja'k a vesztesek szavazatait a gyo"ztesek ko~zo~tt, e's i'gy
visszavezetik a va'laszta'st a ke't legnagyobb ko~zti va'laszta'sra. Elvben
viszont itt is lehetne e'rve'nytelen a szavaza's eredme'nye, hiszen a
szavaza's ugyan ko~telezo", de persze lehet e'rve'nytelenu~l is szavazni.
Az utolso' szavaza'son Victoria'ban ele'g sokan tette'k ezt.
Lehet, hogy az ausztra'l forgalomira'nyi'ta'si eszko~zo~k vila'gszi'nvonalu'ak,
de az biztos, hogy itt Melbourne-ben alig haszna'lja'k ezeket. Fontos fo"utakon
rendszeres tapasztalatom, hogy teljesen o~sszehangulatlanok a la'mpa'k.
Ko"ro~si Ga'bor
|
+ - | Bicikizes es a levego (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves (Ko~ro~si) Gabor!
Habar nem engem kerdeztel a biciklizesrol, megis ugy erzem
valaszolnom kell. 1987-ig rendszeresen biciklivel jartam dolgozni
Angyalfoldrol Kobanyara (12-13Km). Kerestem olyen utakat, ahol
viszonlag ritka volt a forgalom, es nem macskako boritotta oket.
'87-ben Georgiaban (Athens), majd 88-90-ben Wisconsinban is
bicikli volt a fo kozlekedesi eszkozom a varoson belul, a kocsi
pedig bevasarlasra meg hosszabb kirandulasokra szolgalt.
Tobben csokkent ertelmi kepesegunek tarthatnak: nem vittem
haza autot a harom eves osztondij vegen, de vittem egy rendes
versenybringat. Hogy majd azzal jarok otthon is dolgozni.
Megprobaltam. Haromszor is. De nem megy: egyreszt a szenmonoxid
minosege (tul keves benne az oxigen), masfelol a kozlekedesi
moral lehetelenne teszi. Az eredmeny fejfajas, munkakeptelenseg
arra a napra, az eletveszelyt nem is emlitve.
A biciklit megtartottam hetvegi kirandulasokra. Biztato,
hogy az elmult ket evben eszrevehetoen nott a bringasok szama.
Sajnos csak a hetvegi kerekezoke.
Szentendre fele van egy rendes kerekparut, es utana a Pilis
erdeszeti aszfaltutjai, autoforgalom nelkul... s gyakran akad
tarsasag is.
Nyar eleje ota ujra Wisconsinban (Madisonban) vagyok, es
szinte csak bringaval jarok dolgozni (10-12 Km, attol fugg melyik
utat valasztom). Itt konnyen kikerulhetem az autoforgalmat,
hiszen a fel varos biciklivel kozlekedik, szamitanak a kerekpar-
forgalomra a kozlekedestervezok is. Sot van Bike Police
is (sajnos).
Tegnap, szombaton szemerkelo hoesesben kerekeztem hatvanegy-ket
kilometert, csak ugy kikapcsolodaskent, aki meg nem probalta, nem
tudja milyen jo...
Tudjatok a bringarol sokkal tobb mindent eszrevesz az ember: egy
virag az arokparton, egy erdekes jegcsap a fan, darvak a fejed
felett... mikor minek van a "szezonja". Autoval, tomegkozlekedessel
csak elszaguldasz ugyanezek mellett.
Otthon a legnagyobb joakarat mellett sem tudok, sem tudja
senki Pestem ugyanezt megtenni. Az egyeni akciok ott mar nem
elegsegesek, csak valami szervezett ("kozponti") valtoztatas
segithetne. Ebben szeretnek kozremukodni, ha lehet.
Ez a level talan egy csoppet szemelyesre sikeredett, de remelem
megbocsajtjatok.
Vegul, hogy bemutassam, itt sem fenekig tejfel: csatlakoztam a
Sierra Bike Club-hoz... Szerda delutanonkent ki-ki beul az
autojaba (viszi a bringat), elhajt a megbeszelt talakozohelyig
(szomszedos falvak egyike, valamelyik County Park stb.) ott
"felszerel" kiesbb csoportokban kerekezik 20-30 merfoldet, majd
mint ki jol vegezte dolgat, visszaul a kocsiba es hazamegy...
Azert a gondolkodobb fajta kicsit szegyelli magat kozben az
autozas miatt. Ez is Amerika.
Ha esetleg kedvet csinaltam valakinek a kerekezeshez,
akkor nem iram hiaba.
Udv
tamas
P.S.:
Minden ut szellel szembe es hegynek felfele vezet.
(Murhy: a kerekparos elso torvenye)
|
|