1. |
Vasutvonalak (mind) |
40 sor |
(cikkei) |
2. |
Etessuk a madarakat, de (mind) |
24 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Vasutvonalak (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szoba kerult a napokban a "KORNYESZ"-en a vasutvonalak megszuntetesenek
terve. Tudomasom szerint nyaron, Juliusban es osszel Augusztusban hozott
a kormany egy-egy listat nyilvanossagra a megszuntetendo vasutvonalakrol.
A ket lista megegyezik abban, hogy a vonalakat ket (ill. harom)
csoportra osztja. Az elso csoportban vannak az "azonnal" (meg 1995-ben)
megszuntetendo vonalak, a masikban a par even belul felszamolandoak.
A ket lista azonban nem ugyanazokat a vonalakat tartalmazza a ket
csoportban.
Az elso csoport vonalai tulnyomoreszt szarnyvonalak, amelyek tobbnyire
kismennyisegu teherforgalmat bonyolitanak le. Ilyen pl. a romhanyi
kiagazas. Nehez lenne vitatkozni a felszamolas szuksegessegevel.
A masodik csoport azonban igen fontos vonalakat is tartalmaz, amelyek
megszuntetese komoly kovetkezmenyekkel jarhat. A legnagyobb port talan
a Bp.-Dorog-Esztergom es az eszak-balatoni (Csajag-Tapolca) vonal
kilatasba helyezett megszuntetese valtotta ki. Ez utobbi, minthogy
a Balaton eszeki partjan nincs autopalya, nem belathato kovetkezmenyekkel
jarna. Amikor a sajto felhaborodott, a MAV egyhiteni probalta a
helyzetet azzal, hogy kijelentette: egyes vonalakat esetleg meg lehet
tartani, ha az erintett onkormanyzatok beszallnanak a finanszirozasba.
Ez a megoldas nem ismeretlen Nyugaton sem (Hamburg, Svajc stb.) bar
tudomasom szerint ezekben az esetekben magan-vasuttarsasagrol van
szo, nem allamirol. Nagy a gyanu, hogy a MAV a botrany kivaltasaval
csak az onkormanyzatok megfejesere jatszott.
A masik erdekes aspektus, hogy a felsorolt vonalak forgalma nem
indokolja a villamositast, ezzel szemben a MAV dizelmozdony-allomanyanak
egy reszet a kozeljovoben le kell selejtezni (30-35 evesek lesznek).
Mivel ujakra nincs penz, inkabb a palyakat is megszuntetik, amelyek
ezeket a mozdonyokat igenylik.
Meg erdekesebb azonban, hogy hianyzik a listarol egy jopar olyan
vasutvonal, amelynek szinten eleg kicsi a forgalma, de osszekoto
jellege van, pl. a Veszprem-Gyori es a Kaposvar-Lepsenyi vonal.
Ezeket nyilvan a katonasag kivansagara kell fenntartani. Erdekes
lenne tudni, hogy ok is fizetnek-e a fenntartasert, vagy csak
az onkormanyzatokrol probaljak ezt a bo"rt is lehuzni.
ifj. Eroe Janos
|
+ - | Etessuk a madarakat, de (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Kornyeszek,
A ho megallas nelkul esik es javareszt beteritette az orszagot a
hotakaro, nagyon fontos a madarak etetese, mivel ilyenkor nem talalnak
maguknak megfelelo mennyisegu ennivalot.
Ezt potolando ajanlott a napraforgo-mag kiszorasa, vagy szalonna kiakasztasa
olyan helyen, ahol a havazas nep teriti be azonnal. Annak elkerulesere, hogy
a pintyfelek hozzajussanak az eleseghez, ajanlatos etetot szerkeszteni,
amelyben csak tornamutatvanyok elvegzese aran lehet az elelemhez hozzaferni
(alulra kell lyukat vagni, bejarat gyanant; keskeny, nem elfoglalhato kapasz-
kodo reszt kell kialakitani). A pintyfelek tavoltartasa fontos, mivel "beulnek"
az etetobe, vagyis "helyben fogyasztok" ami adott esetben, (eleg nagy etetonel)
nem lenne baj, maskulonben viszont a tobbi madarat elzavarjak onnan. A szamukra
nyilt helyre szorhatunk napraforgot.
De egy fontos dolgot szem elott kell tartani:
HA EGYSZER ETETNI KEZDTUNK ES A MADARAK ODASZOKTAK, TOBBE NEM SZABAD
ABBAHAGYNI (az etetesi idoszak vegeig)
A rigofeleknek almat a legcelszerubb adni, de (kulonben meg sem eszik), AZT
KELL OSSZEVALOGATNI NEKIK, AMI KICSIT BARNA MAR, VAGY ROTHADT.
Az etetes magevoknel addig szukseges, amig a hotakaro el nem olvad, legkesobb
pedig februar vege, marcius elejeig.
Amugy pedig sok gyonyorusegre keszuljon fol, aki belekezd es kivanok hozza
sok szerencset, Olorin
|
|