Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 2064
Copyright (C) HIX
2004-01-13
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Bikazas akksirol (mind)  18 sor     (cikkei)
2 Re: bikazas, ujrakezdve (mind)  85 sor     (cikkei)
3 Re[2]: Eredetisegvizsga (mind)  11 sor     (cikkei)
4 Menekules? (mind)  15 sor     (cikkei)
5 re: dakar, palik, media, hazugsagok ... (mind)  16 sor     (cikkei)
6 Van egy uj Renault Cliom, ami legyorsul barkit!! (mind)  37 sor     (cikkei)
7 RE: Forma1 (mind)  24 sor     (cikkei)
8 FW: F1, mas (mind)  50 sor     (cikkei)
9 FW: ugyan nem nekem cimeztek... (mind)  43 sor     (cikkei)
10 Bikakabel (mind)  42 sor     (cikkei)
11 Re. Biztositas (mind)  19 sor     (cikkei)
12 meg mindig bikazas (mind)  87 sor     (cikkei)

+ - Bikazas akksirol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Amit a KONYV ir errol:
1- csatlakoztassuk a piros kabel csipeszet a lemerult akkumulator pozitiv
sarujara
2- csatlakoztassuk a piros vezetek masik veget a segito akkumulator pozitiv
sarujara
3- csatlakoztassuk a fekete vezetek sarujat a segito akkumulator negativ
sarujara
4- csatlakoztassuk a fekete vezetek masik veget az inditando jarmu
hengerfejehez
5- ellenorizzuk hogy a kabelek nem erintkezhetnek a motor semmilyen forgo
alkatreszevel (hutoventillator, ekszijjak, stb.)
6- inditsuk a motort a seged akkumulator segitsegevel es hagyjuk alapjaraton
porogni. Kapcsoljuk be a vilagitast, a hatso ablak paratlanitot es a
futomotort, majd vegyuk le az indito kabeleket a felrakassal forditott
sorrendben. Kapcsoljuk ki a fogyasztokat (vilagitast, stb.)

Udv joe
XM 2.1TD
+ - Re: bikazas, ujrakezdve (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

  Kezd teljesen elvadulni az egesz, sokan hajtogatjak a maguk igaz allitasait,
amik mar nagyon nagyon messze kerultek az eredeti problemakorrol. Tehat
amit en gondolok, ervelessel. Tessek kritizalni, nehogy hulyen haljak meg.

  Bikazasos inditas egy jo es egy nem indulo autoval:

1. Jo autot beinditjuk, picit (par perc) jaratjuk.

[Legalabb a jo kocsiban levo aksit ne kelljen nagyon tolteni, motor kicsit
stabilizalodjon, stb.]

2. Melleallunk a nem indulo kocsinak.

[Drot elerjen ahova kell]

3. Osszekotjuk a ket kocsi pozitiv aksi polusait a piros kabellel. Nem indulo
auto ki van kapcsolva.

[Eloszor pozitivat kotjuk ossze, mert ha negativ nincs osszekotve, akkor nem
lesz tuzijatek ha mellenyulunk. Aksit kotjuk ossze, mert mashoz nem ferunk
hozza. Minden kikapcsolva, hogy minel kisebb aram induljon meg a kabelen
es minel tobb dolog legyen vedve.]

4.  Osszekotjuk a ket kocsi testet is a fekete drottal. Lehetoleg nem aksira,
hanem testre kotjuk a nem indulo kocsinal. Jo kocsinal nem tudom, hova jo
kotni.

[Ezzel kiiktatjuk a nem indulo kocsi aksi-test drotjat a maga nem nulla
ellenallasaval]

5. Varunk egy picit, hogy egy picit toltsuk a nem indulo aksit.

[Total lemerult aksi es inditozas egyutt sok lehet a jo kocsinak, ha sajat
aksija is le van merulve]

6. Inditozunk. Minel kevesebb fogyasztoval, ha lehet (lampak, radio, stb.
kikapcs).

[Minimalizaljuk a terhelest a jo kocsi generatoran+aksijan]

7. Ha rovid ido alatt nem indul be, akkor szetszedjuk a bika kabelt, eloszor
a fekete (negativ) drotot, hivunk szakembert.

[A bika kabel, amit megneztem (Tesco gazdasagos megfeleloje) 16 mm^2, 250A
volt, de nyilvan csak rovid ideig, ami inditashoz eleg, hosszu tavon
nem kene tesztelni.]

8. Ha elindult, akkor varunk egy kicsit (par perc).

[Stabilizalodjon minden, kezdjen el tolteni a masodik kocsi generatora is
stabilan, stb.]

9. Levesszuk a bika kabelt, eloszor a feketet (negativat), utana a pirosat.
Motort *nem* allitjuk le.

[A jo isten se tudja, elegett toltodott-e a lemerult aksi egy uj inditashoz.
ADAC (autokulb) azt mondta, kb. fel ora kell a megfelelo toltes eleresehez.
Negativat elobb, mert ha elejtjuk, nincs tuzijatek.]

10. Most beinditott kocsit minimum fel orat nem allitjuk le.

[Hogy feltoltse az aksit egy inditas erejeig.]

  Amennyire sejtem, a fenti listan a 9. pont lesz vitatva. Valaki tud becslest
adni, hogy mi tortenik ilyenkor? Milyen induktivitasokon mekkora aramesesek
lesznek, az mit general a kocsiban, mekkora vedelem van ez ellen, stb. Jozan
paraszti eszem azt mondja, hogy tul nagy effektusok nem lesznek, mert az
igazan nagy induktivitasok (pl. gyujtotrafo) arra vannak tervezve, hogy
azokat ki-be kapcsoljak, igy a kocsinak ki kell birnia. A masodlagos kicsi
induktivitasok (pl. fenyszoro rele, stb.) zokon fogjak venni, kerdes, mennyire.
Elvilag par V feszultsegugras jelenhet meg a rendszerben (pl. 14.4->10V,
ha a most inditott kocsi generatora doglott, tovabba az aksija is szar),
ami csinal nemi ingadozast, ami okozhat tuskeket. Kerdes mennyit. Nincs
meg a szakkepzettsegem hozza. Masik oldalrol nezve par perc toltes utan
nem biztos, hogy a lemerult aksi elegge fel van toltve egy uj inditashoz.
Itt nem a kapacitas szamit, hiszen egy inditashoz (nem total hideg motor)
par Ah mar boven eleg (100A, 40 masodperc az kb. 1 Ah), hanem a maximalis
aram szamit, amit a lemerult aksi le tud adni. Fel ora eleg, de ahhoz olyan
haver is kell, aki 3/4 orat hajlando ott alni. Akkor mar toltsuk fel az
aksit a lakasban a 230 V-rol toltovel. Kornyezetbaratabb megoldas...
 Velemenyek? Korrekciok?

Gyula
+ - Re[2]: Eredetisegvizsga (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

HIX AUTO #2063, :
 >"eredetisegvizsgalat" helyett --> eredetvizsgalat

Ebben nem vagyok egeszen biztos. Eloszor en is hulyesegnek tartottam
az eredetiseg vizsgalatat, hiszen nem szokas autot hamisitani. De
nem is az auto eredetiseget vizsgaljak, hanem a femfeluletbe
beleutott sorszam eredetiseget. Amibol kovetkeztetni lehet az auto
eredetere, mert az nemigen vizsgalhato.
-- 
Udv,
           Hunter       http://vnet.hu/huntah/       -[HE 1.15beta10;]-
+ - Menekules? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahoj!

Ne aggodj! Nem vizeltem szegyenemben a konnektorba.
---
>  Kiprobaltam, igaz nem az osszes altalad ismert letezo es nem letezo
>  automarkan, de szinte minden sajat automon, tovabba a csalad, es
>  ismerosok kulonfele jarganyain is... Bizonyara rossz a kabelem, mert
>  az altalad vazolt szelsoseges jelensegek elmaradtak, viszont mindig
>  sikeres volt az inditas, es a kabelek es az elektronikak is koszonik,
>  jol vannak.
-------
Biztosan hibatlan a kabeled, de eddig nem mondtad hogy az egesz csaladod 
automodellezik. :-P

udv,  Triznyak
+ - re: dakar, palik, media, hazugsagok ... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bonzsur,

ahogy robi is irta, TRAGEDIA ez a Palik-sztori.  Nem is a borulas (persze
ahanyan vagyunk fan-ek egy autos cegnel, mindenki osztja az eszt itt is
ezerrel :-), hanem a talalasa, meg a puder.

Sajnos megint a regi jo vesszoparipamat kell felnyergelnem: MARKETING AZ
EGESZ. Egyre kevesbe szol a sportrol, csak max annyiban, hogy legyen meg
nezo (= megcelozhato fogyaszto) a kepernyo elott.

A Baumgartner-MOL-ThomasFrank ugy meg egesz egyszeruen nevetseges. Viszont
ugy tunik bejott, mert meg a Blikk is cimlapra tette.

Hova tart az autosport?

djtiszy
+ - Van egy uj Renault Cliom, ami legyorsul barkit!! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bonzsur,

Karacsonyra megleptem magamat a Renault Boutique-katalogusbol egy igen szep
es meretes (1/14) taviranyitos autoval. Elektromos, a Nikko Evolution
sorozatbol, es (meglepo modon) Renault Clio, az 1600-as szeriabol (amely
egyebkent 1600 ccm-s es 210 LE-s). Nagyon pipec, en igazabol most baratkozom
ezzel a hobbival, (bar ahogy szetneztem a neten, ez "igazibol"
robbanomotoros kocsik hobbija, 50-200 eFt-os alapberuhazassal, majd havi 50
ezres tuning, es kopo-alkatresz-budzsevel...)

Na, mindegy, szoval nagyon elvezem, a kovetkezoket tudja a gep:
* slick gumik (nagyon hasonlitanak az igazikhoz)
* 2 motor a keszletben, gondolom a tekercselesuk lehet mas, mert attetel
nincs rajtuk, viszont az egyikkel 28, a masikkal 40 kmh a gep vegsebessege.
Az a vicces, hogy ezt a tempot kabe 1 masodperc alatt eri el, vagyis barmit
legyorsul, ami mozogni kepes :-))
* fuggetlen kerekfelfuggesztes
* DIFFERENCIALMU !!!
* jo, nagy 9,6V-os NiMH akku toltovel
* Jobb-Balkezes pisztoly-taviranyito

Van a listan valaki, aki "jatszott" mar komolyabban ilyennel? En nagyon
elvezem. Az Auchan parkoloja idealis terep, csak nagyon erdes (kopik a
gumi), meg most itt van ez a nyamvadek latyak...

Aztan azt sem tudom, hogy hol tudok venni egy masik quartz-kristalyt hozza,
mert mivel egy baratomat is rabeszeltem egyre (amint meglatta, mar nem volt
nehez), most mindket gep egy frekin fut (1-es csatorna), igy meg nem tudunk
egyutt jatszani... :-)) Letezik cserebere, vagy ilyesmi? Hatha van a listan
tudor.


Udv,
djtiszy

PS: Egyebkent ebben a szeriaban van P206, Impreza, LancerEvoVIII, stb.
jatekboltban 34000 koruli osszegert.
+ - RE: Forma1 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hell o *.*,

Én nem értek semmihez, úgyhogy csak a saját véleményemet mondom el az alábbi le
véllel kapcsolatban. Én nem bánom, hogy ha eltűnik a Formula 1 Európából, úgyis
 sokan azt hitték, hogy ez autóvezetés csúcsa. Most majd - remélhetőleg - nézne
k helyette World Rally Championshipet, és rájönnek, mi a különbség aközött, ami
kor gépek illetve hús-vér emberek vezetnek; unalmas betoncsíkon körbe-körbe ill
etve "normális" utakon, hóban-fagyban sárban koszban. Aki nem tudja, miről besz
élek, itt egy nagyon jó klip:
http://www.zone.ee/videos12/wrc-2001.wmv

Gandalf (Dublin)
http://go.to/Eire <-Írországról magyarul

-----Original Message-----
Sziasztok!

Ti mit szoltok hozza, hogy Bernie papa elviszi Europabol a Forma1-et?
En is tudom, hogy az egesz a reklamokrol, meg az eladott reklamidokrol es rekla
mfeluletekrol szol.
De azert megis...
Es vajon lesz helyette vami nemeztkozi kezdemenyezes?

Teeby
+ - FW: F1, mas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Ti mit szoltok hozza, hogy Bernie papa elviszi Europabol a Forma1-et?

Vigye! A F1 a halalos unalom szintere. Van 10-12 csapat, 20 versenyzo,
akik egy szezonban mennek 15 (?) versenyt. Ennek oromere a vilagon
mindenki lemarad a rali vb futamairol (kiveve Eurosport napi 5 perces
osszefoglaloi 23.00 utan), lemarad az osszes europai turaauto
bajnoksagrol (STC, ITC DTM...). Amiota a Fiat ratette a kezet-labat a
Ferrarira, azota a Ferrari minden penzt megkap a F1-re. Ok az egyik
legnagyobb csapat. De emiatt a csaladon beluli Lancia egy vasat nem kap
ralira (emlekszik meg valaki a Delta HF Integrale-ra?), az Alfa Romeo
meg alamizsnat kap csak turaautora (dereng valakinek a DTM-es 155V6
ti?). A BMW ugyanigy kiszorult a turaautobol, csak felgyari csapatok
vannak. Egyedul a Mercedes fordit penzt mas autosportra is, nekik van
turaautojuk, van CLK-GTR, miegymas. 
Ecclestone szemely szerint egy budos kocsog, a sajat gazdagsagan kivul
semmi nem erdekli. A F1 enmiatt nem igazan sport, semmi masra nem jo,
csak hogy kenyszeruen osszezart ferfiak (munkatarsak, tavoli rokonok
kozos esemenyen, stb.) tudjanak valamirol beszelni, ne kenyszeru
csendben ucsorogjenek, mig az asszonyok trecselnek. Itt aztan mindenki
megmutathatja, mekkora sportrajongo (foci detto, de az nem autos tema,
nem feszegetem). Szoval szemely szerint nem fogok sirva fakadni, ha
2005re bezar a szaguldo cirkusz, es az ide olt penzeket mas
versenyagakra forditjak. 

> Ad 1: a 4jegyu fuggvenytabla szerint 6 mm^2 rezhuzal 60 Amperral
> terhelheto (azaz folyamatosan, a nap 24 orajaban). 
Emberek! a 6mm2 keresztmetszet az 2.76mm atmeroju madzagot jelent. Aki
ilyennel bikaz, meg is erdemli! Bikakabelnek illik 6mm ATMEROJU madzagot
fogni (28mm2), bar a csipeszeknel ugyis csak pontszeru erintkezes van.
(Ahogy a csipeszt rateszed az ontottvas blokkra, tuti nem lesz 20mm2
erintkezo feluleted.

HCS:
>Foleg akkor nem, ha mar gondolkodni, vagy ervelni sem
>meltoztatsz, csak a magas lorol tevesen predikalo profetadra
>hivatkozol.

Az ilyen megnyilvanulasok utan  mindig felallva tapsolok az illeto
nagysaganak... :(((

>a palikrol szolo reszhez no comment
Pedig erdekesebb lenne, mint a bikazas. :-) Kicsit (?!) ugy tunik,
erosen ellaposodtunk. Probaltam en is szelet kavarni, KET HONDAVAL
szerzett tapasztalataimat is leirtam, de ugy tunik, mindenki olyan vadul
szamolta az inditoaramot, hogy eszre sem vettetek, hogy EN japan autoban
ulok...

Ahhoz mit szoltok, hogy a gyori tuzoltok par napja egy Trabantot vagtak
ki egy to jegebol? VAlami okostojas felment a tora csuszkalni, de ugy
latszik, a 600 kilo is sok volt a jegnek...(www.kisalfold.hu)
+ - FW: ugyan nem nekem cimeztek... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Kiprobaltam, igaz nem az osszes altalad ismert letezo es nem
>letezo automarkan, de szinte minden sajat automon, tovabba a
>csalad, es ismerosok kulonfele jarganyain is... 
Szep ismeretsegi korod lehet, ha a bikazas nalatok napi rutin. Ha meg
5evente 1x bikazol, az statisztikailag nem tekintheto reprezentativnak. 

>Eddig barmilyen kocsin mertem, erdekes modon pont ennyi volt,
>ugyhogy igazan erdekelne, milyen szabvany irja elo a 13.8 - 14.2
>voltot.
Nekem meg meg sosem sikerult pont 14,4et merni. 1:1 :-P
A "tapasztalat" szerinted visel szabvanyszamot?

>A szokasos eljaras az, hogy egy masik kocsival allnak az indulni
>nem hajlando melle, es arrol bikaznak, jaro motor mellett. De
>termeszetesen beszelhetunk a ritkabb esetrol is, amikor magaban
>all a bikazo akku
Az osszes flotta-uzemeltetonel, nagyobb auto-telephelyeken, szinte
minden autoszerelonel van egy egy bika, ami nem mas, mint egy jo nagy
aksi (szemelyautos celra 100+ Ah), jol feltoltve, kezikocsira teve.
Altalaban hegesztokabellel felvertezve (atmero 8-10mm), akkusaruval az
aksira rogzitve. Csak a masik vege a csipeszes, hogy minel kevesebb
atmeneti ellenallas legyen a rendszerben. Ha nem indul, akkor az ember
odahuzza a kiskocsit, csiptet, beul, indit, jarat, leallit, lecsiptet,
ujraindit. Ezzel megsporolhato az ide-oda tolatgatas, ki-be ugralas,
miegymas. 

Ha jol tudom (de ebben nem vagyok biztos) a sarga angyal sem a sajat
aksijaval bikaz, hanem van neki hatul egy masik.

>Kepes, persze, de milyen feszultsegen, es meddig? Szereted
>elfelejteni, hogy maximum 14.4 volt juthat ra...
Szerinted egy 68Ah aksinak miert van 250A inditoarama? Ha ez van, akkor
valoszinu, hogy a gk aramkoreben valahol folyhat is ekkora aram, akar
14V feszultseg mellett is. Ha meg a 40-70 A tapasztalati ertek, azzal
ugyanugy nem lehet vitatkozni, mint azzal, hogy a fing budos. El kell
menni, megszagolni, aztan rogton kiderul, hogy  te vagy hulye, vagy a
masik nem mond igazat...

>A vagdalkozas utani
>gyava kimenekules nem tartozik ebbe a kategoriaba.
Te egy ho"s vagy, b.meg...

Fogash
+ - Bikakabel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Szerintem kevered a keresztmetszetet az atmerovel. A 6-os vezetek
> atmeroje 2.7mm. Ilyen vekony bikakabelt nem gyartanak.

Nagyon meghato, ahogy probaltok gardirozni, mint egy
hulyegyereket, de nem, nem keverem, sot meg is mertem a kabelemet,
pont 2.7 mm az atmeroje.

> Egy 6-os rezvezeteket 20-30A-al celszeru terhelni.

Igy van, folyamatos terheles eseten. Nehany masodpercre viszont
ezt tobbszorosen meg lehet haladni.

Egyebkent a tulmelegedesi es olvadasi jelensegeket a kabelek
kozepen is tapasztaljatok? Mert ha nem, akkor ott bizony nem a
kabel keresztmetszetevel van gond... A kabel -> csipesz es csipesz
-> akku kontaktusok atmeneti ellenallasan nem javit a nagyobb
keresztmetszetu kabel.

> Ha mar fel percig kellett inditozni akkor forro volt a kabel.
> Ami azert nem mindegy.

Nem, foleg ha katalizatoros kocsirol volt szo, es telement a
katalizator benzinnel... Fel perc inditozas semmi esetre sem
normalis.

> Megkerdeztem ezugyben egy villamossagi szereol ismerosomet.
> Aki azt mondta, hogy igen, okozhat kart a bikazas.

Sokadszor irom le, hogy okozhat, persze. Sot, az elektronika
"magatol" is tonkremehet...

Szinten nem eloszor irom le azt sem, hogy abban a szokasos
alapesetben, amikor ket kocsi kozott tortenik a bikazas, nem kell
varialni, le lehet venni a kabeleket, mikozben mindket motor jar,
hiszen ekkor csak minimalis aramot szakitunk meg. Ezzel
kapcsolatban eddig nem erkezett erdemi ellenvetes; ha megis lenne,
szivesen meghallgatom, nyugodtan megbeszelhetjuk.

Ettol meg mindenki azt hisz es tesz, amit akar, de azoknak, akik
csak egyfele utasitast kepesek megjegyezni, azt ajanlom, hogy
semmi olyanhoz ne kezdjenek az autojukkal, amit az utasterbol nem
lehet megcsinalni. Ez a legbiztosabb.
+ - Re. Biztositas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Ily   modon   a  torveny  nem  engedi.  Uzemben  tarto  valtozas,
> forgalombol  valo kivonas es ideiglenes kivonas eseten lehet csak
> a  szerzodest  felmondani.  **58/1991. (IV. 13.) Korm. rendelet a
> gepjarmu uzembentartojanak kotelezo felelossegbiztositasarol**
Hali!
Utana kellene nezni, hogy nem jo megoldas-e Neked, ha a forgalmiba beiratod
a kereskedot, mint Uzembentartot.
Akkor jogilag ove a kocsi minden koltsege -> a kotelezo biztositas is.
A kocsi tulajdonjoga a tied marad -> nem kell atiratni.
Azt viszont nem tudom, hogy a biztosito ekkor visszaadja-e Neked a bonuszt,
ill. a kereskedo, mint uj biztositasfizeto, megkapja-e. Nem csodalkoznek, ha
mindenki A0-rol indulna:(( (A kereskedo, mert uj "tulaj", Te, mert meg a
Tied a kocsi)
KI

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.560 / Virus Database: 352 - Release Date: 2004.01.08.
+ - meg mindig bikazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Kedves Triznyak, kezdesz onellentmondasokba utkozni.

#2060:
: Az autok generatorai 50-90Amper leadasara kepesek, es inditas utan ra is
: nyomjak ezt az akkura.

#2062:
: >  No igen, a generator "nyom", a feszultsegszabalyzo viszont szabalyoz.
: >  A teljesen lemerult allapotbol indulo toltes elso pillanataitol
: >  eltekintve 14.4 volton nem vesz fel ekkora aramot az akku. Hogy akkor
: >  megis miert tud ennyit a generator? Egyszeru: az

: Az "elso pillanatai" ugy 1,5-2perc.

Tegyuk fol azt, hogy teljesen foltoltott akkumulatorrol bikazunk
benzinmotort. Folyjon a Te 140 A-ed. Tegyuk fol, hogy 20 mp utan jar a
motor (es itt most nagylelku vagyok, mert 10mp utan azert mar jarni
szoktak a bikazottak is, ha tenyleg csak az aksi merult le). Kivettunk
140A*20s=2800As toltest a feltoltott akkumulatorbol (ha jaro motorrol
bikazunk, akkor kevesebbet, mert 30..40A jon a generatorbol is, de ezzel
ne foglalkozzunk most). Ha a generator 50..90 A-ral 1,5...2 percig tolt,
az 4500..10800As... Mivel a gyakorlat azt mutatja, hogy tenyleg par perc
kell a bikazo akkumulator feltoltesehez, latszik, hogy idoatlagban
10..20A-nal tobb nem folyik bele.

Ketto: attol meg, hogy a Corsamban 70A-os a generator, messze nem azt
jelenti, hogy alapjaraton is tud ennyit.

Mivel itt folmerult, hogy a generator/feszultsegszabalyozo diodai halnak
bele a muveletbe, leirom, hogy bikazok en: jaro motoru kocsimmal odaallok
a masik melle. Osszekabelezem a 2 kocsit. Beulok a kocsimba, gazt adok,
hogy kb. 2500 U/min-en jarjon a motor (hogy a generatorombol is jojjon a
fenn emlitett 30..40A). Atszolok, hogy inditozhat. Beindult motor utan
kicsit turaztatja. Mindeketten kiszallunk, orulunk, hogy beindult, majd
kb. fel perc utan jaro motoroknal leveszem a kabeleket. Kerdes: melyik
autoban halnak meg a diodak? Eddigi eredmenyek: Trabirol bikazott Lada es
Golf + Corsarol bikazott Lada, Trabi es valami nyugati (talan Astra) +
Asconarol bikazott Trabi + Ladarol bikazott Lada. Osszesen kb. 10 alkalom,
0 meghibasodassal (hiaba, a szovjet technika elpusztithatatlan :-) ).

Teeby, irod:
: Reszemrol ennyi. Ugyanis ezt egy olyan szakember mondta, aki ert hozza,
: es tapasztalata van benne. Es miutan megtudtam a fizikai okat is,
: nagyjabol latom az elmeleti azertokat. Engem meggyozott. Amugy tenyleg
: csak utana kellene gondolni egy kicsit. Legeloszor is szamolasok nelkul,
: csakis annyit vegiggondolva, hogy milyen folyamatok jelentkeznek. Utana
: pedig csak a folymatok eredmenyeit vizsgalva meg mindig konkret
: szamadatok nelkul. Aztan el kell gondolkozni, ha a konkret szamadot csak
: ekkorak, vagy csak egy kicsivel tobbek, az az adott korulmenyek kozt
: hova vezethet.

Erre mondtam a multkor a predikatort/politikust: egy rakas mondat nulla
informaciotartalommal. Nekem vannak elkepzeleseim bizonyos effektusokrol
(indukcio, Lenz-torveny, stb.), de a peremfeltetelekrol is (2 jaro
generator kozott 100mV kulonbseg, ebbol adodoan a kabel levetelekor max.
5..12A -es aramkor megszakitasa). Ezeket megirtam. Ezekbol tovabbra nem
latom, hogy mitol halna meg az en modszeremnel a dioda. Tovabba nem ertem,
hogy jaro motoroknal a kabel levetele elott miert pont *induktiv*
fogyaszto bekapcsolasat javasolja nehany kezikonyv (egyebkent melyik
jarmuvon kell induktiv fogyasztot bekapcsolni: a bikazon vagy a
bikazottan?), ha egyszer az induktivitasokon keletkezik a nagyfesz, amitol
tonkremegy az elektronika.

Gyula irta:
:  Ezt majd mondjad meg a radiomnak is legyszives. Az ugyanis nem kapcsol
: ki gyujtas levetelekor.

Szintugy a kozponti zar elektronikaja sem, tovabba a legzsak- vagy a
kormanyzar-elektronika sem (ujabban a kormanyzar nem egy retesz, hanem
fekpofa, amit uzemben egy elektromagnes visszahuz -- es ugye a
kormanyzarat ugy is ki lehet nyitni, hogy nem kapcsolom be a gyujtast).

: De akkor masik kerdes: kikapcsolom a fenszorot. Nevlegesen 120W, azaz
: 10A. Gyakorlatban tobb, mert a 120W az 12V-ra van megadva tudtommal, de
: ez mindegy. Pillanatszeruen megszakitom. Miert nem szall el az
: elektronika?

Ez volt az en kerdesem is a hutoventillator 20A-javal, ami raadasul sokkal
nagyobb induktivitast jelent nehany izzoszalhoz kepest, de a valaszok
szama elenyeszo...


Udv,
marky

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS