>De olyan negatívak vagytok :)), hogy most már tényleg feladom.
>Brühühü.
Nagyon korán kiszálltál, Miki. Pedig nem rossz az ötlet.
Összefoglalom: nagy csõ, egyszerû, kétlépcsõs mechanikus szivattyúval leszívva elõvákuumra, 0.01-0.1 bar tökéletesen elegendõ, falakrol itt még gázfelszabadulás elenyészõ, szivárgás sem probléma még ezen a nyomáson.
Utasok beszállnak a kapszulába, ami illeszkedik a csõbe. Csõbe épített szelepeket nyitjuk a szerelvény mögött, a beáramló levegõ nyomása hajtja a kapszulát, a kapszula haladása közben automatikusan is nyithatja a szelepeket maga mögött. Megállás: szelepek nyitásának leállitása, illetve a szivattyú (pufferedény) rákapcsolása a kapszula mögötti csõszakaszra. A csõ észzerû távolságokon belül szakaszokra osztható. Tehát amikor a kapszula megállt, akkor a mögöttes csöszakaszban is vákuum van, de nem töltjük vel az egész hosszú szakaszt levegõvel, mert akkor mi húzná a következõ kapszulát, meg késõbb ugyis ki kellene szivni. Így egy zsilipet teszünk a kapszula mögé, mielõtt indítjuk. A szivattyúrendszer napelemrõl táplálva állandóan mûködik, nagy pufferedényeket szív. Ezek lehetnek az épp nem használt csõszakaszok is.
Kapszula tömege utasokkal kb 10000kg, felülete átmérõ3m a négyzeten pí/4 =
7m2 a maximális gyorsulás a=F/m = 7x 0.9 x 9.81 10E4/10E4 = 6.3 g.
Szuper! ...nem is kell teljesen nyitni a szelepeket, tehát nem is kell utana sokat leszivni! Kényelmes székben 1 g jól kibirható, a széket a gyorsulásnak megfelelõen döntve, de nem kell ekkora ekkora, akkor még kisebb nyomáskülönbség (levegõpazarlás) elég.
A dolog igen biztonságos, semmi éghetõ nincs az utasok közelében, a gyorsítás és fékezés a szeleprendszer mikroprocesszoros vezérlésével automatizálható, a fékezéskor némi energia visszanyerhetõ (leáálláskor a vonat mögötti zsilip lezárásával). Vigyázat, a haladó vonat nyomja maga elõtt a levegõt össze, ezert a 0.1 bárt állandósitani kell a kapszula elõtt!
Tömítési és lõkéshullám problémák sincsenek már ezen a nyomáson (nyomáskülönbségen), néhány milliméteres hézag lehet a kapszula fala és a csõfal között, az a felület, ami a "lyuk", elenyészõ a kapszula 7 m2-es felületéhez képest.
Vegyük észre: a belsõégésû motoros autók is igy mennek. Csak nem a dugattyúban ülünk. De ülhetnénk. Vissza a csõhõz: turbóhajtás. Elõ szivja maga elõl a levegõt, hátul nyomja ki a forró, nagynyomásút, ami löki õt elõre. Azért ez veszélyesebbnek tûnik: bent csücsölni egy robbanómotor hengerében...
Na szevasztok...
J.
|