Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 3660
Copyright (C) HIX
2008-02-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelõssége)
Megrendelés Lemondás
1 ne add fel (mind)  17 sor     (cikkei)

+ - ne add fel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)
>De olyan negatívak vagytok :)), hogy most már tényleg feladom.
>Brühühü.
Nagyon korán kiszálltál, Miki. Pedig nem rossz az ötlet.
Összefoglalom: nagy csõ, egyszerû, kétlépcsõs mechanikus szivattyúval leszívva elõvákuumra, 0.01-0.1 bar tökéletesen elegendõ, falakrol itt még gázfelszabadulás elenyészõ, szivárgás sem probléma még ezen a nyomáson. 
Utasok beszállnak a kapszulába, ami illeszkedik a csõbe. Csõbe épített szelepeket nyitjuk a szerelvény mögött, a beáramló levegõ nyomása hajtja a kapszulát, a kapszula haladása közben automatikusan is nyithatja  a szelepeket maga mögött. Megállás: szelepek nyitásának leállitása, illetve a szivattyú (pufferedény) rákapcsolása a kapszula mögötti csõszakaszra. A csõ észzerû távolságokon belül szakaszokra osztható. Tehát amikor a kapszula megállt, akkor a mögöttes csöszakaszban is vákuum van, de nem töltjük vel az egész hosszú szakaszt levegõvel, mert akkor mi húzná a következõ kapszulát, meg késõbb ugyis ki kellene szivni. Így egy zsilipet teszünk a kapszula mögé, mielõtt indítjuk. A szivattyúrendszer napelemrõl táplálva állandóan mûködik, nagy pufferedényeket szív. Ezek lehetnek az épp nem használt csõszakaszok is.

Kapszula tömege utasokkal kb 10000kg, felülete átmérõ3m a négyzeten pí/4 =
7m2 a maximális gyorsulás a=F/m = 7x 0.9 x 9.81 10E4/10E4 = 6.3 g.
Szuper! ...nem is kell teljesen nyitni a szelepeket, tehát nem is kell utana sokat leszivni! Kényelmes székben 1 g jól kibirható, a széket a gyorsulásnak megfelelõen döntve, de nem kell ekkora ekkora, akkor még kisebb nyomáskülönbség (levegõpazarlás) elég.
A dolog igen biztonságos, semmi éghetõ nincs az utasok közelében, a gyorsítás és fékezés a szeleprendszer mikroprocesszoros vezérlésével automatizálható, a fékezéskor némi energia visszanyerhetõ (leáálláskor a vonat mögötti zsilip lezárásával). Vigyázat, a haladó vonat nyomja maga elõtt a levegõt össze, ezert a 0.1 bárt állandósitani kell a kapszula elõtt!

Tömítési és lõkéshullám problémák sincsenek már ezen a nyomáson (nyomáskülönbségen), néhány milliméteres hézag lehet a kapszula fala és a csõfal között, az a felület, ami a "lyuk", elenyészõ a kapszula 7 m2-es felületéhez képest.

Vegyük észre: a belsõégésû motoros autók is igy mennek. Csak nem a dugattyúban ülünk. De ülhetnénk. Vissza a csõhõz: turbóhajtás. Elõ szivja maga elõl a levegõt, hátul nyomja ki a forró, nagynyomásút, ami löki õt elõre. Azért ez veszélyesebbnek tûnik: bent csücsölni egy robbanómotor hengerében...

Na szevasztok...
J.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS