Vegul elfogadtak az iskolaban, hogy q = 2, u = book?
Semmi sem, igy a konyv sem mertekegyseg, amig o maga a meres targya.
Ellenben ha a meres eszkozeve lep elo, onnantol minden tovabbi nelkul
mertekegysegnek vagy mennyisegi egysegnek tekintheto, felteve, hogy van
annak ertelme.
A konyv azert nem igazan alkalmas meresre, mert nagyon valtozatos merete
lehet mind suly, mind vastagsag, mind szelesseg, mind magassag, mind
lapvastagsag, mind betumeret, mind szedestukor tekinteteben, igy
gyakorlatilag nem lehet vele megmerni semmit sem. Ez alol egyetlen kivetel
megiscsak akad: a terjedelem. Akarhany konyvnyi terjedelem megnevezese
eseten senkit nem erdekel konkretan, hany oldalas a konyv, es oldalankent
hany sor, soronkent pedig hany karakter van benne. A lenyeg, hogy valakinek
a gondolatai (vagy hulyesegei) hany konyvet kepesek megtolteni.
Ha tanar volnek, a "there are two books on the shelf" mondat eseteben nem
tudnam elfogadni, hogy "unit = book", hiszen a book(s) ilyenkor a mondat
alanya, a two pedig az alany mennyisegjelzoje. Valamely dolog akkor
tekintheto unitnak, ha az egy szamadattal egyutt valamely nominalfrazishoz
tartozo mennyisegjelzo resze. Ha peldaul azt mondom, hogy most 7 hixnyi
hozzaszolassal nem tudok 100 szazalekosan azonosulni, akkor a hix is rogton
mertekegysegge avanzsalt elo, pedig a gazdaja bizonyara nem annak szanta
eredetileg.
gerbera
|
> a 220Voltos égőt 10%-al nagyobb feszültséggel ( 242Volt ) 40% nagyobb
> fényáramot ad, és 10% csökkenésekor (198Volt ) 70%-ra csökken
Hogyne, de magasabb feszültségen az élettartama is jelentősen
lecsökken. Fotózáshoz használtak ún. túlfeszített izzószálú
lámpákat, nem elsődorban a nagyobb fényáram, hanem a magasabb
színhőmérséklet miatt. Lásd pl. itt a Tungsraphotról írottakat:
http://www.fotovilag.hu/foto/film/fuji-64t.htm
Ed
|