Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 759
Copyright (C) HIX
2000-04-19
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Nirvanak a studiokban (mind)  170 sor     (cikkei)
2 Re: *** HIX HANG *** #758 (mind)  27 sor     (cikkei)
3 Re:hifi video szinten (mind)  34 sor     (cikkei)
4 RE: hifi es hazimozi (mind)  26 sor     (cikkei)
5 Hozzaszolas a kabelkerdeshez (mind)  46 sor     (cikkei)

+ - Nirvanak a studiokban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> THIS MESSAGE IS IN MIME FORMAT. Since your mail reader does not understand
this format, some or all of this message may not be legible.

--MS_Mac_OE_3038984061_245207_MIME_Part
Content-type: text/plain; charset="US-ASCII"
Content-transfer-encoding: 7bit

>(Zarojelben, csupan hangosan gondolkozva: a studiocuccokban, ahol
azert
 >joval tobb elektronika van osszedrotozva, mekkora lehet a Kimberek
es
 >Nirvanak szamossaga?)

>A Cheskynel pl. 100%. Es meg van jopar mas ilyen studio.
Viszont negyven eve meg nem volt sem Nirvana, sem Kimber.
Megis a legjobb felveteleket keszitettek ezidotajt.
Persze csoves cuccokon, persze szimmetrikus kabelekkel, persze
braodcast quality keszulekeken, egy lemezjatszo akkoriban nemigen
volt szaz kilo alatt, es a studiomagnok hasonlokeppen stabil
keszulekek voltak. Es a studiokban nagyon bejaratott keszulekeket
lehet talalni ma is a szinte 24oras allando uzem miatt. Persze ettol
meg erosen idegesito, hogy manapsag is sokmilliot kell kolteni olyan
rendszerre, amelyik "kiolvassa" a negyven eve vagott barazdak gazdag
zenei informaciotartalmat. Meg akkor is, ha a negyven eve ezek
keszitesehez hasznalt eszkozok meg tobbe kerultek.<

Altalaban igen keves studio van, ahol elfogadhato kabelt hasznalnak barmire
is. A profi technikaban igenyesnek mondott belso kabelezesre (a studioban
levo berendezesek analog vonalszintu osszekotesere) Quadrant, Mogami, Canare
vagy Belden kabeleket szoktak hasznalni. Ezeknek a kabeleknek az ara igen
ritkan haladja meg a meterenkenti 300 forintot, de leginkabb 100 ft korul
van. A Nirvana hook-up kabel ara majd husszor magasabb. Akkor amikor egy
atlagos hangstudioba mondjuk 4-5 km hangkabelt be kell epiteni, akkor ez a
kulonbseg bizony igen penztarcaba vago. Az igazi dramai helyzet viszont
akkor kovetkezik be, amikor digitalis hangrol kezdunk beszelni. Sajnos a
szabvanyos 110 ohmos AES/EBU osszekotes helyett az esetek 95%-ban olcso
szimmetrikus analog hangkabelt hasznalnak a digitalis jelek atvitelere.
Ennek pedig a vegeredmenye tragikus. A dugasztablakon (patch panel)
keresztul osszedrotozott rendszer amugyis igen erzekeny a jitterre, ezaltal
viszont meg sokkal erzekenyebbe valik. Nem tudom hogy idehaza merte-e mar
valaki a teljes atviteli lancra vonatkoztatott jittert, de ha igen biztosan
elborzadt a vegeredmeny lattan. A mikrofonkabelekkel sem jobb a helyzet.
Mivel a rendszer legelejen itt a legkisebb a jelszint, itt kellene a
legnagyobb gondossaggal eljarni, ehhez kepest a legfontosabb tulajdonsaga a
kabelnek a profik szamara a gumirozas, hogy birja a gyurodest a kabel.
Ezeknek a kabeleknek a hangminosege egy atlagos hifi rendszerben nem sokkal
haladja meg a cd jatszo melle ingyen adott gagyi kabelet.
Lassan megkezdodik az atteres nagyobb felbontasu (92kHz/24 bit vagy 192k/24
bit) rendszerekre. Ahol a hagyomanyos SPDIF vagy AES/EBU digtalis
csatlakozok mar nem igazan mukodnek. 192k/24 bit atvitelehez egyszerre ket
AES/EBU csatlakozast kell parhuzamosan hasznalni. A hirek szerint a
digitalis video kamerakrol ismert FireWire csatlakozas hasznalatan
gondolkoznak erosen, ami ugye 400 Mbit/s savszelessegu atviteli sebesseget
tud, tehat elvileg alkalmas lehet, gyakorlatilag viszont nem alkalmas a
sajat kezu kabelbarkacsolasra mert a csatlakozoja hazilagos modszerekkel nem
igazan szerelheto.

Elnezest a hosszu hozzaszolasert, de a profi fronton a kabelkerdes
kulcskerdes es abszolut megoldatlan. Talan a nyar vegere sikerul
osszehoznunk egy olyan ketmikrofonos hordozhato felveteli szettet, ami
mindenbol a legigenyesebbet fogja hasznalni: csoves Brauner mikrofonok,
Nirvana SX 10m hosszu mikrofon kabel, DW Fearn csoves, triodas tiszta
A-osztalyu mikrofon eloerosito, Nirvana SL 30m hosszu vonalszintu
szimmetrikus kabel, dCS 192k/24 bit A/D atalakito, Nirvana AES/EBU digitalis
kabel, 360 Systems TCR4 2 csatornas 192k/24 bit DVD-RAM-os digitalis
rogzito, Nirvana AES/EBU digitalis kabel, dCS 192k/24 bit D/A atalakito,
Accuphase halozati szetoszto, kulon egy kisebb teljesitmenyu az analog
elektronikakhoz, egy masik a digitalisokhoz, es minden Mana asztalon -
nagyjabol ezek az eszkozok dolgoznak majd szamos egyeb kiegeszito mellett.
Az ara majdnem 8  szamjegyu es ez csak egy ketmikrofonos felveteli szet.
Idehaza sok studio osszesen a teljes berendezesre nem kolt el ennyi penzt.

Koscso Ferenc








--MS_Mac_OE_3038984061_245207_MIME_Part
Content-type: text/html; charset="US-ASCII"
Content-transfer-encoding: quoted-printable

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Nirvanak a studiokban</TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR=3D"#FFFFFF">
<TT>>(Zarojelben, csupan hangosan gondolkozva: a studiocuccokban, ahol<B=
R>
azert<BR>
 >joval tobb elektronika van osszedrotozva, mekkora lehet a Kimbere=
k<BR>
es<BR>
 >Nirvanak szamossaga?)<BR>
<BR>
>A Cheskynel pl. 100%. Es meg van jopar mas ilyen studio.<BR>
Viszont negyven eve meg nem volt sem Nirvana, sem Kimber.<BR>
Megis a legjobb felveteleket keszitettek ezidotajt.<BR>
Persze csoves cuccokon, persze szimmetrikus kabelekkel, persze<BR>
braodcast quality keszulekeken, egy lemezjatszo akkoriban nemigen<BR>
volt szaz kilo alatt, es a studiomagnok hasonlokeppen stabil<BR>
keszulekek voltak. Es a studiokban nagyon bejaratott keszulekeket<BR>
lehet talalni ma is a szinte 24oras allando uzem miatt. Persze ettol<BR>
meg erosen idegesito, hogy manapsag is sokmilliot kell kolteni olyan<BR>
rendszerre, amelyik "kiolvassa" a negyven eve vagott barazdak gaz=
dag<BR>
zenei informaciotartalmat. Meg akkor is, ha a negyven eve ezek<BR>
keszitesehez hasznalt eszkozok meg tobbe kerultek.<<BR>
<BR>
Altalaban igen keves studio van, ahol elfogadhato kabelt hasznalnak barmire=
 is. A profi technikaban igenyesnek mondott belso kabelezesre (a studioban l=
evo berendezesek analog vonalszintu osszekotesere) Quadrant, Mogami, Canare =
vagy Belden kabeleket szoktak hasznalni. Ezeknek a kabeleknek az ara igen ri=
tkan haladja meg a meterenkenti 300 forintot, de leginkabb 100 ft korul van.=
 A Nirvana hook-up kabel ara majd husszor magasabb. Akkor amikor egy atlagos=
 hangstudioba mondjuk 4-5 km hangkabelt be kell epiteni, akkor ez a kulonbse=
g bizony igen penztarcaba vago. Az igazi dramai helyzet viszont akkor kovetk=
ezik be, amikor digitalis hangrol kezdunk beszelni. Sajnos a szabvanyos 110 =
ohmos AES/EBU osszekotes helyett az esetek 95%-ban olcso szimmetrikus analog=
 hangkabelt hasznalnak a digitalis jelek atvitelere. Ennek pedig a vegeredme=
nye tragikus. A dugasztablakon (patch panel) keresztul osszedrotozott rendsz=
er amugyis igen erzekeny a jitterre, ezaltal viszont meg sokkal erzekenyebbe=
 valik. Nem tudom hogy idehaza merte-e mar valaki a teljes atviteli lancra v=
onatkoztatott jittert, de ha igen biztosan elborzadt a vegeredmeny lattan. A=
 mikrofonkabelekkel sem jobb a helyzet. Mivel a rendszer legelejen itt a leg=
kisebb a jelszint, itt kellene a legnagyobb gondossaggal eljarni, ehhez kepe=
st a legfontosabb tulajdonsaga a kabelnek a profik szamara a gumirozas, hogy=
 birja a gyurodest a kabel. Ezeknek a kabeleknek a hangminosege egy atlagos =
hifi rendszerben nem sokkal haladja meg a cd jatszo melle ingyen adott gagyi=
 kabelet.<BR>
Lassan megkezdodik az atteres nagyobb felbontasu (92kHz/24 bit vagy 192k/24=
 bit) rendszerekre. Ahol a hagyomanyos SPDIF vagy AES/EBU digtalis csatlakoz=
ok mar nem igazan mukodnek. 192k/24 bit atvitelehez egyszerre ket AES/EBU cs=
atlakozast kell parhuzamosan hasznalni. A hirek szerint a digitalis video ka=
merakrol ismert FireWire csatlakozas hasznalatan gondolkoznak erosen, ami ug=
ye 400 Mbit/s savszelessegu atviteli sebesseget tud, tehat elvileg alkalmas =
lehet, gyakorlatilag viszont nem alkalmas a sajat kezu kabelbarkacsolasra me=
rt a csatlakozoja hazilagos modszerekkel nem igazan szerelheto.<BR>
<BR>
Elnezest a hosszu hozzaszolasert, de a profi fronton a kabelkerdes kulcsker=
des es abszolut megoldatlan. Talan a nyar vegere sikerul osszehoznunk egy ol=
yan ketmikrofonos hordozhato felveteli szettet, ami mindenbol a legigenyeseb=
bet fogja hasznalni: csoves Brauner mikrofonok,  Nirvana SX 10m hosszu =
mikrofon kabel, DW Fearn csoves, triodas tiszta A-osztalyu mikrofon eloerosi=
to, Nirvana SL 30m hosszu vonalszintu szimmetrikus kabel, dCS 192k/24 bit A/=
D atalakito, Nirvana AES/EBU digitalis kabel, 360 Systems TCR4 2 csatornas 1=
92k/24 bit DVD-RAM-os digitalis rogzito, Nirvana AES/EBU digitalis kabel, dC=
S 192k/24 bit D/A atalakito, Accuphase halozati szetoszto, kulon egy kisebb =
teljesitmenyu az analog elektronikakhoz, egy masik a digitalisokhoz, es mind=
en Mana asztalon - nagyjabol ezek az eszkozok dolgoznak majd szamos egyeb ki=
egeszito mellett. Az ara majdnem 8  szamjegyu es ez csak egy ketmikrofo=
nos felveteli szet. Idehaza sok studio osszesen a teljes berendezesre nem ko=
lt el ennyi penzt.<BR>
<BR>
Koscso Ferenc<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>
</TT><FONT FACE=3D"Geneva"><BR>
</FONT>
</BODY>
</HTML>

--MS_Mac_OE_3038984061_245207_MIME_Part--
+ - Re: *** HIX HANG *** #758 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

At 08:31 PM 4/18/00 -0500, you wrote:
>Esetleg teljesitmeny igeny megjelolese nem artana
>Egyebkent: YAMAHA RXV495 RDS (Dolby Pro Logic)
>80e+Afa korul

Nekem hazimozira van RX-V592-es (bar mostanaban tervezem a lecsereleset, 2 
honapos,  a hangja.. Nos.. Eloszor szokatlan volt, de nem rossz.. Olyan 
diszkret hatterzene hallgatasra alkalmas, es arra kellemes.. Hazibulira nem 
ezt vinnem. :) Bar lehet hogy ez a jamo hangsugarzoimnak tudhato be, mert 
sennheiser hd580 fulest ha bedugom nagyon kellemesnek hallom. Mindenesetre 
hosszutavon kellemesen hallgathato, ami szamomra nagy elony, mert 
folyamatosan megy valami hatterzene, es jo erzes hogy nem zavaro, nem 
eroszakos a hangja.

A subwoofer kimenet papiron vagva van, a gyakorlatban nincs, ebben a yamaha 
szerviz is megerositett.. Habar nem ertenek a yamaha erositokhoz a yamaha 
szervizben..

Persze van par jo tulajdonsaga, a hasonlo kategoriakban nincs olyan 
beallitas dsp-vel amivel a hangszorok egymashoz valo keslelteteset be 
lehetne allitani... Igaz uncsi dolog, de hazimozira egesz viselheto 
eredmenyt adott hifi videoval (akai video).  Van egy tonna bemenete, eleg 
eros hazimozizasra, elol is van bemenete, igy konnyu mindent hozzakotni nem 
kell kiforgatni mindent.


AntForce
+ - Re:hifi video szinten (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia,

az elektrot digestben kapom, eleg nehez igy reagalni, ugyhogy a HANG cikked
alapjan maganba (is) irok.

>A metroban lehet most kapni 52eFt-ert 6fejes thompson hifi videot
>ami eleg jo ar, de eddig az ismeroseim kozott is eleg sok negativ
>tapasztalat volt a metroban vasarolt muszaki cikkekkel, ezert
Nekem is Thomsonom van (amerikai ceg, francia eredet, made in
taiwan/simgapore/ritkan france). Ez a szint: alapmodell. Mindent tud, amit
kell, de semmi extra. A mechanika gyors es viszonylag halk. (nagy ere'ny)
NICAM tuner, kiv. mero, VPS/PDC, Showview, ami kell. Vezerlesileg es
ergonomiailag egy nagy sz@r (legalabbis az enyem a 2 eves VPH6600N). Az
indexfunkciok csak menubol erhetok el, ami nem tesz jot az idegeknek, nem
kepes a felvetelt hozzailleszteni a meglevo anyaghoz (hazi studiosok nagy
oromere). Es a programozas es timer tekinteteben a hajte'pe's garantalt!!
Volt egy eve egy szeriahibas sorozat a metroban: egy ido utan eltuntek a
szinek ~NTSC be ugrott!? es csak maszatolt. Kicsereltek, azota, gondolom,
mennek.
Ha mindezt tulelik, kepileg eleg jok, LP felvetel/lejatszas az elmezonyben.
Hangilag viszont nem ez a legjobb valasztas. Ismeroseim allitasa alapjan
(is) hamar harap a zajza'r (elveszik a te'r), es kisse szinezi a felsokozep
tartomanyokat. Hifizesre IMHO alkalmatlan. Nincs SIMULCAST es HIFI felveteli
mod sem, max. videoclip gyujtesre hasznalhato. Ettol meg azert kb. egy
zajtalan _CRO2_ kazettasmagno szintet negut.
A Starwars Baljso arnyak vagy a Matrix viszont nagyon is megha'la'lja egy
HIFI (sztereo) video megle'te't ;-) Monoban IMHO elvezhetetlen. Meg a
prologic sem le'tfontossagu.

HA javasolhatom, nezd meg a JVC/Thomson uj S-VHS magnoit (140e). Lattam az
egyik modellt, es az _szinte_ ninden szempontbol jok.
(Keptarolo/zajcsokkento ami raadasul jol mukodik)

NZoli
+ - RE: hifi es hazimozi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A felvetés jogos. Sajnos surun kell halkan hallgatnom a zenet es a
hangfalaim nem igazan erzekenyek. Ezert egy teljesitmenydus, eros valamit
szeretnek.

Udv.,
PJ
>> Esetleg teljesitmeny igeny megjelolese nem artana
>>
>> Egyebkent: YAMAHA RXV495 RDS (Dolby Pro Logic)
>> 80e+Afa korul



>>>>     Szevasztok!
>>>> Erosito vasarlason torom fejem. Egy picit engem is megcsapott a
hazimozi
>>>> szele es arra gondoltam, hogy nem "sima" eros?tot, hanem egy pro-logic
>>>> erositot vennek es ezen erositenem ki a sztereo video hangjat. Nalam
>>>> elsodlegesen zene halgatasra kell az erosito, de szeretnem ha
"mellesleg"
>>>> tudna ezt az alap hazimozi hangrendszert is. Azt szeretnem tudni,
>>>> szerintetek vannak-e olyan pro-logic erositok amik zene hallgatasra
>>>> (klasszikus zene ?s rock) is j?k? Tudtok egy-ket modellt ajanlani?
>>>>
>>>> Udv.,
>>>> PJ
+ - Hozzaszolas a kabelkerdeshez (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt HANGosok,

Egy kisse "elhanyagolt " ponton szeretnek a kabelkerdeshez hozzaszolni.

A digitalis interkonnekt. Nevezetesen az a 75 ohmos "drot",amely a CD futo-
mubol az SPDIF jelet tovabbitja a DAC fele. 

Nem is onmagaban a vezetekkel szeretnek foglalkozni,mert ha ez jo (lasd 
kesobb,hogy mikor es mitol jo) akkor is lehet az egesz digitalis adatatvitel

csapnivalon rossz. Mitol ? A csatlakozoktol. Miert ?

Az SPDIF kozepes frekvenciaja 2.5 MHz korul van es a torzitatlan atvitelhez
szukseges savszelesseg 100 kHz - tol 6 MHz - ig terjed. Ezen tartomanyban 
a digitalis jelfolyam sem amplitudo sem idozites (jitter) hibat nem
szenvedhet. 
Azaz a kabel vegein levo csatlakozoknak - amelyek szokasosan RCA dugok 
illetve aljazatok - ezen tartomanyban biztositani a kell a 75 ohmos
reflexio-
mentes illesztest. Nos ez az RCA -ra nem igaz . Nagyon nem igaz.
Persze ez alapjaban hangfrekvencias csatlakozo,amikor ezt szabvanyositottak,
nem gondolhattak arra,hogy joval magasabb tartomanyban is hasznalni fogjak
a kesobbiekben..

Mit lehet tenni? Lecserelni 75 ohmos BNC - re. Persze a dugot is meg az 
aljazatot is. Mindket ( CD futomu es DAC ) oldalon. Ez ket BNC dugo es ket
BNC aljazat vasarlasat + plusz ne'mi munkat jelent. Az eredmeny ? 
Ha alapjaban jo a rendszer,igen csak meghallhato. Jobb felbontas, jobban
nyilik a ter. (Vigyazni kell a vasarlasnal, mert 50 ohmos BNC isvan,eleg
konnyen osszetevesztheto a 75 ohmossal).

Mikor jo a kabel ?  Termeszetesen ha 75 ohmos es a hatarfrekvenciaja
szamottevoen a 6 MHz felett van. Azonkivul homogen es stabil dielektrikuma
van. Es legalabb ketszeresen arnyekolt. Es meg par aprosag.

Es meg egy trukk. Akadalyozzuk meg,hogy a kabel koppenyen is zavar 
juthasson be a DAC - ba. Mert szepen bekuszik. Hogyan akadalyozzuk
meg ? Helyezzunk el egy (nevezzuk) "csapdat" kivulrol a kopenyen,amely
szelektiv leszivast biztosit a zavarokra. Tudom,tobben a ferritgyurukre gon-
dolnak,melyek a szamitogepes monitorok videokabelein is vannak. Ki lehet
probalni !!   Nem jo,mert olyan tartomanyban nyul bele a kabel
lelkivilagaba,
hogy romlik az atvitel. (Talan mosottab lesz a hang es csokken a dinamika).
De megoldhato. Nekem legalabb is sikerult.

Uvd,Istvan

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS