Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX UTAZAS 586
Copyright (C) HIX
2002-01-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
		
A HIX egy sajnalatos Fotexnet firewall valtoztatas miatt allt, amirol
csak jo ido mulva derult ki, hogy megakadalyozza a normalis mukodest.
A hibat elharitottak, minden mukodik; a problema remelhetoleg nem fog
megismetlodni.

Jozsi. /HIX.hu/
1 Nagy utazasunk eszakon - avagy rovid flort Skandinaviav (mind)  168 sor     (cikkei)

+ - Nagy utazasunk eszakon - avagy rovid flort Skandinaviav (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kicsit felve inditom el az eszak-europai korutunkrol szolo
beszamolot. De talan lesz annyira erdekes a 14-15 reszbol allo iras,
hogy nem tiltatok el a listatol. Velemenyeteket, kerdeseiteket akar
itt, akar maganban orommel fogadom.
1. resz - elindulas
Skandinav korutunkat evek ota terveztuk. Jarmukent kezdettol az
autot valasztottuk, hisz igy tobbet lathatunk, szabadabban
alakithatjuk az utvonalat, es talan a koltseg is kisebb.
Nem mentunk teljesen az ismeretlenbe, mert 1993-ban mar eltoltottem
egy-egy hetet Stockholmban es kornyeken es a finnorszagi
Lempaalaban. Az akkor szuletett kapcsolatoknak koszonhetoen tobb
helyen baratok vartak bennunket.
Sok-sok szempont merlegelese utan vegul a
Nagyvazsony-Mainz-Koppenhaga-Nykoping-Stockholm-Jokkmokk-Lempaala-He
lsinki-Tallinn-Riga-Vilnius-Varso-Nagyvazsony utvonalt valasztottuk.
A kisebb kiterok mar menetkozben alakultak ki.
2001. julius 31-en reggel 7 orakor ketten indultunk egy 1,6 literes,
benzines Opel Astra Caravannal. (A csapat Mainzban 4 fore bovult). A
satrak, matracok, ruhak melle sok kajat pakoltunk, mert Daniaban,
Svedorszagban, Finnorszagban az itthonihoz kepest magas arakra
szamitottunk. A hatart Sopronnal(154 km) leptuk at mintegy 15 perces
sorban allas utan. A schengeni szkennelest mar a magyar oldalon
csinaltak, az osztrak hatarorno eppen csak belepillantott a
papirokba. (Ebbol kesobb kisebb konfliktusunk lett Helsinkiben.)
Ausztriaban csak egyszer alltunk meg kavezni es enni egy
parkoloban - a hozott anyagbol. Nagyon jo szolgalatot tett ekkor es
kesobb is az a kis meruloforralo, amit a kocsi szivargyujto
csatlakozojarol lehetett taplalni. Csak egy bogre kell meg hozza,
hogy barmikor, barhol kavet, teat fozhessunk. Az sem art, ha mindig
van tartalek viz a kocsiban, mert neha fel napon at nem jutunk hozza
sehol. Persze, lehetne kavezni a benzinkutaknal is, de azok
altalaban joval gyengebbek az itthon megszokottnal. S nalunk az sem
mellekes kerdes, hogy egy 3 hetes uton nem kolthetunk  napi 2-3
kavera 10-12 ezer forintot.
--Kis kitero a pakolasrol-----
A korabbi utakon tapasztalt gondok miatt most uj pakolasi modszerrel
kiserleteztunk, hogy ne kelljen az autot minden megallasnal
atforgatni a kave, a kes, a szendvicsek es mas szukseges dolgok
miatt. Egy praktikus borondot kineveztunk piknik taskanak. Eleg eros
volt ahhoz, hogy az autoban barhova kerulve megvedje a benne levo
torekeny targyakat, ugyanakkor bosegesen volt benne hely. Ebbe
raktuk a kaves cuccokat is. Az elso kavezaskor derult aztan ki, hogy
a kavekent betett uvegben kakao van... A valodi kaves uvegek a kocsi
mas - ekkor meg ismeretlen zugaban voltak.
A tanulsag csak megerositi az eddigi gyanut, nem lehet kulon
valogatni a dolgokat aszerint, hogy mire, mikor lesz eppen szukseg
es mire nem. Tapasztalatok szerint legtobbszor olyan dolgokat is elo
kell venni, amirol korabban azt hittuk, hogy nem lesz szukseg ra. Az
egyik megoldas, ha teljesen rendszertelenul pakolunk, de mindenrol
tudjuk, hogy melyik taskaban kell keresni. Az akkuratusabbak a
pakolasnal kis listat is keszithetnek egy-egy csomag tartalmarol.
Mivel mar az elso megallasnal felborul a rogzitett rend,
kiserletezhetunk azzal is, hogy a legfontosabb dolgokbol minden
nagyobb csomagba teszunk egy keveset. Persze ezek kesobb egy helyre
kerulnek, csak eppen nem tudjuk hova. A trefat felre teve, nehany
valoban fontos targynak - gyufa, iratok, lampa - az ajtozsebekben,
kesztyutartoban szoritsunk allando helyet, ha nem akarunk sokat
idegeskedni.
-----------------
Utkozben Mainzig 7-8 helyen akadalyozta a folyamatos haladast
utepites. A 2-10 kilometeres szakaszokon vagy csak lassitottak egy
kicsit bennunket, vagy teljesen osszetereltek a ket palya forgalmat.
Nehany rovid szakasz kivetelevel ilyenkor is legalabb 60-80
kilometeres sebesseggel mehettunk. A hatalmas forrosag ellenere
balesettel szerencsere nem talalkoztunk.
A nemet hatart nem sokkal ketto elott ertuk el (478 km), Mainzba
este 8 orakor erkeztunk meg 974 kilometeres utazas utan.
2. nap - Mainz, Bacharach
Szerdan delelott barataink megmutattak Mainzot. A 200 ezres varos
Rajnavidek-Pfalz tartomany szekhelye. Termeszetesen a Rajna
partjan - atellenben Hessen fovarosaval, Wiesbadennel. A varos egyik
fo nevezetessege Guttemberg Muzeum, amellyel a betuszedes (nem a
nyomtatas, hisz az mar regesreg letezett) kitalalojanak allitanak
emleket. A muzeum elott egy hatalmas konyv van az utcan, igy nehez
nem eszrevenni. Benn lathato a varos nagy szulottjenek eredeti
nyomogepe sok-sok kozepkori es kesobbi erdekes nyomattal.
Megneztuk a Szent Istvan templomot, amelyben a szentely feletti
ablakokat Chagall mozaikjai diszitik az otestamentumbol vett
jelenetekkel. Allitolag a muvesz nagyon nehezen vallalta a munkat,
mert a zsidouldozesek miatt nem akart nemeteknek dolgozni. Az itteni
puspok vegul megis rabeszelte. Szerencsere vendeglatoink tavcsovet
is hoztak, igy a reszleteket is megcsodalhattuk. Ugy tunt, mintha
ket retegu lenne az ablak. Talan emiatt ereztunk enyhe terhatast a
kepeken. (Hasonlo mozaikokat decemberben a reimsi katedralisban
lattam Chagalltol.)
A Szent Istvan templomtol nem messze, az ovaros kozepen van a roman
stilusban epitett hatalmas dom. A mi Geza fejedelmunk idejen kezdtek
epiteni, es a tatarjaras elott ket evvel keszultek el vele.
Lefenykepezni csak alig-alig lehetett a szuk hely es a nagy meretek
miatt. A domhoz kapcsolodo kolostor gotikus kerengojeben nagyon
erdekes regi szobrok, egesz alakos dombormuveket lattunk.
A varos tele van szokokutakkal. Kisebb-nagyobb szobrok - halak,
sellok, emberalakok kopik, frocskolik a vizet. Az egyik hatalmas
kompoziciot 150 karnevali figurabol szobortak ossze. Persze
mindenutt gyerekek, felnottek elvezik a latvanyt es a csobogo vizet
a nyari melegben.
A belvarost eppen ketteszeli az 50. szelessegi kor. Az egyik presszo
elott a jardabol ki is raktak a vonalat es a feliratot. A hazak
kozott eppugy vannak 500 eves fagerendas epuletek, mint betonbol,
uvegbol, acelbol keszitett mai csodak, vagy eppen borzalmas
krealmanyok. Az egyik legriasztobb talan a varosi szinhaz,
amelyiknek amugy is eleg ronda regi reszet ijesztobbe teszi az
uveges raepites. Persze, lehet, hogy valakinek ez tetszik. A
szinhazhoz kepest az uj kozigazgatasi kozpont - varoshaza, kozossegi
csarnok - Rajna-parti szurke tombjei szinte szepen illeszkedik az
ovaros regi hazaihoz. Meg a szintkulonbsegek miatti problemakat is
lekuzdottek hatalmas uvegezett liftekkel, amelyekkel a kulonbozo
jarda illetve utcaszintek kozott biciklistol utazhatnak a
kozlekedok.
Delutan autoval elmentunk egy kozeli Rajna-parti varoskaba,
Bacharachba. Utkozben tobb gyonyoru varat lattunk a folyo melletti
dombokon. Barataink szerint hajorol az igazi, de erre most nem volt
idonk. (Marcius es oktober vege kozott Koblenz es Mainz kozott tobb
jarat kozlekedik hosszabb-rovidebb szakaszokon, akar oda-vissza. Az
ar 1300 es 6500 forint kozott. A dragabbhoz mar kaja es ital is
tartozik.)
Bacharach ovarosa ot-hatszaz eves gerendavazas hazakbol all. A nagy
tornyokkal tagolt 600 eves varosfal es a varos folott magasodo 800
eves var ugy nez ki, mint valami meseskonyv illusztracioja. Persze
mindenutt kocsmak, ettermek, panziok es tomentelen mennyisegu
turista. Itt a jelek szerint kevesebbszer jartak a torokok, es a
csaszar sem robbantatta fel folyton az eroditmenyeket.
Barataink este jo hangulatu kerti vacsoraval bucsuztattak bennunket.
3. nap - Utban Dania fele
Csutortokon ismet ezer kilometeres ut vart rank, mert estere
Koppenhagaig akartunk jutni. Eloszor jol haladtunk, csak az elso
kerekek razasa miatt kerulni kellett a 120-130 km kozotti
sebesseget. Itthon tobb kiserletet is tettem a balansziroztatasra,
de egyik szerelo sem jart igazan sikerrel. Mint kesobb Lempaalaban
kiderult, a szakertelemmel volt baj, mert az ottani szaki pillanatok
alatt megszuntette a razast. A dan hatar kozeleben egy hid kozepen
hosszu idore meg kellett allnunk, mert valahol a vegen egett egy
auto.
A hatar elotti utolso nemet varosban, Flensburgban megalltunk meg
egy olcso tankolasra, vasarlasra, hogy a maradek markankat
elkoltsuk. Arra gondoltunk, hogy az euro bevezeteseig mar nem sokat
jarunk nemet uzletekben.  Kenyeret, sutni valo kolbaszt es soroket
vettunk egy nagyaruhazban. Persze a kolbasszal megint ugy jartunk,
mint mas utakon: este a kesoi satorveres miatt mar nem sok eronk,
kedvunk maradt a suteshez, es foleg az eveshez.

Arak - forintban, az akkori arfolyamon atszamolva
Uzemanyag
Magyarorszag  dizel 212         - 95-os 223-224
Ausztria          dizel 203          - 95-os 216
Nemetorszag  disel 199-216  - 95-os 250-256
Nemetorszag Aurach benzinkuti shop
Jegremek 325-780, asvanyviz 1 l 390, cola 1,5 l 660
Mainz - Mcdonallds
hamburger 293, bigmac 670,  krumpli 250-380
foteri piac
paradicsom 637, oszibarack 755, banan 510
fagyi 130 Ft/gomboc, melegszendvics 260-455
Real hipermarket
rovidkaraj-csont nelkul 1300, sertesszuz 2990
pulykamell 1950, marhahus -gulas - 2600
parizer es hasonlo szalamik 1690
kemenysajtok 1300-2600, etolaj 650
sorok 0,5 65-130, cola 1 l 150
nescafe gold 0,2 kg 1560
Flensburg - City-Markt
bagett 0,25 kg 217, toast kenyer 1 kg 437
tej 1,5 sz  1 l 144, margarin 0,25 170

A kovetkezo reszben az ut daniai szakaszarol irok.
Gyorffy Arpad Nagyvazsony -  
www.badacsony.hu/kalauz - Foldi Utikalauz (Informaciok a Fold nevu
bolygo erdekes tajairol)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS