Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX UTAZAS 788
Copyright (C) HIX
2002-09-18
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Horvatorszag 1 (mind)  134 sor     (cikkei)

+ - Horvatorszag 1 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ez a harmadik alkalom, hogy Horvatorszagba akarunk menni. Eloszor 97-ben
jartunk ott, akkor nagyon ovatosan bereltunk egy kutyaolat a Rijeka melletti
Kraljevica autos kempingjeben. Bar szeptember kozepen mentunk, csupan egy
esonap volt, a tobbi vegig furdesre alkalmas, meleg ido volt. Akkor nagyon
baratsagos arakkal talalkoztunk, turistak sehol nem voltak, igy tenyleg jol
ereztuk magunkat.

A masodik alkalom tavaly jott, amikor a korabbi sikeren felbuzdulva ugyanoda
foglaltunk szallast, szeptember elso hetere, de mar fahazba.
Katasztrofalisan rossz idonk volt, vegig szemerkelt az eso, napsutessel csak
az Isztriai felszigetre tett atrandulasunk alatt talalkoztunk. Igy viszont
eljutottunk Pulaba, lattuk az amfiteatrumot, voltunk Rovinjban, szoval
kicsit kirandulos volt a musor. Az elhatarozas viszont mar ekkor
megszuletett: ha meg egyszer Horvatorszag, az csak Del-Dalmacia lehet.

A sziklaszilard elhatarozast tett kovette: tavasz vegetol folyamatos
szondazas zajlott, hova menjunk, hol van jo szallas, mennyire erdemes
lemenni delre? A www.croliday.de oldalon fenykepes ajanlatokat talaltunk,
on-line foglalasi lehetoseggel, tetszoleges kezdo es vegnapokra. A valasztas
a Makarska-rivierara esett, ahol Bekavac asszony hazaban talaltuk meg a
nekunk tetszo ketszemelyes apartmant, ejszakankent mindossze 26 euroert. Ez
6500Ft/2fo, ennyiert Siofokon nem lehet megszallni. Raadasul a leiras
szerint a tenger 150m, a (kavicsos) strand 200m, a legkozelebbi bolt pedig
300 m-re van tole. Csak ugy legyen!

Az internetes foglalas utan megjott a visszaigazolas, 36 eurot pedig at
kellett utalni az irodanak. Heves keszulodes indult: mi hianyzik a
buvarcuccbol? Nekem uszonyom nincs, a felesegemnek pipa kellene.
Roham-beszerzes, ez megvan. Szaraz kajak, ket koteg asvanyviz, fustolt
sonka, fel talca Borsodi, nemi felvagott, sok polo, par rovidnadrag,
furdoruhak, naptej, film a fenykepezogepbe, zold kartya a kocsi
biztositasara, tartalek uzemanyagkanna, euro a szallas kifizetesere
(1euro=250Ft), kuna az egyeb kiadasokra. (Itthon 1HRK=37HUF volt). Joszivu
munkatarsak rank tukmalnak egy napernyot es egy szivargyujtos hutotaskat.

Reggel bepakolas, morgassal kezdem a napot. A kocsi 500 liter feletti
csomagtartoja (amivel tavaly negyen mentunk) most kettonk holmijaval
megtelik. Nooormaaalis? Mindegy, szerencsere csak ketten megyunk. 8 ora
korul sikerul vegre utba inditani magunkat. Indulas elott beleontom a
Metabondot a kocsiba, allitolag kell vele par km-t menni beontes utan. En
most 700-at akarok menni gyakorlatilag egyhuzamban. Csornan jut eszunkbe,
hogy magunkra nem kotottunk utasbiztositast. Vasarnap van, ez nem is fog
menni. Sebaj, majd vigyazunk magunkra.

Tavaly meg olcsobb volt a szloven benzin a magyarnal, igy az elso tankolast
oda tervezem. Rosszul, mert Szombathelyen mar nagyon vilagit a
szomjusagjelzo, igy aztan Kormenden teletankolom. Mint kesobb kiderult, ez
nem volt rossz huzas, a benzin nem olcsobb sem Szloveniaban, sem
Horvatorszagban. Kormend utan katasztrofalisan rossz a Redics fele vezeto
86-os ut. Ket alkalommal is csak az menti meg a kocsi aljat, hogy szembol
nem jon senki, igy at tudom rantani az autot a masik savba. A hatar
zokkenomentes, tiz perc alatt aterunk Szlovenian is, majd a szloven-horvat
hatar kovetkezik. Ez csak integetos, a magyarokat szemmel lathatoan jobban
kedvelik, mint az elolunk felreallitott roman rendszamu autot. Pedig uj
Renault Clio, nem is Dacia.

Varazdin-Zagrab fele vesszuk az iranyt, a forgalom itt lenyegesen nagyobb,
mint Magyarorszagon volt. Sok a cseh, szlovak rendszam, es persze a  magyar
sem ritka. Varazdin utan egy megtevesztonek tuno autopalya-tabla van, de ez
nem a fovaros, hanem a magyar hatar iranyaba vezet valahova. Breznica
kornyeken erjuk el a nekunk valo autopalyat, az ures fizetokapuk utan kicsit
meglodulok, 180-190 kozotti tempoban "araszolok" vegig a zagrabi korgyuruig.
Ekozben belul kellemes huvos es halk zene segit elviselhetove tenni az
utazast. Zagrab elott 10 Kn autopalya-dijat fizetek, majd a korgyuru
kovetkezik, ahol Karlovac a kovetendo irany. Itt egy helyen radaroznak, de
nem elbujva, igy idoben fekezek. A varos melletti korgyuru elhagyasakor
cetlit kell tepni, ez igazolja majd, hogy hol hajtottam fel az ujabb fizetos
szakaszra.


Karlovacba hamar odaerunk, itt fajo szivvel - es 15Kn elleneben - elhagyjuk
az autopalyat, innet araszolos hegyi utak jonnek vegig. Split a kovetendo
irany, ez mar majd kelloen delen vezet ki a tengerpartra. Az ut
kacskaringos, gyakoriak a 10-15 autobol allo konvojok, igy haladni relativ
lassan lehet. Aztan lassan megelozgetem ezeket is, es sajat tempomban zugok
at a hegyeken. Egy utszeli vendegloben rovid pisiszunet, majd ujra megelozom
azokat, akiket mar egyszer elhagytam. A kulfoldiek (foleg a nemetek)
feltunoen ostoban vezetnek, minden lejton tapossak a feket es turistabuszok
is a nyakukra masznak, annyira lassan veszik a kanyarokat.

Ezeket is megelozom, de a Plitvicei nemzeti parknal alabbhagy az amokfutas,
csak a sor tempojat tartom. Rovid egyeztetes utan ugy dontunk, inkabb majd
visszafele. A kinti 35fok nem igazan a hegyekben koborlas optimalis
idojarasa. Tovabbra is Split a kovetendo irany, Knin, majd Sinj utan viszont
mar Makarska/Dubrovnik a kovetendo cel. Ez az ut Makarskatol kb 15-20-km-rel
eszakra jut ki a tengerpartra, kozben csodas hegyek, jo minosegu utak, sok
hajtukanyar (40kmh-s tabla utan mindig!) vezet idaig. A parton delnek
fordulunk, es par kilometer utan Brela telepulesre erunk, ami a
tulajdonkeppeni celallomas. A tengerpartrol rogvest jocskan ezer meter
feletti hegyek indulnak, sok hely nincs. A hegyoldalon magasabban
(helyenkent kb 150-200 meterrel a viz felett) vezet a fout Dubrovnik fele,
az egyes falvak pedig erre epulnek, illetve valahol feluton a viz es az ut
kozott vezet meg egy egysavos zergecsapas.

Az elso ilyennel mi is lekacsazunk, az ut helyenkent 15% meredeksegu,
visszaforditos hajtukanyarokkal spekelve. Szembejovo forgalom eseten az
egyiknek meg kell allnia, hogy ki lehessen kerulni. Keressuk a hazunkat, de
nincs meg. Egy helyi bacsi viszont ismeri a vendeglatonkat, kezzel-labbal
elmagyarazza, hogy egy utcaval hamarabb jottunk le a foutrol, es itt lent
nem is tudunk jo helyre jutni. Nemi kinlodas aran megfordulok, majd
visszacaplatunk a foutra. A kovetkezo keresztezodesnel ujra probalkozunk. A
falukozpontban a rendor - szinten kezzel-labbal mutogatva - kozli, hogy a
nekunk kello utcan vagyunk, ez az 1-es hazszam. Nekunk a 103 kell.
Araszolunk a keskeny utcan, viszonylag hamar megvan a 101 es a 105 is. Kozte
viszont csak 1,5 meternyi hely van. Hova tunt a 103?! Kiszallok, mutogatom a
papirunkat a helyieknek, ok meg a fent emlitett masfel meternyi helyet, ami
tulajdonkeppen egy lepcso. Na szep, hogy lesz ebbol kilatas? Mint kiderul,
remekul. A hegyoldal annyira meredek, hogy a kertbe epitett haz felso
emeletei mar az "utcan" levo haz teteje felett vannak, igy nekunk is teljes
panoramank van a vizre.

A hazigazda beszel nemetul, a szoba tiszta, es elfogadhato a berendezese is.
Furdo-WC van, a huto az ajton kivuli eloterben, a konyha kozos hasznalatu,
ez egy felemelettel lejjebb talalhato. Sebaj, ugysem fozni jottunk.
Felcihelodunk, a kocsitol kb 50 meterre van a szobank ajtaja, de ez az 50
meter kabe 120 lepcsofokot is takar. Kibontok egy sort a hutotaskabol, haat,
kicsit megmelegedett utkozben, szivargyujtos hutes ide vagy oda. Azert jol
esik igy kb 720km vezetes  utan. A kocsinak betonozott parkolohelye van,
helyi leptek szerint 6 autora meretezett helyen osztozunk harman. A
parkolohely egyebkent itt az auto merete + korben max10cm-nyi helyet jelent,
nem jon elo egy Tesco-parkolo tagassaga. De a mienk legalabb majdnem
vizszintes. Latni rosszabbakat is.

Ha az uttesttol felfele 50 meter a hazunk, akkor lefele kb 100meter a
strand. Kavicsos, kb 2-4 cm-es gombolyu kovekbol van a part is es a vizfenek
is. Allitolag jo a ludtalp ellen - marmint mezitlab maszkalni rajta - de
neha hatarozottan kenyelmetlen volt kimaszni a vizbol. Ja, ez a kavics nem
homokkal kevert kavics, hanem csak kovek tisztan. A torolkozot felemelve
rola nem lett homokos, saros, mintha le sem tettuk volna. A tenger
uvegtiszta, az aljan szinte semmi. Illetve biztonsagos melysegben (3m-nel
melyebben) rengeteg tengeri sun.

folyt kov
Fogash

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS