Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX CODER 1751
Copyright (C) HIX
2003-02-17
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 audio cd read (mind)  17 sor     (cikkei)
2 Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind)  92 sor     (cikkei)

+ - audio cd read (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello HIX!

  Varnam valaki segito tanacsat az alabbiakban:

  Audio CD adatait szeretnem olvasni programbol, byte szinten.

  A win api MCI fugvenyekkel keresem a megoldast, a lejátszás mar megy.

  A bufferhez kene hozza fernem, olvasnom.

  Esetleg mas megoldasokat is varok:
    csak a targyra vonatkozoan :))
   /pascal, delphi, esetleg mas/

-- 
Best regards,
 harrry                            mailto:
+ - Re: szamtek alapjai - menjunk tovabb (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On 16 Feb 2003, at 1:03,  wrote:

> >A hoskorban nem volt loader, ...
> >... eloszor betoltotte az ember magat az asszemblert lyukszalagrol,
> >az beolvasta masik lyukszalagrol a leforditando program szoveget,
> Hat akkor az assembler egyben loader is volt...

Egyaltalan nem. A "loader", vagy ahogy akkoriban hivtuk, a "bootstrap 
loader" egy programot toltott be, mig az asszembler egy szoveget, 
amit aztan leforditott futtathato programma.

> De tenyleg? Vajon miert farasztjak a szgepet rutinfeladattal?

Azert, mert ugy olcsobb mondjuk a floppy, ha semmi nincs benne. :)

>         - Hogyan alkotunk kepet? Kulon memoriaterulet jelenti a
> monitortartalmat es ezt a memoriat irogatjuk, ebben rajzolgatunk?
> Hogy lesz abbol kep? Mi olvassa ki sorosan, hogy kikuldje
> a monitornak? 

Akkor ne ugorjunk ekkorat, kezdjuk a hoskorral. Akkoriban nem voltak 
monitorok, hanem volt a konzolirogep. Ez egy villanyirogep volt, amit 
felszereltek egy egyszeru elektronikusan szerkentyuvel. Ha leutottel 
egy billentyut, akkor egyreszt kiirta a betut, masreszt egy egyszeru 
soros vagy parhuzamos porton keresztul odaadta a kodot a 
szamitogepnek is. Ha meg a szamitogep kuldott egy kodot neki, akkor 
az annak megfelelo kalapaccsal utott egyet.

Aztan baromi draga penzen megcsinaltak ennek a monitoros valtozatat, 
ami kivulrol (a szamitogep felol nezve) ugyanolyannak latszott, mint 
egy regi konzol, csak eppen sokkal intelligensebb volt, pl. be 
lehetett irni egy teljes sor szoveget, visszamenni mondjuk 3 betuvel, 
kijavitani az elirast, stb, mielott elkuldted volna az egesz sort a 
szamitogepnek. Maga az elkuldes, vagyis az IO maradt ugyanolyan 
egyszeru soros vagy parhuzamos porton keresztulmeno adatforgalom.

Aztan ezek a konzolok elkezdtek egyre okosabbak lenni, pl. volt 
vektorgrafikas konzol is, ami tudott vonalakat is rajzolni, es pl. 
magukat a betuket is vonalakbol irta ki, nem pedig kis pottyokbol 
ragasztgatta ossze :) Persze az IO felulet maradt tovabbra is 
ugyanaz, csak nem minden adat volt betukod, volt benne jo sok 
vezerlokod, pl. egyenes rajzolasara. Ez persze a kulonlegesseg volt, 
sokkal gyakoribbak voltak az alfanumerikus konzolok, amik szinten 
okosodtak, pl. volt olyan vezerlokod, amivel a kurzort oda lehetett 
vinni a kepernyo valamely reszere, mezoket definialni, hogy ide a 
user csak szamot irhat be, stb.

Mindeddig maga a szamitogep nem foglalkozott semmit se a 
kepalkotassal, azt a konzol hardvere, vagy a kesobbiekben az abban 
levo mikroprocesszor vegezte. Aztan a tomegcikk PC-khez ez tul draga 
dolog lett volna, es hat vegulis a fo CPU is meg tud csinalni 
mindent, ugyhogy onnantol kezdve kezdtek kihalni a specializalt 
konzolok, es jottek be a monitorvezerlo aramkorok illetve kesobb 
kartyak. Eleinte ezek szoveges kepet csinaltak, mert az volt a szokas 
(az igeny), meg hat a memoria... Grafikus kep csinalasahoz sokkal 
egyszerubb HW kellett volna, de ahhoz memoriabol is tobb kell, es 
azert kezdetben memoriabol igencsak keves volt (pl. Sinclair ZX 80 a 
maga 4k ROM, es 1k RAM-javal, amiben maga a kep is benne volt!!! Maga 
a csoda!!!)

Azert kesobb kezdett memoria lenni (amikor maga Bill Gates is 
megmondta, hogy 640k mindenkinek eleg kell legyen :), kialakult egy 
koztes megoldas, ahol azert nem mindent a CPU csinalt, mint a 
Sinclair-ben, de nem is kulon konzol volt a maga bonyolult hw-jevel 
meg processzoraval, hanem egy koltsegtakarekos kompromisszum lett. 
Itt tipikusan a gepben volt egy olyan memoriadarab (kepernyomemoria), 
amit a CPU is tudott irni, meg egy egyszeru HW is olvasni, ami a 
sorban kiolvasott betukodok alapjan kitalalta, hogy mikor kell 
fekete, mikor pedig feher (vagy mas szinu) pixel-videojelet 
csinalnia, amibol aztan a kep lett. Pl. ha minden betut 8x8-as 
matrixu keppel rajzolt ki, akkor az elso betukodot kiolvasta, abbol 
kigeneralt 8 darab egymas utani pixelt, es vette a kovetkezo 
betukodot, stb., majd a videosor vegen megint vette ugyanazt az elso 
betukodot, abbol a masodik videosor 8 pixeljet, stb.

> Egyaltlan, mi az a az ISA busz, azontul, hogy nagy es fekete?

Nem nagy, es nem is fekete :)

> A CPU adat es cimvezetekeinek egyuttese lenne?? Ketlem.

Eredetileg az volt, kis kiegeszitessel. Rajta volt az orajel, 20+4 
bit cimvezetek, 8+8 bit adatvezetek, 6+5 megszakitas kero vonal, 3+4 
DMA kero vonal, jopar vezerlojel (MEM R/W, IO R/W, stb.). (x+y azt 
jelenti, hogy az eredeti 8 bites ISA-n volt x vonal, a 16 bites 
hozzaadott meg y-t.) Aztan ahogy a processzor sebessege nott (>8 
illetve >12 MHz), mar nem lehetett direktben a CPU vezetekeit 
ratenni, mert az IO eszkozok nem birtak azt a sebesseget, akkor 
bejott egy kulon aramkor, ami manapsag a South Bridge nevezetu chip-
ben van, ami osszekoti az ISA-t a CPU-val (kb.).

István

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS