Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 933
Copyright (C) HIX
2002-03-31
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 allitas (mind)  15 sor     (cikkei)
2 objektiv? (mind)  90 sor     (cikkei)
3 pelda (mind)  16 sor     (cikkei)

+ - allitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi !
A pozitivistak azt allitjak, hogy a tu-
domanynak nincs szuksege semmifele 
filozofiara.
A lenyeg : a tudomany onmagaban 
filozofia.
Ez nagyon szepen hangzik.
Ami  ilyen szepen hangzik, az gyakran ket-
seges.
Azt gondolom, hogy a pozitivistak kimentek
a gondolkodas vegytiszta peremere.
Kimentek a divatbol...
-- 
Lien, a sarga boelcs,  a szines gondolkodo jo 
egeszseget kivan.
+ - objektiv? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

Nem vagyok filozofus, nezzetek el nekem, de:
Szerintem objektiv az, ami nem a szubjektumbol, hanem az 
embertol fuggetlen valosagbol ered, arrol szol.

Vita eseten:
Ugy is fogalmazhatunk, hogy pl. egy harmadik, kivulalo 
szemely, pl egy kepzeletbeli „mindentudassal” felruhazva, 
akinek van ralatasa, biztos tudasa a dologrol, lehet a 
dontobiro.  

Az „objektiv” viszont messze nem jelenti azt, hogy mindenki 
szamara hozzaferheto:
Egy atommag is objektiv, megse latja Jozsi neni.

Vagy az x fenyevnyire levo bolygo esemenyei „objektivak”, 
attol fuggetlenul, hogy belelatasunk, reszletes informaciok 
nem lehet rola. A mi alatt az egesz emberi fajt is erthetem.

Vagy: objektiv nemcsak targy, anyag lehet, hanem egy 
szellemi valosag, vagy egy kijelentes is lehet objektiv 
igaz.

Vegyuk pl az angyalokat. Lehetseges, hogy objektiv valosag, 
objektiv szemelyek.
A bizonyithatosag eleg bonyolult lenne, barmelyik oldalrol.

Vagy multbeli esemeny: aktualisan Jezus fizikai testben 
tortent feltamadasa.

Most ne a tartalmara vagd ra az eloiteletedet, hanem lasd 
be, hogy nem lehet reprodukalni.
Miert?
Jo ket es felezer ev kellett a Teremtonek, hogy elokeszitse 
ezt az esemenyt:
Az izraelitak mar generaciok sora ota unnepeltek ezt a 
napot. Ugyanis az Egyiptombol valo szabadulas napjan minden 
csaladban egy baranyt kellett megolni, es elfogyasztani. A 
verevel megkentek az ajtofelfat…
Az aldozati barany vere miatt menekultek meg, ez hozta 
nekik a szabadulast.
Es egy jo zsido csaladban, ma is, minden aldott evben, a 
niszan ho 14-en, az unnepi asztalnal egy fiunak meg kell ma 
is kerdezni: apu, miert ez az unnepseg? Es a zsido papa 
szepen elmeselte a fentieket Egyiptomrol, a baranyrol es a 
szabadulasrol.
Az unnepi baranynak hibatlannak kellett lennie, es csontjat 
nem lehetett megtorni.

Elt egy ember, Jesua, aki egesz eleteben az irasokat, 
jovendoleseket teljesitette be, es epp ezen a napon oltek 
meg: elarultak, 30ezustpenzert eladtak az irasok szerint, 
ok nelkul ragalmaztak, vegul az ovei is elhagytak, olyan 
volt, „mint barany, amit meszarszekre visznek”. 

Egyreszt ezt unnepli a nyugati civilizalt vilag.

Masreszt mind ez elozmenyekkel eleg nehez reprodukalni.
De attol lehet objektiv.
Most nem bizonyithato egyik oldal sem. Ezert van a hit: a 
nem bizonyitott dolgokrol, igazsagokrol valo meggyozodes.

Meg lehet valaki gyozodve arrol is, hogy Jesua biztosan nem 
tamadott fel. 
Jelen korszakban bizonyitani, sem reprodukalni, sem 
interszubjektivve tenni egyiket sem lehet. Ketteosztja az 
embereket.

Viszont a szivvel, lelkiismerettel megragadhatoak a nem 
bizonyitott igazsagok is.
Ugy, hogy Isten, aki a mindentudassal rendelkezo harmadik, 
megjelenti, elmeseli neked, hogy VALOJABAN, OBJEKTIVEN – 
parterdekektol fuggetlenul – hogyan is van a kerdes.

Es ez az igaz kijelentes – ugyan nem feltetel nelkuli – de 
elerheto Mari neni szamara is. Sokkal inkabb, mint az 
atommag. Mellesleg fontosabb kerdes is.
Ketteosztja a mindenkori egesz vilagot:
Jezus gyuloloivel ertsek-e egyet – feszitsd meg! – hiszen a 
legnagyobb hazug, nepamito, 
vagy – legalabb sajat magam, csaladom szamara - 
rehabilitalom Jesuat, mert igazat mondott, o a megigert 
Messias.

Ez a nagy kerdes.

Kellemes Peszachot,

Maci
+ - pelda (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Itt van peldaul a Sheldrake-kiserlet. Lenyege a kovetkezo. Egy labirintusba
egy patkanyt helyezunk el. A labirintus kozepen etel van a szamara.
Megmerjuk, hogy mennyi ido alatt jut el hozza. Azutan megismeteljuk az
eljarast. Senkit sem lep meg, hogy az eleresi ido minden kovetkezo
probalkozas soran csokken, vagyis a patkany tanul. Marmost, Sheldrake
ugyanezt a kiserletet azonos elrendezesu labirintussal, mas helyeken es mas
patkanyokkal megismetelte. Azt talalta, hogy ha egyszer egy patkany
felfedezte a labirintus titkat, az eleresi ido a tobbi patkanynal is
lecsokkent. Vagyis fel kell tetelezni, hogy a patkany-species egyes
egyedeinek tapasztala eljut a species tobbi egyedehez is, valamilyen
szamunkra ismeretlen uton. Sheldrake ezt alakito mezonek nevezte, de egesz
eddigi logikus es konzisztens tudomanyos vilagkepunkbe beilleszthetetlen.

Ilyen peldakra gondoltam.

Ferenc

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS