Sziasztok!
Egy ujabban megjelent, feltehetoen eddig ismeretlen CD-re
szeretnem folhivni a figyelmeteket, melynek elkesziteseben
volt valamely kis szerepem, ezert a dicshimnuszokat inkabb
atengedem majd a recenzenseknek. :-))) Inkabb technikai
adatokkal szolgalnek, mert a kiserofuzet errol hallgat.
A Hungaroton az elmult evekben szinte csak a zeneirodalom
periferiajara szorult darabokat illetve szerzoket jelentet
meg. Ez az 1980-as evekben a barokk-korabeli szerzok muveinek
nagyszabasu felveteleivel indult, s a siker vilagszerte igen
nagy volt. A Capella Savaria felveteleinek egy reszet Pecsi
Ferenc hangmernok vette fel, aki Lengyelorszagban tanulta a
szakmat, s valamennyi felvetele egy-egy gyongyszem a Hungaroton
repertoarjaban.
Akkor persze meg nagy volt a producerek jatektere, hiszen Händel,
Telemann muvek vilagpremier felveteleivel lehetett dicsekedni,
manapsag alig talalni mar Händel hangsezeres darabot, amelyik
ne lenne mar meg akar tobb folvetelben is. Az operak, oratoriumok
koltsegeit pedig nem vallalja egy kis koltsegvetessel uzemelo,
nagy forgalomra nem szamithato lemezkiado, igy a Hungaroton sem.
Annal inkabb erthetetlen szamomra, hogy miert nem indul el
a Hungaroton egy egeszen mas iranyba: az audiophil felvetelek fele.
Tudjuk, hogy a jo felvetel nem kerul tobbe, mint a rossz.
Odafigyelest es turelmet igenyel. Igen: azt, hogy a mikrofon-
beallas nem 10 perc alatt zajlik, hanem esetleg tobb orat
vesz igenybe. Igen: ket-mikrofonos felvetelt a legkenyesebb
beallitani, mert nincs keveropult, nincs panoramazas, csak
a terem, a zeneszek es a mikrofon, ezek "allitgatasa" meg
bizony turelmet igenyel.
Kivonva magunkat a zenegyar nagyuzemi modszerei alol elvonultunk
a péceli Ráday kastelyba, 3 nem eppen birkaturelmu muvesszel, egy
par mikrofonnal, egy DAT magnoval es ket STAX fejhallgatoval, egy
kavefozovel es a hozzavalo kilonyi kaveorlemennyel.
A kavefozot kiveve minden keszulek megfelelt az
Alisca Orange-doktrinanak: Mind a SHOEPS mikrofon, mind a TASCAM magno
eroteljes tuningon esett at, ugyancsak a STAX csatolo egysege.
A mikrofon eloerositot kihagytuk, mert az atepitett TASCAM a fantomtapot
is szolgaltatta, az illesztest egy rendkivul alacsony zaju, nagy erositesu
kapcsolas a dobozon belul biztositotta. A kb 8 m-es szimmetrikus BlackLine
elegendo volt a felvetelhez, mivel egy legterben lehettunk a muveszekkel;
a TASCAM motorzajat kisparnakkal tuntettuk el. A halozati csatlakozok
BlackLine-bol, a hosszabbitok (kb 20 meter) habositott dielektrikumu drotbol
keszultek. Minden villasdugo-csatlakozast elore kimertunk, meghallgattunk
es a dugok allasara ennek megfeleloen a beallasoknal vigyaztunk.
A Hungaroton delegalta felvetelvezeto (Barany Guszti) igen fogekony volt
az audiophil hakliainkra, sot nagyszeruen simitotta a hosszadalmas beallas
okozta kisebb-nagyobb konfliktusokat a muveszek es a technikusok kozott.
Az utomunkalatokat a Hungaroton vegezte, Dvorak Zsuzsa vagta, szerintem
peldasan. A lemezt a mar oly' sokat emlegetett SONY DADC nyomta Salzburgban.
A Hungaroton nem erezte fontosnak, hogy a felvetel korulmenyeire bovebben
kiterjen a kiserofuzetben. Ez hiba, hiszen az audiophil erdeklodesu vasarlok
kore, nagysagrendekkel meghaladja azoket, akik ismeretlen szerzok muveire
vagynak.
A vegeredmeny tehat a kovetkezo audiophil CD:
Carl Friederich Abel:
Six Sonatas Op.2
Spanyi Miklos - tangens zongora
Paulik Laszlo - barokk hegedu
Mate Balazs - barokk csello
Hungaroton HCD 31951
Kaphato mindenhol...
Sok szeretettel ajanlom mindenkinek!
Salut!
Claus Neumann
|