Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 226
Copyright (C) HIX
1998-12-09
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Autoformak (mind)  66 sor     (cikkei)
2 Daewoo Matiz (mind)  8 sor     (cikkei)
3 riaszto (mind)  12 sor     (cikkei)
4 Re: Fekezz Malvin, jon a kanyar! ( 89 sor ) AUTO #225 (mind)  36 sor     (cikkei)
5 Zseles akku (mind)  33 sor     (cikkei)
6 Szlovak es Cseh autopalya matrica (mind)  5 sor     (cikkei)
7 Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind)  53 sor     (cikkei)
8 "Akad" az onindito (mind)  53 sor     (cikkei)
9 Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind)  83 sor     (cikkei)
10 Ford Escort (mind)  11 sor     (cikkei)
11 Brisk (mind)  13 sor     (cikkei)
12 Re:Opel-gyertya,legfelesleg (mind)  24 sor     (cikkei)
13 Re: Fekezz Malvin, jon a kanyar! (mind)  80 sor     (cikkei)
14 elnevezesek (mind)  11 sor     (cikkei)
15 Akkumlator, bikazas (mind)  19 sor     (cikkei)
16 holanc (mind)  46 sor     (cikkei)
17 Re Inditas ( 17 sor ) (mind)  10 sor     (cikkei)
18 ugrokodos riasztok (mind)  33 sor     (cikkei)
19 Re: chiptuning (mind)  48 sor     (cikkei)
20 re akksi (mind)  50 sor     (cikkei)
21 Re: mindenfele (mind)  59 sor     (cikkei)
22 Fe'k! Fizikusok kimeljenek! (mind)  53 sor     (cikkei)
23 alufelni (mind)  3 sor     (cikkei)
24 Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind)  22 sor     (cikkei)

+ - Autoformak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

En is szeretnek hozzaszolni az autonevekkel kapcsolatban.

Ugy latom sikerult szinte teljesen tisztaba tenni az autok
elnevezeset, de csak szinte...

>Minden, ami 4 ajtos N E M Coupe. De azt nem lehet elmondani, hogy
>minden ami 2 ajtos, az coupe, gondolva pl a cabriora.

Ez igaz, kiegeszitve azzal, hogy jo par ketajtos auto
letezik a cabrio-n kivul, ami nem coupe. Pl.: a legtobb
kisauto is ketajtos.
Namarmost ebbol az kovetkezik, hogy nemcsak az ajtok szama a
donto a coupe-forma meghatarozasanal, hanem:  

>A kupe nem az ajtok szamatol fugg, hanem a teto vonalatol.

Es...

>Tehat a coupe lehet 2 vagy maximum 3 ajtos. LASD: Renault Megane >Coupe' (3a.)

Stimmel. Erre a tipusra igaz a teto vonal elmelet. Viszont
egy ennel kisebb autora mar nem lehet azt mondani, hogy
coupe. A gyartok ilyen esetben a "ket (v. harom) ajtos
modell" jelzovel illetik kis kedvencuket (Pl.: VW Polo 3a).  

>Visszaterve a 626-os mazda lehet lepcsos(4a.), illetve
>ferdehatu(5a.). De 626-os coupe 99.99%, hogy nem letezik...

Ez erosen piacfuggo. Europaban biztos, hogy nincs 626-os
Mazda coupe.
Esetleg Amerikaban elofordulhat.
 
>Hat igen, Tehat LEHET 4 AJTOS kupe, lsd Mazda 323. Ebbol kovetkezoen
>LEHET 5 AJTOS kupe is. A 626-os Mazdanak pedig 100%-osan van kupeja,
>ezek a Mazda MX6 es a Xedos 6. Ezek alapja a 626-os. Pontosan ugyanugy,
>mint az Opel Vectra kupeja a Calibra. 

A Mazdanak tenyleg van 323-as kupeja, de az haromajtos. Az
ennel nagyobb ajtoszamuak ferde- vagy lepcsoshatuak. 
Attol, hogy ivelt az auto teteje, meg egyaltalan nem
nevezhato kupenak.
Gondold el, ha nem igy lenne, akkor az uj VW Passat, az Audi
A6 de meg a VW Bettle is kupe volna. Ez ellen az autogyarak
valoszinuleg hevesen tiltakoznanak.   

A Mazda Xedos 6-ra egyaltalan nem lehet azt mondani, hogy
coupe. Ez egy ot szemelyes, negyajtos limuzin. Az MX-6 pedig
sportauto. Az Opel Calibra ugyszinten. Egy par muszaki
egyezosegtol eltekintve (olcsobb eloallithatosag miatt) nem
lehet azt mondani, hogy a Vectra kupeja. Egyetlen kulso
jegye sem hasonlit a Vectrara. 

Osszegezve: Ha egy autotipus letezik 2(3) ill. 4(5) ajtos
kivitelben is, es csak a hatso ulessortol hatrafele
valtozott a karosszeria vonala(szukebb lett), akkor a ket
oldalso ajtoval rendelkezo tipust coupe-nak nevezzuk. 

Minden hix-autosnak kellemes unnepeket! 

Udvozlettel :

Fulop Zoltan
(BMW 316i coupe')
mailto:
+ - Daewoo Matiz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Mit tudtok a fenti autorol? Akarunk venni valami kicsit es olcsot, eddig a mi
autonk minimalverziojan gondolkodtunk, most esetleg ezen is, de nem tudom,
hogy mennyivel kisebb (nagyobb) a Matiz, mint a Swift, es mennyivel dragabb
(olcsobb). Szoval irjatok, mit tudtok!

Tibi
+ - riaszto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> >Mellesleg az autotol-
> >vajok oldalan van az a teny, hogy a mai autok
> >nagy reszenel az ajtokulcs, a tanksapka kulcs
> >es az inditokulcs ugyanaz.
> Itt van a kutya elasva, igy lopjak el az autokat
> nem az ugrokod feltoresevel. Az inditokulcs sajna fixkodos
> es eleg konnyen masolhato. Ezert akinek van mit feltenie

Na ezt magyarazza el nekem valaki, hogy van ez ?
A kulcsos resz a nem vilagos, attol, hogy ugyanaz a kulcs nyit
mindent miert lesz konnyebben kinyithato egy auto ?
Bunny
+ - Re: Fekezz Malvin, jon a kanyar! ( 89 sor ) AUTO #225 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

On Mon, 7 Dec 1998  wrote:

( a szamitosod jo, es a megfelelo feltetelekkel igaz is, de!)

>      Biztos vagy Te abban, hogy nem kevered a kerek tapadasat a gumikopeny
>      gordulesi (deformacio stb.) ellenallasaval?

Amint latod, a kepletedben ott maradt x, amit gorog mu-vel is szokas
jelolni, es a kozepiskolas fizika ugy hivja, hogy surlodasi tenyezo.
 
A jarmuvesek ezt nem surlodasi, hanem addhezios tenyezonek hivjak, es azt
fejezi ki, hogy a kerek a foggolegesen terheloero (addhezios ero ->
addhezios suly) mekkora reszet kepes atalakitani vizszintes iranyu
komponense. Ertelmezese elegge hasonlit a surlodasi tenyezore, de itt a
surlodason kivul nagyon sok dolog befoljasolja. 
Eloszor is, az adhezios ero folyamatosan valtozik a gyorsitasok/lassitasok
es kanyarodas miatt (dinamikus atterhelodes).
Masreszt az addhezios tenyezo is nagyban valtozhat, pl a lengescsillapitok
es rugozastol es utfelulettol fuggoen (gyakorlatilag ha nem is pattan el a
kerek az uttol, csokkenhet az addhezios ero), masreszt a felulet minosee
is valtozhat, pl viz kerul a gumi es az aszfalt koze. Ekkor jon szamitasba
a szelesseg es mintazat.

Egyebkent extrem esetben (versenyauto, lagy, uzemmeleg gumi, meleg,
tiszta aszfalt), az addhezios tenyezo akar nagyobb is lehet 1-nel! 

Egy forma1-es auto kb 4-4.2g feklassulast es ~4g oldalgyorsulast tud
produkalni...

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Zseles akku (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Felado :  [Hungary]
>Temakor: Zseles akkumulator  ( 38 sor )
> Tavol alljon tolem a kotozkodes, de azert vannak itt hibak sorban.

Tolem is alljon tavol a kotozkodes, ezert csak kerdezek.

>>A kensav es desztillalt viz elegyet egy uvegszovetszeru anyaggal
itatjak >>fel,
>>igy az nem folyekony allapotban talalhato meg benne.
>>Amit a koznyelv zselesnek hiv, az tul. keppen csak gondozasmentes.
Is-
>>mertetojele, hogy a tetejen van egy kis allapotjelzo bizgentyu. De
ezekbe
>
> A gondozasmentes es a zseles akksi nem egy es ugyanaz a fogalaom!
> Az a kis allapotjelzo az ismertetoje a zseles akksinak, ami persze
> gondozasmentes, de a gondozasmentes nem feltetlenul zseles.

Az a kis allapotjelzo tudtommal egy surusegmero. Hogyan tudna az
egy felitatott kozegben mukodni? Szerintem annak folyadekba kell
merulnie, vagyis az allapotjelzo a gondozasmentes, de nem zseles
aksik ismertetojele.
A zseles aksi ismertetoje, hogy teljesen zart. Elonye: tetszolges
helyzetben hasznalhato, hatranya: a felitatott sav miatt kisebb
aram leadasara kepes, az onindito forgatasara nem tul jo.
Pl. jetskikben hasznaljak.
En egyebkent korul vagyok veve zseles aksikkal, igaz foleg
kisebb kapacitasuakkal, de van itt 80Ah-s is. En meg zseleset
autoban vagy autosboltban nem lattam, talan azert, mert nincs is?

***********************************
    Akos   
***********************************
+ - Szlovak es Cseh autopalya matrica (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

1998 ev vegeig ervenyes Szlovak es Cseh autopalya matricamat jutanyos ,
barati aron eladnam . Csak egesz eveset lehet kapni es ha esetleg meg az
iden ki akarsz menni , akkor is kell . En mar biztos nem megyek . Kb 7000
Ft-ra jon ki a ketto , de most akcioban tolem megkaphatod 2000-ert . 
Erd . : 06 30 9970-307
+ - Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado : Varga Tibor
> E-mail :  [Hungary]
> Temakor: Bocsanatkeres es fekezhetoseg ( 109 sor )
> Idopont: Mon Dec  7 03:44:45 EST 1998 AUTO #225
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

> Sziasztok !

>>>> Mint tudjuk a benzinmotor kb 0.8 - 1.3
>>>> legfeleslegtenyezoig uzemel.
>>> Itt kevered a diesel motor legfelesleg tenyezojet a benzinmotor
>>> 1: 11 koruli benzin levego aranyaval.
> Erre valaszolta Horvath Akos:
>>Te kevered! Amit te irsz, az max. _LEGFELESLEG_ lehet. Amit o, az
>>_LEGFELESLEG TENYEZO (LAMBDA)_. Az meg pontosan ennyi, bar a katalizator
>>miatt gyakorlatilag a 0,98-1,02 tartomanyban tartjak.

> Koszi a helyesbitest. Itt valoban hianyzanak az alapok. Akkor
> legyszives magyarazd el, hogy pontosan mi az a legfelesleg tenyezo !
> Azon kivul mi az amit te a dieselnel legfeleslegnek nevezel.
> Elore is koszonom, hogy segitesz nehany fogalmat tisztazni szamomra !
> LLacitol is bocsanatot kerek !

Szia!

A lambda=1 legfelesleg tenyezo azt jelenti, hogy a tenyleges keverek
pontosan olyan aranyu, amilyennek az uzemanyag egysegnyi mennyisegenek
elegetesehez szukseges, kemiai egyenletekbol szamitott levegomennyiseg
alapjan lennie kell.

Ha lambda<1, a keverek dus, ha >1, szegeny. Mivel a haromutas katalizatorok
NOx es CH lebontasi kepessege 0,99 lambda felett drasztikusan romlik, ezert
a mai autoknal - szigoruan kornyezetvedelmi okokbol - nem mennek e fole,
noha a fogyasztast 5-15%-al lehetne csokkenteni. Elvileg letezhet olyan
benzinmotor, ahol a lambda 1,5 fole is mehet (atlagos benzinmotornal 1,1 -
1,25 koruli ertekig meg csokken(ne) a fajlagos fogyasztas), de ez kb. olyan
stadiumban van, mint a napelemes autok, es a kornyezetvedelem miatt nem is
preferaljak kulonosebben.

A lenyeges kulonbseg a benzin es a dizelmotor kozott az, hogy mig a
benzinmotort a fent lathato keverek mennyisegevel szabalyozod, addig a
dizelmotort a keverek minosegevel. Vagyis a dizelmotor nagyon szegeny
keverekkel is uzemel, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az atlagos
dizelmotor uzemeltetesi tartomanya nagyjabol a lambda=1,4...4,2  tartomanyba
esik.

1,4 alatt nagyon fustol (kormoz) a motor, az also erteket ez hatarozza meg.
Lathato, hogy az autogyarak igyekeznek kihasznalni ezt a lehetoseget,
padlogazas gyorsitasnal gyakorlatilag minden dizel elerkezik ehhez a
fusthatarhoz es egy kicsit kormoz, meg a legkorszerubbek (pl. V.A.G. TDI)
is.

udv.Akos
+ - "Akad" az onindito (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 [Japan] irta:

 HA>      Van egy megoldatlan gondom:
 HA>      Csak hideg motornal inditozaskor a motor nehany fordulatonkent
 HA>      "megakad", megszorul. Olyan, mintha ferde lenne mondjuk az onindito
 HA>      tengelye.
 HA>      Aztan altalaban egy ilyen "megakadas" utan szokott beindulni. Amikor
 HA>      mar meleg a motor akkor mar minden rendben van.
 HA>      Letezhet, hogy ennyire dermedt az olaj? Vagy tenyleg ferde a tengely
 HA>      (onindito), de meleg motornal mar nem szorul? Mi lehet a baja, es
 HA> hogy     lehet orvosolni? Csereljem ki az inditomotort? Esetleg az
 HA> autot?:)     Vagy csak annyi lenne, hogy az aksi mar nem eleg eros es a
 HA> hideg miatt     nehezen jaro alkatreszeket nem tudja mozgatni? De akkor
 HA> miert csak     nehany fordulatonkent?     Help!

Ilyet az enyem is csinal.   Mar  harmadik telen.  Ha tovig visszatolom a
szivatot, akkor nem, ha kihuzom, akkor igen.  Ha harmadik kiserletre  se
indul,  akkor  szoktam  betolni  a  szivatot,  inditozas  kozben ketszer
belerugni a gazba, majd felig  kihuzni  a szivatot.  Igy elindul.  Aztan
ha elkapta, akkor gyorsan ki a szivatot teljesen, par masodpercig,  majd
felig vissza.

A kocsi karburatoros. 

Ha  teljesen frissen feltolttott aksival inditok, akkor porog szepen, de
egy-ket nap mulva ujra ezt jatsza. + 5-6 fok folott mar nem.

A megtorpanas szerintem a tul  dus  keverek (kihuzott szivato) tul korai
begyulladasa lehet, ami visszafogja a motort.  Erdekes:  ha  minden  nap
megyek a kocsival, ritkabban fordul elo, mint ha egy-ket napot allok.
A  mechanikai  hiba  (ferde  tengely,  kopott  szenkefe) kizarhato, mert
nyaron sosem csinalja, telen, meg mint irtam, mar 3 eve.

Ma  reggel  pl  szegyenszemre  be kellett huzatnom a jarganyt. ilyen meg
sosem volt, pedig huszonsok eve vezetek.  Valami ledermedt benne nagyon,
mert  eloszor  betolni  probaltuk,   de  egyszeruen  nem  lehetett.   Ha
kinyomott kuplunggal, de sebessegben probaltuk tolni, majd beleszakadtak
a szomszedok, meg a fiam, ha meg kivettem  sebessegbol,  egyszeruen  nem
tudtam  berakni mozgas kozben.  Olyan erzesem volt, mintha az a csapagy,
ami a fotengely vegeben megvezeti  a nyeleskereket (nyeles tengelynek is
szoktak hivni, de ugy semmi ertelme, hisz a tengely  a  nyel)  befagyott
volna es hiaba kuplungoltam, nem "engedte el" rendesen a valtot a motor.
Azert  erdekes, mert a motort nem forgatta semmi, csak megfogta nagyon a
kocsit.  Vagy  a  kuplung  csuszott.   Miutan  sikerult berantani, semmi
gond, sem valtasnal, se menet kozben.   Sot  ket  perc  mulva  megalltam
tankolni  es  poccre indult.  Persze mar nem -5 fokos motorral, de meg a
vizhomero nem jott ki  az  alapallasbol.   Szombat  ota nem hasznaltam a
jarganyt es garazsom nincs.  Az aksit meg  ugy  2  hete  toltottem  fol,
mondvan: jon a tel, kodos az ido, nem art, ha rendben van.

--
Hali                                            SaGa
  , 
+ - Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv!

Autovillamossagi konyve: jo hogy vannak, de neha nagy baromsagokat lehet bennuk
talalni pl. valamelyikben a kovetkezot olvastam kisebb illetve nagyobb atmeroju
kabelek kapcsan: a vekonyabb kabelek hamarabb melegszenek fel de a vastagabb
kabeleken nagyobb a feszultseg eses!  (valahogy igy szolt a mondat). Ez egesz
egyszeruen nevetseges. Ha valaki alapveto villamossagi problemakkal kuzd, nehog
y
neki alljon olvasni valamelyiket is, mert csak rontani fog a helyzeten, En inka
bb
valami kozepiskolai Elektrotechnika konyvet ajanlok.

Visszaterve az akkumlatorokhoz:
Ha a toltest nem egy szamitogepvezerelt tolto vegzi (ami altalaban impulzusokka
l
tolt, es minden impulzus utan megnezi az akkumlator tranziens reaglalasat,
egyebkent minden tipusu akkumlatort kulonfele keppen kell tolteni (NiMH, Liion,
NiCd, Olom, zseles stb...)

Szoval: nincs idealis feszultseg generator, idealis aramgenerator meg plane nin
cs.
Viszont letezik egy egyszeru elmeleti tranzformacio amivel altalanos feszultseg
generatorokat  modellezo idealis feszultseg generator illetve ellenallas kapcso
last
at lehet alakitani idealis aramgenerator plusz ellenallas kapcsolodasara. Azaz
minden nem idealis generator egyszerre nem idealis aram es nem idealis feszults
eg
generator (csak a "nem idealissagot" lehet valtoztatni).
Sajnos egyet kell ertenem annak az emailnek a szerzojevel aki az akkumlatorok
aramtolteserol irt. Akkumlatorokat "arrammal" kell tolteni! Az akkumlator egy
specialis kapacitas, specialis, hiszen a mukodesi feszultseg tartomanya elegge
korlatozott.

>>>
- Az aram jellegu toltoben feszultseg korlatozas van azaz
ha elered a 14,4 v-ot akkor lekapcsol.
<<<
altalaban iluennel nem foglalkoznak (elered a 14,4 V-t), hanem neked kell
lekapcsolnod!

>>>
- A feszultseg jellegu toltoben pedig aram korlatozas van
azaz korlatozza a maximalis toltoaramot a beallitott
ertekre (kpacitas/10 ora).
<<<
Ebben a pillanatban mar aramgeneratorrol beszelsz, hiszen, ha mukodik az
aramkorlat, akkor a feszultseg alacsonyabb a beallitott erteknel es az akkumlat
or
allando arammal toltodik!
Szerintem legjobban a kovetkezo modon lehet feltolteni egy akkut, ha melylesult
:
- osztod a kapacitasat 5h-val igy kapsz egy aramerteket, amivel addig toltod, a
mig
el kezd "forrni"
- ekkor beallitod a nagyteljesitmenyu tapegysegedet :) (mar akinek van), kb
14,4V-ra es az aramkorlatjat rahuzod a kapcitas erteke osztva 10h-val ra. Az
akkumlator konstans arammal lesz toltve, amig el nem eri azt a toltottsegi erte
ket,
amikor mar nem folyik bele ekkora aram (ezen a max. nevleges feszultsegen). Vis
zont
tultolteni sem fogja a generatorod. Attol a pillanattol, hogy lekapcsol az
aramkorlat, az akkudat nyugodtan visszteheted az autodba, mert legalabb 90%-ig 
fel
van toltve, de rajta is hagyhatod meg egy par orara. Teljes (99%-os) toltottseg
et
csak kompjuteres toltovel lehet elerni!

Az altalanos toltok amiket olcson lehet mindenfele nagy aruhazakban (es kicsikb
en)
kapni, altalaban harminc evvel ezelotti altalanos technologiat kepviselnek: Van
bennuk egy trafo, egy arammero es egy szelen egyeniranyito (jobb esetben Graetz
hid). A toltesi sebesseget altalaban vagy a trafo meg egy kivezetesenek
sorbakotesevel, vagy az egyeniranyito (egy szelenes) helyett Graetz hid kotesev
el
valtoztathatod. Ezeken a toltokon soha nem szabad rajtahagyni az aksit, mert
konnyen tultolthetik, hiszen a megfelelo korlatokat es aram-feszultseg
karakterisztikakat csak a szeln egyeniranyitok es trafo veztesege szolgaltatjak
,
amiknek viszonylag nagy a szorasa!
Ha valmi erthetetlen volt, akkor kerdesre szivesen valaszolok.

udv:
        Zaruba Gergely
+ - Ford Escort (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!
"Az amerikai es az europai Ford Escort meg csak nem is koszonnek
egymasnak." - irta Berke Tamas.
Meg szeretnem kerdezni, hogy mi a kulonbseg kozottuk. Es altalaban az
amerikai es az europai Fordok kozott. Ugyanis itt egy Escortom van, es
nagyjabol meg vagyok vele elegedve.
Ha jovore hazavisz a szel, kene majd venni valamit. Eddig ket autora
szukitettem a tervet: VW es Ford. Szoval jo lenne tudni, hogy utobbi
eseteben mi a kulonbseg.
Udv
Dezso
+ - Brisk (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

T. listatagok

Meg valamikor osszel az autokiallitason veletlenul eltevedtem a Brisk ceg 
standjahoz. Ott volt egy bemutato ahol a leguljabb fejlesztesu gyertyaikat 
mutattak be. Az egesznek az a lenyege, hogy nincs testelektrod (!) a szikrak a 
gyertya testehez utnek at kozvetlenul teljesen ossze-vissza, ahova eppen kedvuk
 
van. Azt mondtak az osszes Cseh versenyautoban ezeket alkalmazzak. 
Hallottatok mar errol, vagy mi a velemenyetek? 
Az ara mellesleg HUF 4000 es lehet, hogy meg afa is, persze darabonkent.

Kreiter Balazs 
S100, S110R coupe
+ - Re:Opel-gyertya,legfelesleg (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Azt szeretnem megkerdezni, hogy Opel Astra C1,4SE motorba
>(2 eves 60 kW maskent 82 LE) milyen tipusu BOSS v. SHAMPION gyertya
>valo.
>Azt tudom hogy elter az osszes tobbi Opel motoretol.

Astra C14SE motorkod, 1991-96ig.
A gyari gyertyaja: AC Delco  ACCR42LXS   elektrodahezag: 0.7mm. 
Ugyanezt a gyertyat rakjak az 14NV, C14NZ motorkodu 1.4-es motorokba, 
C16NZ es a C16SE motorkodu 1.6-os motorokba, C18NZ motorkodu 1.8-
asba, C20NE, C20XE motorkodu 2 literesbe. 
A helyettesito tipusok:
BOSCH       WR7DC   elektrodahezag: 0.7 mm
Champion    RN9YCC  elektrodahezag: 0.8 mm
NGK         BPR6ES  elektrodahezag: 0.7 mm
Beru        14R-7DU elektrodahezag: 0.7 mm

Remelem tudtam segiteni!

>.. pontosan mi az a legfelesleg tenyezo !

A valodi levegomennyiseg es az elmeletileg az egeshez szukseges 
levegomennyiseg aranya. 
 
Udv: LLaci
+ - Re: Fekezz Malvin, jon a kanyar! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Elnezest, hogy beleszolok, eleg uj listatag vagyok,
de azert nehany felreertes megutotte a szememet.

>     >A fekezhetoseg FUGG a tomegtol "meg" a fizika szerint is!
>
>     Nem! Lasd kesobb!

>
>     Legyen m=const. tomegu autonk v=const. kezdosebesseggel es a kerek
>     tapadasi surlodasi egyutthatoja x=const. Elnezest, biztos van
>     szabvanyos betujele ennek is de hat meg en is felejtek ;-)
>     Ja, legyen a gravitacios gyorsulas nalunk g=const. (9,81m/sec^2).


Szerintem tisztazni kellene az elejen, hogy milyen
folyamatok jatszodnak le es milyen fekezesrol van szo.
Ha a kerekek a fekezes legelejen leblokkolnak, akkor
igazak az alabbiak, csak x (mu"0, µ0) tapadasi surlodasi
egyutthato helyett egy masik x, (mu", µ) a csuszasi surlodasi
egyutthato van az energiamerleg jobb oldalan. Ilyen jellegu
megallas tortenhet peldaul jegen.

>     A fekezes vegere a sebessegunk 0 m/sec, ami azt jelenti, hogy a
>     feltetelezett konstans fekezo ero s uton felemesztette a teljes
>     mozgasi energiajat a rendszernek. Azaz:
>
>     1/2mv^2 = Fs  Mivel F (a fekezoero) = xmg es a konstans gyorsulas
>     (azaz lassulas) alatt megtett ut 1/2at^2 . Mivel a gyorsulas
>     kifejezheto a=F/m -el igy adodik
>
>     1/2 m v^2 = (xmg) 1/2 F/m t^2 azaz 1/2 m v^2 = 1/2 (xmg) (xmg)/m t^2 .
>
>     Kis kozepiskolas algebralkodas utan adodik ( 1/2 elszall, jobboldalon
>     egy m marad ami a baloldallal szinten elszall) v^2 = (xg)^2 t^2 .
>
>     Magyaran megvan az ido ameddig a kocsi sebessege 0-ra csokken. Es mit
>     ad az Uristen, m sehol sincsen benne, amit persze el is vartunk!
>     (Ha elszamoltam magam ugyis ram szoltok ;-) )


Vagyis tisztan blokkolt kerekekkel torteno fekezesnel
a fekut elvben nem fugg a tomegtol. Ez azert lehetseges,
mert a fekeken nincs surlodas, csak tapadas, ezert itt
nem tortenik ho"leadas.
Mi van akkor ha a kerekek mindvegig gordulve tapadnak
az utfelulethez? Ekkor az enegiamerleg jobb oldala
teljesen atalakul. Megjelenik eloszor is a fekeken
kifejtett nyomoero, amely a fekbetet es fekdob ill.
a fekpofak es fektarcsa kozotti surlodas reven a forgassal
ellentetes forgatonyomatekot hoz letre a kerekeken.
Ez okozza valojaban a lassulast, nem pedig a kerek
tapadasa az utfelulethez. A tapadasi surlodasi ero
ugyanis csak egy kenyszerero, merteke pontosan akkora,
mint a tapadast megszuntetni akaro ero merteke, jelen
esetben megegyezik a kereken megjelent forgatonyomatek
altal kifejtett erovel. Eltekintettunk itt persze szamos
vesztesegi tenyezotol, amely a deformaciok, gordulesi
ellenallas, legellenallas stb kovetkezteben javitjak
vagy eppen rontjak a fekezes hatasat.
Odajutottunk tehat, hogy a nem idealis tenyezoktol
eltekintve most a mozgasi energia nagy resze nem a
talaj es a kerek kozott valik ho"energiava, hanem
a fekberendezesek belso surlodo alkatreszein. Marpedig
ezen surlodasi erok kozott a tomeg nem szerepel tenyezokent,
azaz nem esik ki az energiamerleg kepleteinek
egyszerusitesekor. Szereny velemenyem szerint tehat
nem blokkolo fekezeskor sokat nyom a latban a kocsi
tomege. A masik oldalon a fekberendezesben ebredo
ero (izom vagy rasegitos) es a fekfeluletek anyagi
minosege a meghatarozo. (Fsurlodo = µ * Fnyomo)
Ha a fekezes nem tisztan blokkolo vagy tapadasos,
akkor szinten megmarad a tomegtol valo fugges,
de kisebb mertekben, fuggoen a csuszasi es gordulesi
utak aranyatol.
Meg nem vettuk figyelembe, mi tortenik az autoval
a megallas soran, (atterhelodesek, kocsiszekreny
deformacioja, csuszva gordules stb), de ezeken
most ragodjon mas.
Udv:
Ivan
+ - elnevezesek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

"-cabrio -> nyitott 2a 2/4 uleses vaszon v kemeny tetovel->(hard top)
                   ^-> lattam mar 4 ajtosat is 
-roadster -> a coupe es cabrio sportossagat o"tvo"zo'' ujdonsag..."

Amennyire en tudom, a cabrio egy mar meglevo modell nyithato teteju
valtozata, mig a roadster egy onallo modell. A roadsterek jellemzoen 2,
esetleg 2+2 ulesesek.

Bye

Laci
+ - Akkumlator, bikazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Koszonom az akkumlator toltesi hozzaszolasokat, azert meg 
megvarom amig letisztulnak a dolgok.:)
Amit leszurtem: 

1. legjobb lesz ha lemerem toltes kozben a toltoaramot es a 
   toltofeszultseget.
2. Ehhez veszek egy VA-merot.
3. Ha nem stimmel a tolto (19Ah aksinak), akkor veszek egy 
allithatot. Tudtok uzletet/tipust ajanlani? Olyat, amin be tudom 
allitani, hogy mit csinaljon (max tolto aram, csepptoltes stb)

Mas. Motorkerekpar leirasban olvastam a kulso aksival segitett 
inditozassal kapcsolatban (jump starting procedure):
Feltetel: a jo aksi egy masik jarmuben van (motorkerekparban).
Osszekotesi sorrend: merult+ jo+, jo- merultmotorfej-csavar.
Tavol kell csatlakozni az aksi negativ polusatol, mert kulonben 
a _kozos fold_ a benzin berobbanasat okozhatja.
Ez csak kotelezo amerikai elovigyazatossag a kezikonyvben, vagy 
ennek van valami komolyabb alapja is?
+ - holanc (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

: > Ezen kivul allitolag erdemes olyan lacot
: > venni, aminek felszerelesehez nem kell megemelni az autot, hanem ra
: > lehet gordulni, es kivulrol meg lehet fesziteni.
: Hat, nekem van nemi "ismeretanyagom" holanc ugyben, de en meg nem lat-
: tam olyan holancot, amihez meg kell emelni a kocsit! Esetleg valami
: oskori gyartmany lehet. Sot olyat sem nagyon, aminel "ra kell gordulni".
: A ma kaphato holancok szerintem MIND felszerelhetok allohelyben. Egy-

A holanc felszereleset pedig ne a nyari gumis potkereken probaljatok
otthon, mert csunyan meg lehet szivni. Ladaval Ausztriaban, regi lanc, at
kellett buktatni a kereken. Teli gumin nem fert at. Kocsi megemelve, kerek
le, holanc ra, kerek vissza. Ugyanez a masik oldalon, naponta 2x... (Igen,
situra volt. :-) )

'97 jan., Csehorszagban autokazom Trabanttal. -15 fok, ut felsozva, 40-nel
megyek a varosban. Keresztezodes, balkanyar, ut felsozasa hirtelen
abbamarad, tukorjeg az egesz. Az ut szelere osszetolt hoban megfogom a
kocsit, aztan se elore, se hatra, 1 kerek mindig kiporog. Kiszallas utan
azonnal hanyattesek a jegen. Kocsiemelo elo, holanc a kerekek ala --
nem is tettem fel oket arra a fel meterre.

Egyebkent a nem rahajtosaknal is erdemes esetleg megemelni a kocsit
(persze csak ha garantalni tudod, hogy nem csuszik el az emelo!) egy
kicsit, hogy a karosszeria es a kerek kozott jobban elferjen az ember
keze.

: jegen (mert valojaban tiszta jeg) az sem hasznal mert megcsuszik.
: Ellenben
: ajanlott igen draga (hogy pontosan mennyi azt nem tudom) szoges
: holancot,
: ami allitolag erre is jo.
: Van ezzel kapcsolatban valakinek tapasztalat?

Tukorjeg osztrak szerpentinen (7 km) a fent emlitett Lada kb. 2x csuszott
meg egy kicsit (ebbol egyet mint mitfahrer nem is ereztem), szog nelkuli
holanccal. A szogekkel pedig lehet, hogy jogi problemaid lesznek,
tudtommal Mo-n nem megengedett a szoges gumi. Talan az Autoklub kolcsonoz
holancot, igy egy-ket tipust kiprobalhatsz megvetel elott.

Az en tapasztalataim szerint a kb. 15..20 mm-es lancszemekbol allo holanc
a legjobb.

Udv,
marky a germanhonba szakadt neme[s|csek] - 
+ - Re Inditas ( 17 sor ) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Chucky irta :

- Van egy megoldatlan gondom:
-  Csak hideg motornal inditozaskor a motor nehany fordulatonkent
- "megakad", megszorul. Olyan, mintha ferde lenne mondjuk az onindito
-  tengelye.

Szerintem nem ferde a tengely, hanem a csapagy kopott es neha megfeszul.

Udv Jeno / Egerj@.freemail.c3.hu
+ - ugrokodos riasztok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

>Meg mielott barki : az ugrokodos taviranyitok
>kodjanak masolasaval nem lehet semmit kinyitni.
>Ezert talaltak ki az ugrokodot. Ha valaki ugy erzi
>az is megfejtheto, annak megadom a lehetoseget a probara.
Miert? Hogy mukodik az ugrokod (tenyleg nem tudom)?

1. Pusztan elmeleti alapon: ha a gonosz hulligan elkapja az uzenetet amivel
bezarom a kocsit, akkor abbol - elvileg - kiszamithatonak kell lennie annak
amivel nyitom az ajtot (mert ugye a taviranyito es a riaszto is elvegzi ezt
a muveletet). Tehat ha a gonosz hulligan tudja az algoritmust (miert ne
tudna), akkor siman ki tudja nyitni az ajtokat. Vagy valami furfang van
benne? (mindjuk mint a nyilt kulcsu titkositasban?)
A riasztom beszerelesekor azt mondtak, hogy ne ragasszam ki az ajtora a
riaszto tipusat (ne konnyitsem a rosszfiuk dolgat), inkabb adtak egy
matricat az alabbi felirattal: Az autot a BEMBO elektronika riasztoval
ellatta. (ez itt a reklam helye) ez is van kint

2. Talan epp a biztonsag miatt az en taviranyitomon ket gomb van, az egyik a
riasztot mukodteti, a masik az inmobit. Ha a riaszto kikapcsolasa utan 10
mp-en belul nem teszem ra a gyujtast, bekapcsol az inmbobi, amit a masik
gombbal lehet csak kikapcsolni (vagy riaszto be-ki kapcsolassal)

3. Amikor beszereltek a riasztomat (ugrokodos) ket taviranyitot is kaptam,
azt mondtak, hogy az egyik kodjat ismeri a riaszto, azt hasznalhatom. Ha a
masikat is hasznalni akarom, meg kell tanitanom a riszasztoval a kodjat (es
elmondtak egy jo hosszu procedurat: gyujtas ra, szervizgomb be, taviranyito
gombok nyomkodas, stb.)

Szoval hogy is van ez??

koszi, udv: Gyozo
+ - Re: chiptuning (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

>Kicsit vitatkoznek. A Chiptuningot utalom, ket okbol:
>- magyarorszagon divat, de akik csinaljak (tisztelet a kivetelnek) csak
>ezt csinaljak, nem fesulik hozza motort
>- igazi eredmenyt nem lehet vele elerni, a hozza nem ertok altal vegzett
>"tuning" tobbszor ront, mint javit. Pelda: elrontja motor kis
>fordulatszamon, ici-picit esetleg javit a nagyon, igy 3500-4000 kornyeken
>hirtelen jon meg az ero -> azt erzi, hogy erosebb lett az autoja, pedig
>csak nehezebben vezetheto.
En azert egy kicsit mashogy hallottam:

A motorvezerles "lelke" - az a chip amit a chiptuningnal kicserlenek - egy
mezei EPROM, ami a kellokeppen diszkretizalt/kvantalt bemeneti
parameterekhez (fordulatszam, homerseklet, gazpedal allasa, stb) rendeli
hozza a _konstans_ kimeneti ertekeket (elogyujtas, befecskendezo vezerles,
stb). Tehat nem vegez bonyolult matematikai muveleteket, hanem a koreepitett
elektronika a bemeno adatokat memoria cimme konvertalja, majd kiolvassa az
adott cimen levo byteokat az eprombol, majd ezt - szinten az elektronika -
atalakitja vezerlojelekke.
A tuningmuhelyben kiveszik ezt az IC-t, es EPROM egetovel atirjak a
tartalmat, majd visszateszik (esetleg ujat adnak).

A gyar valamilyen - szerinte optimalis - szempont alapjan optimalizalt
ertekeket ir az IC-kbe. Pl: alacsony legyen a fogyasztas.
Ha a kedves vevonek ez nem tetszik, akkor elhet a chiptuning lehetosegevel,
ugy hogy pl. gyorsulasra optimalizalt adatokat rakat bele. Ezaltal - akar
jelentosen is - megno a fogyasztas, de valamit valamiert.
Ugy tudom, hogy egyes gyarak eleve szolgaltatnak ilyen adatokat Tehat nem
feltetlenul a tuning muhely fusi adatait egetik bele, hanem lehet, hogy a
szuper gyariakat.
Azt hiszem jo pelda erre a Honda Civic 1.5 es 1.6 motorjai (mint gyari
"tuning"). A ket kocsi kozott eg es fold a kulonbseg. Az 1.5-os egy
takarekos, "oregurasabb" vezetsre optimalizalt motor (es auto), az 1.6-os
pedig egy kimondottan sportosra hangolt jargany.
Azonos technologiaju motorok (16 szepeles VTEC, valtozo szivocsohossz, stb),
mindossze 100 ccm kulonbseggel es oriasi teljesitmenybeli elteresekkel:
loketterfogat: 1493 - 1595 ccm
teljesitmeny (LE/ford): 114/6500 - 160/7600
nyomatek: 134/5200 - 150/7000
fogyasztas (90/120/varos): 4.8/6.2/6.6 - 6.3/7.8/9.3
max seb: 188 - 207
gyorsulas (0-100): 10.2 - 8.0

Szoval, szerintem igencsak lehet teljesitmenyt novelni a chiptuninggal, de
csak a fogyasztas rovasara.

ha nagy baromsagokat irtam ne habozzatok kijavitani, udv: Gyozo
+ - re akksi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

hali

>>Egyre tobb erdekes valtozat kezd kialakulni az akksik toltesere.....
>>A  legfontosabb, hogy nincs olyan, hogy toltofeszultseg, mert az akksit
>>konstans arammal toltjuk!

>Hat ezt gyorsan felejtse el mindenki, mert teljesen abszurd !
>1. Hogyha egy percig oninditozol (tobb reszletben), akkor
>ugyan akkora arammal kell tolteni az aksit ? (40-80 A)

dehogy.. termeszetsen az amperora kapacitas/10 orara gondoltam....  az
legyen a konstans

=========
=========
>1. Feszultseg jellegu toltes (igy tolt az autoban a
>feszultsegsabalyzo)
 a nem autoban torteno toltes volt az eredeti tema tudtommal.... arra
irtam.....

>A kisutesi es a toltesi gorbek nem fedik egymast! Ha
[...]
>erteket kapok. Van ugyanis 3 db jelleggorbe. : nyugalmi
>kisutesi, toltesi. A kisutesi a nyugalmi alatt, a toltesi
>felette halad.

Igy igaz, de miert kellene rogton a toltesi ill kisutes utan rogton merni?
Azok az ertekek nem azt az allapotot tukrozik, amiben van pontosan az
akksi.... az, hogy mennyi a kulonseg a toltes utan rogton es par oraval
kesobb.... az erosen fugg az akksi koratol, savsurusegtol, lemezek
vastagsagatol....  tehat OK, hogy tudod, hogy milyen toltes utan rogton,
lehet is neki orulni, mert mondjuk egy rossz akksit is fel lehet ily modon
tolteni, es azt hiheted, hogy milyen jo. De aztan jon a csodalkozas, hogy
par perc mulva csak 10V-os.... es ebbol a mezei embernek az lesz a lenyeg,
hogy  rossz egy cellla, nem pedig az, hogy az elobb pedig jonak tunt.....


>Ajanlok minden erdeklodo es beleszolo figyelmebe barmilyen
>autovillamossagtan tankonyvet a temaban.  Tessek elolvasni
>mielott hozzaszolunk!
koszi, nem hiszem, hogy szuksegem van ra..... 

Csao
   Bela
 
             Kellemes unnepeket !!!!
****************************************
*     mailto:       UIN: 14966664       *
*            URL: http://www.irisz.hu/~rb             *
****************************************
+ - Re: mindenfele (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

>Felado :  [Hungary]
>Temakor: fogyasztasmero ( 14 sor )
>- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>A BauMax auto reszlegen lattam egy beepitheto
>fogyasztasmerot (muszer, elektronika, csovek,
>rez csatlakozo szerelvenyek) ket marokban
>elfer az egesz. Az ara kb.: 6500,- HUF.

ez igazabol nem fogyasztasmero, hanem inkabb gazdasagossag-mero.
Abszolut ertekben nem mer semmit. Mint az lathato, skalazas sincs rajta,
csak szinskala. Sot, meg elektronika sincs benne. Ez az egesz "muszer"
csupan a szivotorokban levo depressziot meri, ebbol nagyjabol kovetkez-
tetni lehet a pillanatnyi fogyasztasra. Regebben a MOM is gyartott ilyen
elven mukodo berendezest (igaz, valami angol licence alapjan), de az
sokkal pontosabb volt. Legalabbis olyan tekintetben, hogy azok kozott
volt tobb kulonfele valtozat, az auto motorjanak megfeleloen. Pl. volt
kulon LADA-hoz, kulon Dacia-hoz (en egy bontoban 300-ert vettem egy
ilyet). Raadasul azzal lehetett a motor kulonfele hibaira is kovetkeztetni
(hogy alapjaratban milyen amplitudoval es hol remeg a muszer mutatoja).

Ezeket csak azert irtam le, mert a pontossaghoz hozzatartozik; nehogy
valaki utolag megbanja a kiadott 6,5E Ft-ot.

-

>Felado :  [Japan]
>Temakor: Inditas ( 17 sor )
>- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>Csak hideg motornal inditozaskor a motor nehany fordulatonkent
>"megakad", megszorul. Olyan, mintha ferde lenne mondjuk az onindito
>tengelye.
>Aztan altalaban egy ilyen "megakadas" utan szokott beindulni.
>Csereljem ki az inditomotort? Esetleg az autot?:)
>miert csak nehany fordulatonkent?

En pont igy jartam egy 1.2-es Subaru Liberoval. Egz darabig furcsallottam az eg
eszet, de mivel mindig beindult, nem nagyon foglalkoztam vele. Addig, amig egys
zercsak ut kozben vegkepp megallt. Ekkor meg nem sejtettem a ket dolog kozotti 
osszefuggest. A leallas oka - mint utobb kiderult - az volt, hogy az inditomoto
rban levo rez kabelek egy resze leforgacsolodott (beleert forgaskor a vasba, de
 nem tudom, mitol), ez zarlatot okozott es lemeritette az aksit. Ez akkor derul
t ki, amikor kiszereltem az inditot. Ekkor lattam meg a reszleges megakadas oka
t is. Nemely kollektorok szet voltak egve, masok osszeertek masokkal es zarlato
t okoztak inditozas kozben. Ezert allt le neha az indito, de ha volt meg egy ki
s lendulete, elfordult a hibas kollektor a szenkederol es akkor megint fordult 
valamennyit. En kicsereltem az inditomotort, mert rogton kellett a kocsi, de a 
felujitok faztak ettol a tipustol. A mezei motortekercselok pedig egyszeruen ne
m vallaltak autoindito felujitast, Vegul egy szigetszentmiklosi kis ceggel besz
eltem telefonon, ok elvallaltak volna, de ok is csak kb. 1 hetre.

Udv:
L.

      _Ivicz Laszlo		
    _|	H - Budapest	Tel, SMS: +36 (20) 977 1097
  _|	Egyedi lepcso-, korlat- es galeriakeszites fembol, fabol:
_|	http://www.angelfire.com/il/lepcso
+ - Fe'k! Fizikusok kimeljenek! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Autosok?!
     
     Eloljaroban is szeretnek bocsanatot kerni a tisztelt uraktol,
     akik az alabbiakban magukra,irasukra ismernek!
     Engem, mint laikus kispolgart,nagyon erdekel az autozas,
     a motorsport es minden ami a temaval kapcsolatos.
     De a fekezesekkel kapcsolatban a ¦fizikus¦ urak teljesen 
     osszezavarnak!
     
     > erintkezo feluletek nagysagatol. (Holics Laszlo:Fizika I.)
     >A fizika konyv egesz pontosan ugy fogalmaz, hogy a....
     >Az impulzusvektorrol irt bekezdes maradektalanul igaz.
     >1/2 m v^2 = (xmg) 1/2 F/m t^2 azaz 1/2 m v^2 = 1/2 (xmg) (xmg)/m t^2 
     .
     
     Tovabba mindenfele szerintem nem ideillo temakbol,hoznak 
     hasonlatokat:
     >Az idezet a vonatkerekekre kozelitoleg jol alkalmazhato...
     >Jusson eszedbe a lapatkerekes gozhajo. A hogumik valami.....
     >Ez igaz arra is, hogy nehanyan ajnaroztak a PH Premium izzot.
     >Vettem en is 2-t. Ha masik uj egot hasznaltam volna, talan az is
     >okozott volna ennyi fenyerovaltozast.
     >A legtobbet az er ha lepucolom a fenyszoro uveget kivulrol
     
     Kerem ezert azokat, akik ultek mar autoban (persze a fizika
     tanulmanyozasa utan is),tegyek szamomra erthetove a temat
     autos gyakorlati peldak bemutatasaval!
     Peldaul miert van egy GOLF GTI-nek hatul is tarcsafeke,a 
     fapados valtozattal ellentetben? Csak a sebesseg miatt?
     Vagy a hatso kereket nem kell fekezni?!Illetve a gumija
     miert szelesebb?
     Tovabba a Rally versenyzok miert allitjak  a 
     fekeroelosztast, miert fekeznek ugy ,hogy az autot 
     szandekosan ¦kereszberakjak¦ kozben,esetleg a terhelest
     osztjak el az elso es hatso kerekek kozott?
     Mi az osszefugges az alabiakkal:
     >Csak a nem teljesen azonos utfelulet miatt elszallnal valamelyik 
     oldalra...
     >Ne trefalkozzunk keremszepen!  Az auto altalaban 4 kereken all. Ha 
     KET 
      >    hajtott kerekem van akkor KET tapadasnyi tartalekom van a 
     gyorsitas- 
        >  hoz/lassitashoz. Ha NEGY kerekre osztom el a motor 
     forgatonyomatekabol 
          >szarmazo erot akkor meg ugyebar...
     Nos ezek a dolgok engem speciel jobban erdekelnek ,mint a 
     kepletek,vagy az 
     egyeb filozofikus hasonlatok.Egyebkent van a hix-en tudomany es 
     filozofia 
     rovat is ha jol tudom.
     
     Koszonom a figyelmet! Varom a valaszokat!
     J.J.
+ - alufelni (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

No most, az alufelninek art -e a tel (so, homok vagy sem ??)

AntForce
+ - Re: *** HIX AUTO *** #225 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Afonya kerdezte:

>A gumis azt
>mondta, hogy a kozonseges holanc csak a friss hora jo, az ilyen letaposott
>jegen (mert valojaban tiszta jeg) az sem hasznal mert megcsuszik. Ellenben
>ajanlott igen draga (hogy pontosan mennyi azt nem tudom) szoges holancot,
>ami allitolag erre is jo.
>Van ezzel kapcsolatban valakinek tapasztalat?
Kedves Afonya!
Igen, van tapasztalatom. Nekem egy (pontosabban ugye ketto) olcso osztrak
lancom van, ami raadasul csak keresztben megy a gumin, oldaliranyban
elvileg nem tart semmit. Ennek ellenere  Borzsonyligeten a teljesen jegge
letaposott rissz-rossz egykori aszfalt uton is eleg konnyen felmegy az
elsokerekhajtasu autom a legmeredekebb szakaszon is. Pedig szogekrol szo
sincs, sem a gumiban sem a lancon. Sot, oldalra is alig csuszik (igaz, hogy
a kanyarokban igen ovatosan, egyes fokozatban megyek). Szerintem ne hidd el
amit a gumis mondott. Hamar kiderulhet, hogy eppen van nala olyan szoges
holanc elado.

Jo autozast kivanok

Jenes Barnabas (Nissan Bluebird 2.0 TD)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS