Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 242
Copyright (C) HIX
1997-03-19
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Purim (mind)  108 sor     (cikkei)
2 Ki szenved? (mind)  29 sor     (cikkei)
3 Simandy (mind)  40 sor     (cikkei)
4 Re: IV. Velemi Irodalmi es Koltotalakozo (mind)  9 sor     (cikkei)
5 Re: Filmforgalmazas (mind)  16 sor     (cikkei)
6 Versek (mind)  78 sor     (cikkei)

+ - Purim (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Marcius 20-an, azaz holnap (vagy ma, amikor olvassatok) van Eszter 
bojtje, utana vasarnap Purim unnepe. Lusta vagyok irni errol, ugyhogy 
Hermann Wouk: En istenem c. konyvebol idemasolom az aktualis fejezetet. 
Az eredeti URL-je: http://www.zsido.com/Books/wouk/nistenem.htm

Tovabbi reszleteket az Eszter Konyveben talaltok, a Bibliaban, pl. itt: 
gopher://gopher.mek.iif.hu:7070/00/porta/szint/human/vallas/biblia/19.hun

Vagy esetleg megiscsak megeroltetem magam..
Tibi
> ----------------------------------------------------------------------
                                         ÉN ISTENEM - 7. FEJEZET (p4 of 20)
                                   Purim
                         
   A zsidó ünnepek közül a Purim hasonlít legjobban egy karneválhoz. Ez
   is teleholdünnep, ádár hónap 14-én, ami rendszerint februárra vagy
   márciusra esik. Eredetét Eszter könyve beszéli el. Arra emlékeztet,
   hogyan menekedtek meg a perzsiai zsidók az akkori Hitlertől, Hámántól.

   Purim alaphangja a kitörő öröm. A Talmud megengedi a hívőnek, hogy
   ezen a napon addig igyék, amíg nem tudja többé megkülönböztetni az
   "áldott Mordechájt" és az "átkozott Hámánt". A hitetlenek között is
   vannak, akik, becsületükre legyen mondva, megteszik a magukét
   ilyenkor. A forma kedvéért még a legjózanabb templomjáró is megiszik
   egy pohárral. Izraelben leginkább a farsangoláshoz hasonló utcai
   karnevállal, az ád delo jádával ünnepelnek, amely az ivászatra szólító
   talmudi parancsról kapta a nevét: "...amíg nem tudja" (mármint "többé
   megkülönböztetni...").
   
   A Purim előtti nap Eszter böjtje, napfelkeltétől napnyugtáig tartó
   koplalás. Este megtelik a zsinagóga. Ez az alkalom abban különbözik a
   zsidó év egyéb jeles napjaitól, hogy ilyenkor van itt a legtöbb
   gyerek. Isten házában Purim a gyermekek estje. Mindig is így volt ez:
   a gyerekek tisztában vannak jogaikkal, és élnek is velük. Zászlókat és
   kereplőket lengetnek. Az esti ima után ünnepélyesen megkezdődik Eszter
   könyvének felolvasása: elmondják a szokásos áldást a szent
   irattekercsre, és különleges, csak ezen az ünnepen használatos
   dallammal olvasni kezdik a nyitósorokat. A gyerekek csendben
   várakoznak. Az előimádkozó felolvassa az első, majd a második
   fejezetet, s végre elérkezik a várva várt mondathoz: "Ezek után nagy
   méltóságra emelte a király az ágágita Hámánt..." - de az utolsó szót
   már nem lehet hallani. A "Hámán" névre kitör a dobogás, dübörgés,  
   elszabadul a kereplők pokla. A felolvasó türelmesen vár, míg elül a
   lárma. Folytatja az olvasást, s megint kimondja: "Hámán". Megint kitör
   a ricsaj. Ez végig így megy, s miután Hámán az egyik főszereplő, a
   zajongás meglehetős gyakorisággal bekövetkezik. De a gyerekek nemhogy 
   elfáradnának vagy unnák, egyre jobban belemelegednek. Csalhatatlan
   ösztönnel csinálják: lapítanak, amíg Hámán neve el nem hangzik. Vannak
   szakaszok, amelyekben rövid szünetekkel többször is felbukkan a
   gyűlöletes név. A kitörések úgy kattognak, mint a pisztolylövések. A
   felolvasó türelme egyre fogy, végül feladja. Lehetetlen így olvasni. 
   Mérgesen megfenyegeti a kereplővihart kavaró kicsiket, és esdeklő
   pillantásokat vet a rabbira. A gyerekek csak ezt várták. Eljött a 
   kegyelemdöfés pillanata. Ettől kezdve irgalmatlan csata folyik a
   felolvasó és a gyereksereg között. Megpróbál sutyorogva átsiklani az  
   egyre sűrűbben potyogó "Hámánok" fölött, de mindig rajtakapják, és
   felcsattan a rekedt sortűz. Elvánszorog az utolsó szakaszig:  
   elcsigázva, legyőzötten őrjöng, miközben az egész zsinagóga dülöngél
   jókedvében. Talán nem egészen sportszerű a felolvasón kitölteni a
   Hámánnal szemben érzett haragot, de ezen az estén megközelítőleg
   ilyesmi történik. 
   
   Régifajta Purimot írtam le. Ez a szokás azonban rendkívül időtálló, és
   a legtöbb gyülekezetben, legyenek bár ortodoxok, neológok, sőt akár
   reformok is, többnyire ilyennek ismerik. Aki mégsem, az szegényebb egy
   élménnyel. Minden eleven vallásban vannak hasonló bohócjelenetek. A   
   miénkben ez az: a Purim. 
   
   Purim napján folytatódik a vidám mulatság. Nagyon régi hagyomány az
   alakoskodás ezen a napon. Valaha a lengyel és orosz falvacskákba
   vándorszínészek vitték el minden évben ugyanazt a kasszadarabot.
   Manapság a gyerekek szoktak Purim-játékokat előadni az iskolában. A
   parodikus hangnem elönti a kegyes tanházakat. Az erre a napra rendelt
   Purimi Tóra zabolátlan humorú halandzsaleckéi abszurd rendeletek
   indokolását fejtik ki szigorú talmudikus módszerrel. A Talmud szent   
   formuláinak paródiája rendkívül csípős. A modern jesivákban a purimi
   játék verses-zenés, féktelen komédiává fejlődött. Egyetlen tekintélyes
   személyiséget, egyetlen intézményt sem kímél. A rebbék és rabbik maguk
   is részt vesznek a vérre menő vagdalkozásban. A Purim egyfajta
   biztonsági szelep, amely humorban és hejehujázásban engedi szabadjára
   az év közben felgyülemlett ingerültséget és feszültséget: csodálatos
   nap.
   
   Ezen a vidámságon kívül négy vallási kötelességgel jár: meg kell
   hallgatni a Megilát, vagyis Eszter könyvét, adományozni kell a
   szegényeknek, ünnepi lakomát kell rendezni, s ajándékot kell cserélni 
   a szomszédokkal, barátokkal. A legutóbbi előírás a sálách mánot, az
   "ajándékküldés": enni- vagy innivalót szokás küldeni, ami még aznap
   elfogyasztható.
   
   Őseink nagy gonddal küldözgették a letakart tálakat házról házra. A
   gyerekek az utcákat járták a sláchmonesszal, és édességben vagy borban
   szedték be a kézbesítési díjat. A háziasszonyok számára eléggé
   szorongató feladat volt ez, mert ha nem elegendő vagy nem megfelelő
   ajándékot küldtek egy sértődős rokonnak, máris kész volt a baj. A     
   purimi lakoma, a sz'udá délben kezdődött, és egész nap tartott. A
   családok a népes vendégsereggel együtt hatalmas pusztítást vittek
   véghez az ételben, s amint megérkezett a sláchmonesz, annak is
   nekiláttak. Minden ház ajtaja nyitva állt ilyenkor. A vendégek egyik
   ünnepi asztalról a másikra jártak. Nem létezett olyan szegény zsidó, 
   akit valahol ne fogadtak volna szívesen, nem volt gazdag vagy nagy  
   hatalmú zsidó, aki zárva tartotta volna házát. A vallásosok között ma
   is él ez a szokás. Amerikában talán már sohasem éled fel teljesen: kár
   érte. New York keleti részétől messzire esnek a divatos kertvárosok.
   Nincs már meg a közösségi érzés sem, amely a gettó falai között élőket
   összetartotta. Nem vagyunk rezervátumba kényszerített, alsóbbrendű
   állampolgárok, s ezért csak hálásak lehetünk az égnek. Ám valamelyest
   veszítettünk az egy ketrecbe zártak testvériségéből.
+ - Ki szenved? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Azzal teljesen egyetertek, hogy a 'meg vannak hivva' szerkezet rossz,
>magyartalan. Ha jol gondolom, ez a szenvedo szerkezet korulirasara
>szolgal, de maga a szerkezet valamilyen idegen nyelvbol (talan nemet) lett
>atveve (na tessek, en is hasznalom:-)).

Habozva szolok hozza ehhez a "vitahoz". Szakmam nyelveszet, ami nem
nyelvhelyesseg megallapitasaaval, hanem a nyelv megfigyelesevel foglalkozik,
nomeg mas temakkal is. Nem akarok kellemetlenul gunyos lenni a fentebbi
idezet szerzojevel, csak a mondast idezem "-tatik/-tetik nem hasznaltatik".
Az "el van utazva" szerkezetet meg a viszonylag pedans Aurelien Sauvageot is
helyeselte. Az, hogy "elutazott" nem fejezi ki, hogy most hol van> A
szenvedo szerkezet korulirott sok nyelvben, pl. angolban. Ha valamilyen
szerkezet mas nyelvbol kerult at a magyarba, az meg nem jelenti, hogy ki
kell dobnunk. Az igekoto-rendszer szlav eredetu, kesobbi nemet befolyassal,
de rengeteg sajatosan magyar tulajdonsagga. "A fajok eredetE" szerkezet,
ahol a birtok valtozatlan alaku birtokos-nevmassal van ellatva (nesze
nektek! Ki szereti jobban azt, hogy "ellattak"?) torok szarmazasu,
helyesebben turk, talan kun. Filozofiam: ami kell a nyelvnek es amit
rendszeresen hasznalnak, azt nem lehet eloregyartott szabalyokkal elitelni.
Nyelvtarsi udvozlettel,   R




Robert Hetzron
e-mail:  or 	
address: 1346 San Rafael Avenue
Santa Barbara CA 93109-2052, USA
Tel.: (805)962-5073
+ - Simandy (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ma temettek Sima'ndy Jozsefet...

Delelott 10 orakor az Operahaz elocsarnokaban felallitott ravatalnal
muveszetenek tiszteloi rottak le kegyeletuket a kiemelkedo opera- es
oratoriumenekes elott. Az Operahaz orokos tagjatol  Szineta'r Miklos
es Melis Gyorgy bucsuzott.

Delutan 2-kor a Farkasreti temeto ravatalozoja elotti bagyadt 
marciusi napsutesben tobbezer gyaszolo hallgatta nagy figyelemmel Lipp
Laszlo atya megemlekezo es vigasztalo szavait. (Sima'ndy Jozsef
eletenek utolso szakaszaban a gazdagreti katolikus kozosseg tagja
volt, amelynek pasztora Laszlo atya, a Szomszedok c. televizios
sorozat es a radioban elhangzo Vasarnapi Ujsag rendszeres szereploje.)
Megemlekezeseben kiemelte: az elhunyt nemcsak kiemelkedo es
lelkiismeretes muvesz volt, hanem melyen hivo es hazajat  szereto
ember is. 

Mikozben a temeto muveszek szamara fenntartott parcellajaban vegso
nyugalomra  helyeztek, balatonfelvideki baratai es cserkesztestverei
bucsuztak tole. Palyatarsait itt az Operahaz korusa kepviselte Bach
gyonyoruseges "Herzlich tut mich verlangen" (BVW 244) koraljanak
szivet melengeto eloadasaval. 

A temetesi szertartas utan a farkasreti kapolnat zsufolasig megtolto
hivek elott Laszlo atya tobb paptarsaval egyutt szentmiset mutatott be
Sima'ndy Jozsef lelki udveert. Orgonan Gergely Ferenc jatszott.

Sima'ndy Jozsef azon ismerosei, baratai es hodoloi, akik az operahazi
ravatalnal, a temetesen vagy az azt koveto szentmisen nem tudtak reszt
venni, es kegyeletuket le szeretnek roni, megtehetik ezt csutortokon,
marcius 20-an 20 orakor a budavari Matyas templomban, ahol gyaszmiset
tartanak az elhunyt lelki udveert. A misen a templom enek- es zenekara
Tardy Laszlo vezetesevel es az Operahaz szolistainak kozremukodesevel
Mozart Requiemjet adja elo.

 JGY

George Jalsovszky, research spectroscopist
H-1111 Budapest, Egri J. u. 40
Phone: (36-1)-165-4585
+ - Re: IV. Velemi Irodalmi es Koltotalakozo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 irta:
: Mar lehet jelentkezni a IV. Velemi Irodalmi es Koltotalakozo-ra.
: Idei tema: testi szerelem a kolteszetben.

: Az etkezesrol, helyrol, szallasrol, jelentkezes mikentjerol
: http://7kor.bdtf.hu/vik.htm alatt bovebbi informacio!

Hogyhogy? A resztvevoknek maguknak kell gondoskodniuk pont a 
kolteszetrol es a testi szerelemrol?
+ - Re: Filmforgalmazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Leirer Laszlo ) irta:
: Horvath Editnek teljesen igaza van filmforgalmazassal kapcsolatban. En is a
:---
: amire kell elofizetesi dijat fizetni. Amugy Hollywood rules. De a perspektiva
: is mas: Mo. kis orszag, minden kis orszag sokkal jobban figyel kifele, mint
: a nagy melakok - ebben az egyben elonyben vagyunk.

Jo lenne, ha a figyelem tovabbra is Europara es szukebb kornyekunkre (is)
iranyulna. A Muveszben heti egyszer meg mindig vetitik a "Kertben" c.
szlovak filmet, aki teheti, nezze meg, nem fog csalodni.

Most nincs idom irni rola, meg elebe se akarok vagni, hadd legyen friss
az elmeny, de maskor szivesen diskuralhatunk.


Udv, ta
+ - Versek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Anna Ahmatova versei Rab Zsuzsa forditasaban
=============--------==========-------------


A kozos poharat
~~~~~~~~~~~~~~~

A kozos poharat -- azt is feledd el:
nem iszunk mar belole bort, vizet,
nem csokoljuk meg egymast kora reggel,
nem e'r az ablakban a szurkulet.
Teged a naplang -- a hold eltet engem,
de egybefonva tart, egy szerelemben.

Szelid, hu" tarsam ittmarad velem,
s mar neked is van konnyu kedvu tarsad.
De tudom, me'rt riadt a szurke szem,
ha beteg vagyok -- eretted, utanad.
Ritkan talalkozunk, s tovabbmegyunk:
o"rizgetjuk nyugalmas eletunk.

De verseim hangoddal telve me'g,
s a tieid az en lelegzetemmel.
Van tu"z, amelyet eloltani nem mer
felejte's, fe'lelem se: e'gten e'g.
O', hogy emlekezem most, fe'lve-va'gyva,
ro'zsaszin, sza'raz ajkad vonala'ra!



Megjottel                                 Utolja'ra
~~~~~~~~~                                 ~~~~~~~~~ 

Sarga feny omlik, este lett.              Mindenkit figyelmeztetek,
Aprilisi szelid fuvalmak.                 hogy utolja'ra e'lhetek,
Megjottel. Kestel eveket,                 sem fecske, sem juharfa,
most megis orommel fogadlak.              nem leszek csillag, parti sa's,
                                          nem leszek forrascsobogas,
Ulj mellem, huzodj kozelebb,              sem kis templom harangja,
mosolyogj -- nezd csak, itt van,          az e'lo"t nem haborgatom,
lapozd a kis kek fuzetet:                 es masok almat, fogadom,
versek, gyerekkoromban irtam.             jajom meg nem zavarja.

Bocsasd meg arnyek-eletem,
mely napveron is orok te'l.
Es bocsasd vegre meg nekem:
sokakrol hittem, hogy te jottel.



Jobb lett volna
~~~~~~~~~~~~~~~

Jobb lett volna fujnom hetyke dallamot,
s neked - rekedt harmonikan vigat jatszanod,

mezon olelkezve nyari ejszakan,
elveszteni hajamba font selyempantlikam,

ringatni olemben kisded gyermeked,
beosztani gonddal szukos penzedet,

temetobe jarni gyasznap delutan,
elmerengni a vadon nott feherorgonan.



Arcomrol a mosoly
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Arcomrol a mosoly ledermed.
Ajkam a teli szelbe martom.
Ma egy remennyel kevesebb lett,
s eggyel tobb e'nek a vilagon.
Nem banom, mi sir e'nekemben,
nevessek, szidjak -- arra szantam.
Megfulladnek a turhetetlen,
szerelmes, fojto hallgatasban!

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS