Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX SZALON 233
Copyright (C) HIX
1992-11-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Nyugtalanito hirek (mind)  57 sor     (cikkei)
2 legszennyezes (mind)  75 sor     (cikkei)
3 Kotelezo valasztas - demokraciaban (mind)  41 sor     (cikkei)
4 Koszonom (mind)  7 sor     (cikkei)
5 Hogy mie1rt nem biciklizek... (mind)  54 sor     (cikkei)
6 Re: Kozlekedes kontroll (mind)  19 sor     (cikkei)

+ - Nyugtalanito hirek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A helyi ujsag (The Denver Post) kozol a mai szamaban egy AP jelentest
az Europaban terjedo neo-fasismusrol, konkretabban a rockzene szereperol
a neo-fasiszta eszmek terjeszteseben. Bar termeszetesen Nemetorszag all
az elso helyen, Magyarorszag is jelentos kozpontkent van emlitve. A
Magyaroszagra vonatkozo idezetek:

"The hit-parade of neo-fascist groups includes Hungary's Dwarf Minority
and Healthy Head Skin, France's Legion 84, Germany's Storm Troop, Britain's
No Remorse - a reference to the Holocaust - and dozens of others.
Czechoslovakia's white supremacist Orlik, which split up after it was banned,
sold 100 000 records last year, an amazing number in a small nation ..."

Megjegyzesre erdemes, hogy Magyarorszag van elsokent emlitve, ket csoporttal.

"In Hungary, slick fan magazins openly cater to followers of skinhead music."

Egyidejuleg, az Economist eheti szamaban olvashato egy cikk Magyarorszagrol,
"Harsh words" cimmel. A cikk reszletezi hazanknak a szomszedos orszagokban elo
magyar kisebbsegekkel kapcsolatos problemait, elsosorban Szlovakia, Romania
es Szerbia magyarokkali banasmodjat illetoen. Reszletesebben szol a vizlepcso
problemajarol es a szeptemberi incidensrol, amikor szolvak fekete alarcos
kommandosok vertek az FTC szurkolokat Pozsonyban. Ekkor en is otthon voltam,
es lattam a TV felveteleket a pozsonyi stadionbol. Az Economist-tal egyezo
nezetem szerint a magyar hirkozles dramatizalta az esetet es mestersegesen
futotte a hangulatot.

A bevezeto mondatok:

"Is nowhere immune? Hungary was supposed to be the East European country that
was different: a place whose inhabitants were much too interested in getting
richer than their neighbours to find the energy to hate them. Yet in recent
months Hungary has slid into an increasingly bitter war of words with
neighbouring Slovakia ..., Serbia ... and Romania."

A legrosszabb resz a cikk masodik feleben targyalt belpolitikai helyzet:

"... More worryingly, the more extreme Slovak, Romanian and Serb nationalists
have found Hungarian counterparts in their pursuit of ethnic hatred. The
most prominent is Istvan Csurka, the spiritual father of the ruling centre-
right Hungarian Democratic Forum and author of a xenophobic manifesto.
     Mr Csurka's writing has concentrated on Hungary's own 100 000-strong
ethnic minority, the Jews. Replete with references to "the Paris, New York
and Tel Aviv networks" and "the Hungarian Jewish position of hegemony",
a recent anti-Semitic tract called the nation to arms to defeat a hydra-
like conspiracy against its very survival. It ruminated, too, about the
opportunities for creating "a new Hungarian Lebensraum". More disturbing
even than its publication was the support this essay found among sections
of the ruling party."

A cikk egy tuntetes leirasaval zarul - otvenezren tuntettek a stabilitas
es nemzetisegi turelem mellett. Az Economist szerint foleg az uj magyar
kozeposztaly, amelynek van veszitenivaloja egy nemzetisegi konfliktus
eseten. Tehat van azert remeny. Mindamellett a zuhanorepulesben romlo
nemzetkozi sajtonk szimptomatikusnak tunik a magyar belpolitikai helyzetet
illetoen. A magyar kormany felelossege, azt hiszem, nem is lehet ketseges.

Breznay Peter
+ - legszennyezes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves SZALON!

A BP-i legszennyezesrol kibontakozo vita nagyon erdekes, tanulsagos ambar egy
kicsit szomoru is szerintem. Minden politikai kerdes amitol egy politikus
hasznot remel, de talan ezt a problemat ki kellene venni a politikai
csatarozasok temai kozul. (Esetleg kozosen is vallalhatna a dontesekert
a feleloseget tobbseg es kisebbseg.)

Lehet hogy a kormany helyzete gyenge, de attol nem lesz jobb ha nem
foglalkozik a - minden pestit igen kozelrol erinto - legszennyezessel. Lesznek
hoborgok, de nem sokan (szerintem). A kerdes az atlagembernek ez : Mi hasznom
szarmazik abbol ha en nem autozom? Mekkora reszet pofogi ki az en tragacsom
az egesz pesti buznek? A valasz (gyakorlatilag) 0%. Tehat aki ilyet tesz ma az
sokkal tobb hatranyt szenved el mint amennyit nyer. (Sot ha tobbet tartozkodik
az utcan meg tobb budoset sziv.) Viszont mas lenne a helyzet ha azt latna
hogy nagyon sokan kovetik a peldajat, es a levego tenyleg tisztabb. Ezt mar
nagyon sok "karosult" osszessegeben pozitivan ertekelne. Persze lesznek akik
a rokarol ket bo"rt akarnak majd lehuzni, ezeket viszont meg lehetne vagni.

Kozlekedni viszont kell. Ha nem kocsival akkor pld. valamifele tomegkozlekedesi
eszkozzel. Csakhogy senki nem szereti a BKV altal nyujtott jelenlegi
szinvonalat. Alapvetoen ket kifogas van ellene : 1. Piszkos.
2. Ritkan jar, akadozik. Ha idore akarok valahova elerni akkor 10-20 perccel
elobb erek oda az esetek 95%-aban. Sajnos mindket problema penz kerdes (is).

A kerekpar is jo kozlekedesi eszkoznek tunik (bevallom nem futja kocsira
a motorkerekpart pedig nem szeretem ezert jarok bicajjal), de gond is van vele.
 - Eloszor is a kerekparos tobb oxigent fogyaszt (ezt a "legszennyezest"
remelem nem veszi zokon tolunk senki) viszont a tobb oxigennel tobb karos
anyag kerul a szervezetbe. A fej egy kicsit alacsonyabban van ilyenkor mint
seta kozben, es mint tudjuk a levego szennyezettsege lent nagyobb. Kulonosen
rossz a helyzet a pesti foutvonalak mellett, de azert szereny leszek es nem
kovetelek biciklista hidat Pestnek :-) .
 - Nem mindenki tud kerekparozni (pld. idos ember nem szivesen tesz meg napi
30 km-t). Ha mar a nagyszulo kocsival megy akkor a csalad is beul melle.
 - Idonkent szallitani kell valamit.
 - A kerekpar otthon mostohagyereknek szamit a kozlekedesi tarcanal. Nincsenek
igazan jo kerekparutak. (A kerekparosnak az ut minosege sokkal fontosabb mint
az autosnak.)
 - Az autosok kozott a "reszeg kerekparos" fogalomma valt.
 - A busznak, teherautonak nincs ketkereku alternativaja, bar elkepzelni
a buzgon pedalozo utasokat a 12-esen nem rosz mulatsag ;-) .

Mindezek ellenere is a kerekpart egy megfontolando alternativanak tartom.

A pesti kutak magasabb dijszabasat nem tartom okos lepesnek. Mivel a pesti
szegeny de elelmes otthon a furdoszobaban tartana nehany marmonkannara
valot az oljo videki fajtabol, es mint tudjuk a benzin erosen parolog
azutan meg... Raadasul a videki benzin beszerzokorutak tovabb novelnek
a forgalmat. (Meg a balesetek szamat de foleg sulyossagat.)

Vegezetul nehany kerdes az Olvasohoz.

 - Pest levegoje a taxisblokad alatt fantasztikus (+) valtozason ment at 48
ora alatt. Sajnos az incidens utan visszaallt minden a korabbi kerekvagasba.
Lehet hogy a legszennyezesnek jelentektelenebb resze szarmazik a gyarakbol
mint gondolnank?

 - Mi lenne ha a tomegkozlekedest jobba es INGYENESSE tennek?

 - Azt hallottam a BME-n, hogy a ketutemueknek magas a CO kibocsatasuk
(kibocsajtasuk??) de alacsony a Nitrogen, Ken [di,tri,...] oxid es egyeb a
szenmonoxidnal veszelyesebb anyag koncentracioja a ketutemuek
kipuffogogazaban. Allitolag Japanban az autok fele ketutemu. Ki tud ezekrol
tobbet?

 - Mi lenne akkor ha az autozasi (jo)kedvet a parkolohelyek szamanak
csokkentesevel venne el Bp onkormanyzata? Peldaul ha a belvarosban
nehany utca jardajat "megfeleloen robosztusra meretezett" /(C) munkavedelem
tantargy BME/ korlatok, betonbabak, vedenek a parkolo autoktol (sajnos elo
teremtmeny erre nem alkalmas). Segitene-e a magas parkolasi dij?
Vagy most ket nagyon csunyat kerdeztem?


      Herna'di Gyuri
+ - Kotelezo valasztas - demokraciaban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt SZALON!


Az amerikai elnokvalasztast kommentalo hozzaszolasokrol jutott
eszembe, hogy megkerdezem a kedves nemzetkozi vitakor tagjait,
mi a velemenyuk arrol az erdekes ausztraliai specialitasrol,
hogy ebben az elismerten demokratikus orszagban kotelezo a
valasztasokon valo reszvetel, s aki tavolmarad azt penzbuntetessel
sujtjak. Bevezetokent elmondom a sajat velemenyemet.

Az 1990-es ev donto reszet meg Magyarorszagon toltottem, igy
alkalmam volt az osszes valasztason es nepszavazason reszt venni.
Egyreszt ertheto, masreszt viszont elszomorito volt az alacsony
reszveteli arany. A masodik valasztasi fordulo(k) megrendezese tobbszaz
millio forintjaba kerult az orszagnak, es raadasul a vegso valasztasi
eredmenyek is csak a szavazasra jogosultak kevesebb mint felenek
velemenyet tukroztek (a pontos adatokra mar nem emlekszem).

Akkoriban mar keszultem Ausztraliaba (es -bol) es amikor megtudtam,
hogy ott kotelezo a valasztasokon a reszvetel, elobb csodalkoztam
rajta, de jobban meggondolva a dolgot, nekem szimpatikus lett
ez a megoldas. Vegulis a velemeny-nyilvanitas allampolgari
kotelesseg. Igy nincs felesleges kiadas masodik fordulora.
Es ha valaki nem akar egyik jeloltre sem szavazni, adhat le
ervenytelen szavazatot is - csak a reszvetel a kotelezo.

Egyszoval, en ugy erzem, ez a megoldas osszeegyeztetheto a
demokracia alapelveivel.

De azt hiszem, vannak akik nem igy gondolkodnak, itt is, es
nyilvan mashol is. Nem tudom, van-e meg mas orszag, ahol
ilyen rendelkezes letezik.

Erdeklodessel varom a velemenye(te)ket


Udvozlettel  Hidas Peter


P.S. Ha esetleg a tema mar reg "leragott csont" lenne, akkor
     elnezest - es tekintse'tek targytalannak.
+ - Koszonom (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ezuton szeretnem megkoszonni a reszletes es kimerito valaszokat
mindazoknak akik vettek a faradsagot es felvilagitottak az
e-mail etikett-jelek hasznalata es jelentese ugyeben :-))
(ugye jo tanulo vagyok??...)

Udvozlettel  Hidas Peter
(ugyis mint ujszulott)
+ - Hogy mie1rt nem biciklizek... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Ga1bor!

Azt hiszem, nem fogalmaztam ele1g vila1gosan.  A 20 perc kocsira vonatkozott,
ehhez jo2n a plusz 15-20 perc busz esete1n.  (Szo1val nagyja1bo1l ugyanaz,
mint na1lad.)  Kilome1terben ez kb. 8-10km.  Ez persze lehet, hogy "ko2zel"
van, ba1r e1n azt hiszem, hogy akkor nem Mo., hanem alighanem Amerika vagy
az exSzU le1pte1ke1t haszna1ltam.  [A ko2zel maximuma sza1momra nagyja1bo1l
egyo1rai ja1ro1fo2ld, ami 3-6km.]

No, e1s akkor mie1rt nem ja1rok biciklivel?
1)  Hegyen lakom, e1s nem vagyok sportolo1, i1gy egy ege1sz napi rohanga1la1s
uta1n aligha bi1rne1k hazatekerni.  (Napi egy biciklit fogyasztani, meg dra1ga
dolog -ez (volt) itt a poe1n helye- bocs.)
2)  Mivel a biciklin az ember ca. 1-1.5 me1terrel van a fo2ldho2z ko2zelebb,
mint a buszon; ma1sre1szt jo1val nagyobb fizikai ero3feszi1tes biciklizni, mint
auto1t vezetni; s a bicikli mindketto3ne1l lassu1bb; => teha1t a biciklista
to2bb ido3t to2lt ugyanazon az u1ton, sokkal intenzi1vebb bele1gze1ssel egy
rosszabb re1szeben a levego3nek, mint aka1r a buszon utazo1, aka1r az auto1s.
I1gy a biciklize1s nagyja1bo1l egyenlo3 a nyilva1nos on2gyilkossa1ggal
--- (Budapesten).
(Az egyetlen u1t, amin to2bb (ti1z) kilome1teres keru2lo3k ne1lku2l be tudok
jutni Budapestre a nevezetes Budao2rsi u1t --- nem az az u2de-friss levego3.)
=Ez a FO3 OK, ami miatt nem biciklizek=, a Pesti levego3to3l e ne1lku2l
is ege1sz te1len ko2ho2go2k.
3)  E1s me1g ne1ha1ny apro1sa1g.  Mo.-on a biciklista egy n-ed (n \in N, n>19)
rangu1 ko2zlekedo3.  Teha1t, o3t ut2juk2 el, o3t szori1tjuk bele az u1t sze1p
sza1mu1 (e1s nagy!) go2dreinek egyike1be, jo1t ro2ho2gu2nk, ha sikeru2lt egy
eso3s vagy eso3tlen napon egy valami okbo1l az u1ton a1rva1lkodo1 pocsolya1bo1l
nyakig lefro2csko2lnu2nk.  (Ebbo3l a ro2ho2ge1s me1g hagyja1n, na de a sa1r e1s
kosz, ami az utca1kon van...)  Az utak a1llapota siralmas.  Kere1kpa1rutakro1l
ne is a1lmodjon az a nyomoronc biciklista - ja, esetleg, valamelyik Budai
parkban lehet, hogy van valahol ilyen is (csak e1pp az ELTE van mas1utt).

Egye1bke1nt, me1g a hegy ellene1re is szoktam "saja1t" va1ros/om(/ka1m)ban
biciklizni, s ugyanezt teszem itt (USA), s tenne1m me1g jo1 ne1ha1ny helyen,
mondjuk Leuvenben, Amsterdamban, Uppsalaban, Padovaban stb.
Na, de Budapesten?  Ennyire aze1rt nem vagyok hu2lye...

Szo1val, abszolu1te nem a deroga1l vagy nem-deroga1l proble1ma1ro1l van
szo1.  A holland ismero3so2d pedig ke1tse1gki1vu2l egy ho3s volt (vagy csak
nem akart a szoka1sain va1ltoztatni, esetleg nem vette e1szre a ku2lo2nbse1get
Pest e1s Amsterdam ko2zo2tt, -- ez uto1bbi nagyon nem valo1szi1nu3).

Szerintem, a ke1rde1s nem jo1l van felte1ve, (isme1t, a papi1rgyu3jto2gete1shez
e1segyebekhez hasonlo1an).  A helyes ke1rde1s:  Mie1rt nem is ki1se1rletezik
a korma1ny, o2nkorma1nyzat e1s ta1rsaik me1g egy kicsit sem, hogy LEHESSEN
biciklizni?  Neta1n, hogy JOBB legyen biciklizni, mint auto1zni-buszozni.
(Mintha Gyo3rben igen jo1 eredme1nyre vezetett volna kere1kpa1rutak e1pi1te1se,
az a1tmeno3 forgalom kiterele1se a va1rosbo1l...)

Szo1val, szerinted MIE1RT NEM?

U2dv,
       Kata
+ - Re: Kozlekedes kontroll (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Findler Miki!

Remelem nem veszed rosszneven, hogy ilyen kozvetlen megszolitast
hasznalok, bar csak innen a HIX-ujsagokrol ismerlek. Persze hogy
nem haragszom a kiegeszitesert, es erdekesnek tartom a project-
etek temajat. Am ha jol ertem, ez meg csak kidolgozas alatt all.
A kozlekedesen belul nekem nem specialitasom a signal control
rendszerek, de ugy tudom, hogy a jelenleg MUKODO rendszerek kozott
a SCRAM es SCATS vilagviszonylatban az egyik legfejlettebbnek,
ha ugyan nem _A_ legfejlettebnek tartott. Ausztralian kivul
szamos mas orszagban is hasznaljak (Singapore, Shanghai, Kuala
Lumpur, Dublin, Auckland) es mostanaban tobb amerikai varos is
megvasarolta.

Budapest kozlekedesi helyzeten is biztosan sokat tudna javitani
- sajnos nem hiszem, hogy a beszerzeset megengedheti maganak a
magyar allam - a fovaros meg plane.

Udvozlettel Hidas Peter

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS