Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 773
Copyright (C) HIX
1999-01-21
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX KULTURA *** #768 (mind)  5 sor     (cikkei)
2 Sziasztok! (mind)  75 sor     (cikkei)
3 Szinhazak masodjara (mind)  17 sor     (cikkei)
4 a kultura szinvonala es a reklam (mind)  65 sor     (cikkei)
5 Marketing (mind)  18 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX KULTURA *** #768 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

In a message dated 1/16/99 6:36:18 PM US Mountain Standard Time,
 writes:

<< X-Publisher: http://www.hix.com >>
Kerem toroljenek a listajukrol, nem akarok tobb E-mailt fogadni Onoktol.!!
+ - Sziasztok! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A Kultura rendszeres olvasoja vagyok, de azt hiszem, hogy eddig meg sosem
szoltam hozza. Tulajdonkeppen semmi ujat nem fogok mondani, de nagyon
aktualis a tematok es nem tudom megallni, hogy szoljak hozza.
Most mult el harom eves a kislanyom es bizony mar jocskan akadtak afferok
kozottunk TV, video, mesekonyv, zene ugyekben (bele sem merek gondolni, mi
lesz kesobb...). Szeretnek belole ertelmes es igenyes emberket faragni, de
azt hiszem, hogy a szuleimnek joval konnyebb volt... Apam hamar
kifejlesztette bennem a konyvek iranti szeretetet es megbecsulest. Igyekszem
en is ezt a peldat kovetni. Egymas utan kaptam tole a jobbnal jobb
regenyeket, verseskoteteket stb. Persze, mindig tudta, hogy mit ad a
kezembe. Es volt is ido az olvasasra, emlekszem peldaul a jo kis tevenelkuli
hetfokre..., Ja es nem volt agymosas uton-utfelen orias-, nagy-, kozepes- es
normal plakat formaban, nem omlott ki a postaladankbol naponta masfel kilo
szines "informacio" arrol, hogy mire nincsen szuksegem, nem zaklattak
telefonon estenkent a vasarlasi szokasaimrol faggatozva es meg sorolhatnam.
Valahogy mindezek ellenere felnottem, nem is ertem, hogyan...
Es most itt a nagy dilemma, mert bizony a TV ele nem merem leultetni a
kolkot, mert sosem tudom, hogy mit fog hallani es latni a kovetkezo
masodpercben. Arrol nem is merek mar szolni, hol all a mai gyerekek szamara
keszult "produkciok" szinvonala...
A videofilmeket is "cenzuraznom" kell, de az igazsag az, hogy lepten-nyomon
kompromisszumot kell kotnom magammal, ha azt szeretnem, hogy legalabb
nagyneha lasson valamit a gyerek abbol, amirol a kisbaratai orakig meselnek
egymasnak.
Zene: az oviban a gyerekek a Hupikek Torpikek nevezetu zenekaron kivul mas
egyebrol hallani sem akarnak. Megrokonyodve hallgattam vegig, felnottek
szamara vicces es jopofa is, de hogy mindezt 3 eves gyerekek szajabol
visszahallani.... (pl. "Torpilla, mondd meg, neked hany centi kell, hogy
vegre elfogadjal hany centi kell...")
Megtanitottam neki a megzenesitett Weores Sandor verseket, meg jonehany
opuszt a regi szep idokbol, csak azt sajnalom, hogy o ezzel a kis tudasaval
meglehetos egyedul van.
Mesekonyvek: Meg az a jo, hogy anyukam megmentette a "levetett" konyveimet
es most ezeket tudom atadni a lanyomnak, mert bizony a valasztek itt is hogy
ugy mondjam, nagyon silany. Egyszeruen remes, hogy egy Dormogo Domotor is
tele van reklamokkal, nyomul a Nestle, az Aquafresh, a McDonalds stb. Az a
nehany oldal meg, ami marad a kulturara, egypar gyenge versiket, meg
semmitmondobb tortenetet tartalmaz. Elvbol nem veszek Walt Disney-t, mert
mar a csapbol is az folyik es en nem akarom, hogy a lanyom elmejebe
beleultessek az eszmenyi no (tudjatok, a muszoke, mukorom, mumell, 180 cm-40
kg szivdogleszto maca) kepet es mielott meg kapcsolnek, o is ezt keresse
magaban. 
Egy szo mint szaz, nagyon eszen kell lenni! Sok lemondassal es aldozattal
jar, de a cel erdekeben mindent vallalni kell. Vallalni erdemes. Az esti
tevenezes helyett minden este setalni megyunk, bogaraszunk a fuben,
megmasszuk a Gellert hegyet, vagy csak ugy nezzuk a Dunat valamelyik hidrol.
Es mindekozben beszelgetni, beszelgetni es beszelgetni. Esti meseolvasas
nelkul nincs takarodo. A mesek szemmel lathatoan jo hatassal vannak a
kolokre. Latszik, hogy fantazial, gondolkodik a mese hallgatasa kozben,
belekerdez, kijavit, ha valamit elbenazok, szoval nagyon hasznos. Igaz, hogy
neha en aludnek mar elobb, mint o, de megeri nem feladni es nem bekapcsolni
az esti meset a TV-ben. 
Aztan ott van meg a kivagozas, szinezes, hajtogatas (igaz ugyan, hogy
ketnaponta porszivozni kell a szobaban), vagy a gyurma es sokeramia is
jopofa dolog (utana nem art lemosni minden magunk korul...), szoval boven
van mivel helyettesiteni a TV-t, videot. 
A gond az, hogy ezt az iranyelvet kevesen kovetik, kenyelmesebb beultetni
ovi utan a kolkot a TV ele, majd onnan egy mozdulattal az agybatenni, ezt en
is belatom. Es az oviban a gyerekek tobbsege igy tolti el a szabadidejet, a
mediak altal szerzett "tudasaval" el es azt az ertekrendet kepviseli. Arra
probalja huzni a kisebbseget is. Es itt jon az, hogy nap mint nap
kotelhuzasban kell resztvenned es meg kell ertetned, hogy te vagy a nyero es
nem a Batman. Tudom, hogy kesobb, ha mar meglesznek az alapok, konnyebb lesz
a dolog (vagy megsem?), de ez az alapozas nagyon felelossegteljes es kemeny
feladat minden szulo szamara. Hiszen magunkat is nehez megregulaznunk
ugyebar, hogy ne doljunk be nap mint nap egy-egy idiota reklamnak vagy
agitalasnak, hat meg egy gyereket, aki mindenre nyitott es fogekony es nem
sejti a hatso szandekot a dolgok mogott!

Bocs a kisse hosszura sikeredett eszmefuttatasert. Ha valakinek vannak jo
tapasztalatai ezen a teren, ne habozzon megosztani velem! Ha itt nem is, de
maganban mindenkeppen varnek otleteket!

Sziasztok,
Stefi
+ - Szinhazak masodjara (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Jo Napot!

 Elozo levelemben nem azt irtam, amit eredetileg akartam -az indulat kisse
elkapott-. 
 Szeretnek olyan emberekkel levelezni, akiket szinten erdekelnek a
szinhazak es nemcsak eloadasaik, hanem maguk az epuletek(!). 
 Az evek soran sok szep konyv jelent meg Nemzeti ertekeinkrol, de
engem es talan masokat is erdekelnek szinhazaink es jo volna mar roluk is
latni egy tartalmas kiadvanyt.
 Szinhazakrol barmi erdekel. Jelenleg -mar vagy egy eve:)- az Operahaz
korul sundorgok, mivel ez szamomra a "nullas merfoldko":))- a Jokai pedig
az egyes-.
 Varom a leveleket.

                                                        Udvozlettel:

                                                      Kocziszky Andrea
+ - a kultura szinvonala es a reklam (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ha a kultura szinvonalarol, az alacsonyabb szintu
terjedeserol es a magasabb kultura visszaszorulasarol
gondolkodunk, nem felejtkezhetunk meg a reklamipar
modszereirol. Regen a kereskedo elsosorban az ertelemre
hatva kinalta a portekat, 'vegye meg, mennyire szep,
milyen olcso!', mostanara a reklamozas elsosorban a
lelektan eredmenyeit felhasznalva a tudatalatti megdolgozasara
torekszik. Mindenhol, utcan, ujsagban, radioban, teveben
omlenek rank a reklamok.
 Sajnos, a pszichologusok rajottek arra, mikor vagyunk
fogekonyabbak a felvillantott kepekre, szovegekre.
Akkor, ha izgatottabb, feszultebb allapotban leledzunk. Az utak
menten, hazfalakon levo oriasplakatok a figyelmuket
osszpontosito autovezetoket celozzak meg, a gyalogosok
ezeket figyelmen kivul hagyjak. Ezert nagyon jo reklamhordozo
a sportmerkozes, az izgulo nezok fogekonyak a palya menten
kirakott reklamokra. 
  Emiatt azutan a targyilagosan iro, az ertelemre hato ujsag
nem jo a reklamozonak, sokkal kedvesebb szamara az olvasot
bombazo, sokkolo sajtotermek, az ebbe helyezett reklamok sikeresebbek.
A komolyzenet, szinvonalas irodalmi anyagokat sugarzo Bartok
adot nem szeretik a reklamozok, pedig a hallgatosaga komoly
vasarloerot kepviselne, sajnos, az ilyen kozegben a reklam rossz
hatasfoku. A kereskedelmi radioado sem andalito zenevel, nyugtato
beszedu musorvezetovel csabitja a hallgatokat, hanem a felpezsdito,
mondhatni hergelo zenevel, ramenos, sokszor zavaro szovegu
musorvezetovel, nem baj, az a lenyeg, a hallgatok elegge felajzottak
legyenek, hogy befogadhassak a reklamokat.
  Ha a reklamozasnak a komolyzene megfelelo hatteret nyujtana, nem
lennenek szinte sehol a mai kemeny, sokkolo zenek. Nem arrol van szo,
hogy az emberek ezt igenylik, ezert ezt nyomjuk nekik, es ebbe
rakjuk a reklamokat, mert ugyis ezt hallgatja mindenki, hanem
azert kapattak ra a nepet, mert ezek az igazan jo reklamhordozok.
  Ez me'g jobban kijon a TV csatornait vizsgalva. Az igazan jo
reklamhordozo helyek az izgalmas  esemenyeket bemutato hiradok,
sportkozvetitesek  es az izgalmas filmek. Kereskedelmi teven
elvetve, csupan a szerzodesek miatt mutatnak be muveszfilmeket,
ugy ejfeltajt. Az izgalmas filmeket termeszetesen a legfeszultebb
pillanatokban szakitjak meg, ilyenkor figyel a nezo a legjobban.
Nemcsak a film izgalma hat, hanem a reklamozasnak jot tesz a nezo
felhaborodasa miatti izgalom is. A nezo nem tudhatja, mikor teszik 
vissza a filmet, az ujabb reklamokat fogado bosszankodasa szolgaltatja
a megfelelo feszultseget az akkor kovetkezo reklam fogadasara.
  Kulonosen sulyos hatasuak a veszhelyzeteket bemutato darabok es
a bennuk valamint utanuk vetitett reklamok egyuttese. Az akcio, horror es
katasztrofafilmeket nezve a nezo maga is ateli a veszelyt. A veszely
az ember szamara a rossz fenyegetese, megjelenitoje. A megfelelo
pillanatokban valo megszakitasok egyuttal tudatalatti menekulest
es megkonnyebulest eredmenyeznek az ember szamara. De ilyenkor mindig
mivel szembesul az ember? A sugarzott reklam hatasara a fogyasztas 
bekejevel es oromevel. Nagyon sokszor nezve ilyet, mint Pavlov 
kutyaiban, az  igy kezelt, tenyesztett emberekben kialakul az a kep, 
hogy  a jo, a feszultseg enyhulese a fogyasztashoz, a vasarlashoz 
kotodik. Nincs is semmi bajod, ha van mibol vasarolnod,  dolgozz me'g 
tobbet, fogyassz me'g tobbet, ki tudja, meddig elsz. Az elet valamennyi 
gondjara a vasarlas, a fogyasztas a megoldas. 
  Ezert ontott, ont el mindent az alacsonynak nevezett kultura. Ha
a szinvonalas filmek kornyezete lenne a jo reklamhordozo, a sok
borzalom nem lenne sehol, egyszeruen ehhez szoktattak a nepet, hogy
mukodhessen a reklamgepezet.
  Ne keseredjunk el annyira, az egesz csak atmeneti jelenseg, par ev,
legfeljebb egy-ket evtized, es vege. Akkor mindez a sok szornyuseg 
eltunik, a korunk tortenelemme valik, amit erto modon fognak vizsgalni, igazi
muveszi eszkozokkel.
                          Vegh Laszlo
+ - Marketing (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Kialakult tehat a profitgyar, ahol tenyleg futoszalagon tudjak 
gyartani
>es eladni a sztarokat. De sebaj, ha
>egy ev utan elfelejtik az eppen ugyeletes sztar nevet is, 
addigra mar jon
>a kovetkezo - the show must go on...

Az a profitgyar regeben is mukodott, csak akkor mas volt a 
marketingstrategia. Akkor arra mentek ra, h. a befutott sztarokat 
megtartsak (v. esetleg minel jobban felporgessek). A regebbi nagy 
egyuttesek sorozatban ontottak a lemezeket,ebbol volt a 
legnagyobb haszon. Most pedig az egylemezes szatoe a mezony. 
Kidobnak v.mit a piacra, ami "eheto", de egy CD utan mar uj arcok 
kellenek. Akkor is megvolt a lemezkiadok extarprofitja, ez most 
sincs maskepp. Nem tudom, h. ez a helyzet meddig "durvul", de en 
mar nagyon varok egy kis valtozast.

	Szilvi

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS