Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 91
Copyright (C) HIX
1998-05-29
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 ellenallas-oszto (mind)  21 sor     (cikkei)
2 Mechanikus lemezjatszok az Ecserin (mind)  29 sor     (cikkei)
3 Re (from tudomany): hifi, PgDn! (mind)  142 sor     (cikkei)

+ - ellenallas-oszto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

Tobben irtatok mar, hogy a fokozatkapcsolos hangeroszabalyzas
jobb, mint a hagyomanyos potmeteres.
Ugy dontottem, hogy kiprobalom
en is, mert mar unom, hogy mindig kontakthibas
lesz a potim (ugy 0,5 - 1 ev alatt tonkremegy egy hagyomanyos).
Szoval ez ugyben lenne keresem/kerdesem.
Tudna valaki konkret ellenallas-ertekeket mondani ?
Vagy ez nagyon bemeneti-inpedancia fuggo ? (csoveshez kellene)
Van olyan megoldas, hogy az erosito bemenete egy fix ellenallason
keresztul megy foldre es csak a masik ellenallas erteket valtoztatom ?
Ez elvileg nem "csattogtatna" annyira a hangszorokat kapcsolaskor.
Egyebkent csak cd lejatszo lenne az erositore kotve, tehat
a feszultseg az nagyjabol adott.
Minden segitseget elore is megkoszonok.


udv.: Tomy

udv.: Baracsi Tamas
+ - Mechanikus lemezjatszok az Ecserin (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hallo hallo !
En is regota nezegetem mar az Ecserin a regi lemezjatszokat.
Gyanus nekem is, hogy ismeretlen eredetu utanepiteseket
arusitanak. Mindenesetre tetszenek, mert szepek, es "atdofik"
az aramszuneti csendet. Lehet, hogy a tolcserbol kiindulva
lehetne megallapitani a fellelheto darabok eredetiseget.
Pontosabban azok anyagara gondolok. Ki tud errol tobbet ?
Regen milyen anyagbol keszultek a tolcserek ?
A mechanika  hany percet tud egy felhuzasra lejatszani ?
Hany lemezt lehet egy tuvel lejatszani ?
Mibe kerul egy hozzavalo lemez most ?
Mekkora a helyes tunyomas ?
Mik a jellemzo hibak ?

Ha arra gondolok, hogy egy atlagos mai lemezjatszo a koritessel
egyutt mibe kerul, szerintem nem draga mondjuk 20ezerert venni
egy ilyen csodat. Egyebkent ennyiert az automra egy gumit vehetek.
Kerdes, hogy a harmincas evekben hany par cipo ara volt egy ilyen?

Kulonben van nekem egy pulse uzemmodu regi vastelefonom.
Csak en hasznalom tobb mint husz eve. Nem biir tonkremenni.
A belugyminiszterium egyik folyosojanak falarol bugazta valaki. 
Egy kromozott femreszre a csengok kozott gravirozva allt, hogy
MAGYAR KIR. POSTA. Volt valakinek ideje a "KIR." szot kipontozni
es magat a telefonhazat pirosra festeni. Van meg egy oreg Remington
irogepem is, ami nem HANG tema, bar mint zajkelto eszkoz esetleg.
Szoval okelme 16 kilo. Egyszer leesett a szekreny tetejerol festeskor.
A parketta beszakadt alatta. JOL SZOLT". Azota is muxik. Szeretem oket.
Udv, Agoston
+ - Re (from tudomany): hifi, PgDn! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Levelezo Tarsak ! Kedves Takacs Feri !

Mivel uj vagyok a listan, eloszor par szot magamrol. 31 eves villamos-
mernok vagyok, megszallott zenerajongo (es mint ilyen botcsinalta
audiofil). Zenei izlesemet tekintve csaknem mindenevo vagyok, bar eros
klasszikus - ezen belul is szimfonikus zenei iranyultsaggal (ebbe aztan
belefernek a jo filmzenek is). Gyakran jarok hangversenyre, de
eloszeretettel latogatom a hazai audio-kereskedoket, ahol igyekszem
meghallgatni olyan eszkozoket is, amelyekrol csak almodhatok, es
persze otthon is szorgalmasan epitgetem a rendszeremet,
lepesrol-lepesre,
darabonkent cserelgetve.

>En Cseh Tamas cikkere hivatkoztam, ahol O nagyon egyszeru es kielegito
>grafikus vizsgalati modot ajanl a sztereo hangkep kialakulasara
>vonatkozoan mind a tavolsagok, mind az iranyok tekinteteben. Kivaloan
>elemezheto segitsegevel, hogy a kialakulo hangkep mennyiben ter el az
>eredeti hangkeptol. Te viszont kijelented, hogy a sztereo hatas
>fantasztikus, de ezzel az allitassal semmit nem lehet kezdeni. Mint az
>Tomasz is kifejtette, legjobb esetben az jon ki a hangfalakbol, ami egy

>a szinpad elott felallitott, es a hangfalaknak megfelelo helyen
>atlyukasztott, de egyebkent hangszigetelo falon keresztul hallhato.

Nem ismerem a tema elozmenyeit, mivel nem olvasom a TUDOMANYt,
igy elnezest kerek az esetleges felreertelmezeseimert a tema
felvetesevel
kapcsolatban. Mindazonaltal a HIX HANG #90-ben megjelent cikk olyan
hurokat penditett meg bennem, amelyek sokat foglalkoztatnak, es esetleg
mas olvaso is tanulsagosnak talalhatja a gondolataimat.

Eloszor is a Cseh Tamas fele modszerrol. Tiszteletre meltoan
kovetkezetesen
vegiggondolt modellezeset probalja adni a modern ketcsatornas hang-
reprodukcio inherens problemainak. Descartes is megirigyelhetne azt a
kartezianus logikat, mellyel a jelenseget lemodellezte a vonalzok es
szogmerok vilagara. Itt egyenest huzunk, ott megmerjuk a fazisszoget,
leporoljuk kezunkrol a kretaport, es kesz...QED.

Ez mind nagyon szep, csak a modellben van nehany apro hianyossag,
illetve feltetelezes, amely az egeszet pontatlanna teszi. A „lyukas fal"
elmelet
ugye feltetelezi, hogy ket tokeletesen - teljes frekveciatartomanyban -
gomb-
karakterisztikaju mikrofont hasznalunk, illetve a reprodukcioban hasonlo

tulajdonsagu hangszorokat. A valosagban azonban a felveteltechnikaban
2-4-...32, vagy meg tobb, frekvenciatol fuggoen igencsak valtozo
karakterisztikaju
mikrofont hasznalnak, melyek jeleit nemi elozetes ekvalizacio utan
soksavos
magnora (ujabban mar akar szamitogepes lemezre) rogzitik. Ezt koveti a
lekeveres
(„mix-down") a hangstudioban, ahol a hangmernok, a producer es esetleg a

muvesz (mivel en a szimfonikus zenet ismerem a legjobban, mondjuk a
karmester) az altaluk kivaloan ismert, es munkaeszkozkent hasznalt,
semleges
hangu studiomonitorokon visszahallgatva alakitjak ki azt a ketcsatornas
vegeredmenyt, amit zenekonzervkent otthon elvezhetunk.
Mivel az emberi hallas elsosorban fiziologiailag a fazis- es
hangnyomasinformacio
alapjan „helyezi el terben" a hangszereket, csoportokat (ez persze
megint csak
eros leegyszerusitese a dolgoknak, de errol majd kesobb), a studioban
megprobalnak
olyan vegeredmenyt kialakitani, ami az emberi hallast a lehetosegekhez
kepest oly
modon „csapjak be", hogy az elemek a megfeleloen helyezkedjenek el a
terben.

Az elkeszult zenekonzervet aztan otthon jobb-rosszabb korulmenyek
kozott, ki-ki
a penztarcajahoz (vermersekletehez) mert szinvonalu lejatszoberendezesen
hallgatja
meg. Mivel sokszor jarok hangversenyre, van osszehasonlitasi alapom, a
felvetelek
igenis tudnak lelegzetelallitoan jol, „terben" szolni. Az valoban igaz,
hogy ez az elmeny
csak kis teruletre korlatozodik a szobaban. (Vannak cegek, amelyek ez
ellen is
kuzdenek /pl.: a Shahinian az omnidirekcionalis hangfalaival/, az
eredmeny sokszor
megkapo is, de mivel az egesz processzus egeszen a legvegeig
direkcionalis eszkozokre
epult /ld. studiomonitorok/, az eredmeny hitelessege megkerdojelezheto).

Na, most erkeztem el a legfontosabb reszhez. A modellben a legnagyobb
problema
az, hogy hianyzik belole a holisztikus szemleletmod (ez most a
Vizonto-korban
ugye nagyon divatos, de semmi miszticizmusrol nem lesz szo). A cikk a
zenehallgatas
es a zenereprodukcio koze tesz egyenlosegjelet, holott a zenehallgatas =
reprodukcio +
a hallas fiziologiaja + a hallgato tudatos befogadasa. Es velemenyem
szerint a
harmadik osszetevo messze-messze a legfontosabb !!!  Tulnyomo resze csak
tanulhato,
a valodi hangverseny elmenyek hatasara olyan „mintazatok" alakulnak ki a
tudatban,
melyek segitenek a tudatos zeneelmeny kialakitasaban - gyakorlatilag
barmilyen
reprodukcio eseten. Konkret pelda: kedvenc Beethoven „Eroica" szimfonia
felvetelem
Toscanini egy 1939-es elo felvetele (Music & Arts kiado). A valodi
hangverseny
elmenyek hatasara, a zenekari ulesrend ismereteben az agyam
automatikusan
asszocialva megteremti a legkort...es kb 3/4 ora mulva ismet eszembe jut
levegot
venni. (Eszembe se jut, hogy hol a centim ;-)

>Ha nincs hatarozott also jelszint, akkor nem lehet hozza
>viszonyitani a pianissimot, maskeppen fogalmazva ez a viszony minden
>hallgato szamara mas, es mas lesz. Ha valakinek olyan gyenge a hallasa,

>vagy olyan halkan szol a zene, hogy a pianissimot a zajszint alatt
>kellene erzekelnie, akkor ez hibas elrendezesre utal...

Megint csak azt tudom mondani, hogy az emberi hallas ennel osszetettebb
folyamat,
es az eredmeny sokkal, de sokkal lenyugozobb. Egy jo kis zajos partin
peldaul kepes
vagy a tavolabb levo, a zajszintnel alacsonyabb jelszinten beszelo
baratod hangjat
kivenni, meg gyakran azt is, amit mond. (Na most, nezd meg ugyanezt egy
jel-
analizatorral !!!). A tudatod a megtanult mintazatokat asszociativan
hasznalva segiteni
tud a felismeresben es a szuresben. Nem mukodik ez maskepp a
zenehallgatasban
sem. Hogy egy masik peldat emlitsek a sajat tapasztalataim kozul:
katonasag alatt,
orsegben nemigen volt mas lehetosegem, mint a zsebradio a
zenehallgatasra, de
esküszöm, meg a „ppp"-k is megvoltak (Vagy csak a kepzeletem jatszott
velem ??? De
hat vegul is ez az egesz vilag csak az en illuziom! Nana, hogy a
legjobbat kepzelem bele!)

Udv,  Hunyor Gyula

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS