------------------------------------------ -- EZ A SZÁM CSAK TEXT FORMÁBAN LÉTEZIK -- ------------------------------------------ Return-Path: Received: from Princeton.EDU by tartarus.uchicago.edu (4.0/UofC4.0x) id AA15993; Sun, 7 Oct 90 23:53:53 CDT Received: from phoenix.Princeton.EDU by Princeton.EDU (5.61++/2.60/princeton) id AA03339; Mon, 8 Oct 90 00:49:49 -0400 Received: by phoenix.princeton.edu (4.1/1.105) id AA15117; Mon, 8 Oct 90 00:45:20 EDT Date: Mon, 8 Oct 90 00:45:20 EDT From: TIPP/FORUM Message-Id: <9010080445.AA15117@phoenix.princeton.edu> To: contacts@phoenix.Princeton.EDU Subject: F O R U M # 38 From RAVENserver ============================ FORUM from RAVENserver ============================ >From kornai@csli.Stanford.EDU Sun Oct 7 20:41:12 1990 Date: Sun, 7 Oct 1990 17:42:56 PDT From: Andras Kornai To: contacts@phoenix Subject: FORUM Kedves Anna! Ezt most elso3sorban nem is annyira a Te meggyo3ze1sedre mint inka1bb Hana1k Ga1bor ve1delme1ben i1rom, o3 ugyanis jelenleg nincs rajta a ha1lo1zaton e1s nem tudja megve1deni maga1t. A ve1ge1n kezdem. >Gabor "onjelolt" szerkesztokent viselkedett, vagyis elkerulendo a >kisajatitas vadjat, legitimaltatnia illett volna ezt a szerepet azzal a >szukebb vagy tagabb kollektivaval (a vita resztvevoivel, ill. a FORUM >olvasokorevel), amelynek szellemi produktumait birtokba vette. Ga1bor nem "o2njelo2lt" szerkeszto3 volt, hanem kifejezetten a mi ke1re1su2nkre (T.i. Ba1lint e1s az e1n ke1re1semre, ba1r emle1keim szerint Ro1na-Tasnak e1s Bo2ro2cznek is tetszett a va1laszta1s) va1llalta el. De ez tala1n csak a to2rte1neti hu3se1g miatt fontos, a le1nyeg az ala1bbi: Ga1bor NEM vette a Fo1rum (pontosabban Faliu1jsa1g) kollekti1va1ja1nak szellemi terme1keit birtoka1ba, legfeljebb Ba1linte1t, A1kose1t, Jo1zsefe1t e1s az enye1met. A leheto3 leghevesebben tiltakozni szeretne1k az ellen a gondolat ellen, hogy ba1rki aki hozza1szo1lt a vita1hoz (so3t esetleg hozza1 se szo1lt csak elolvasta) most jogot forma1ljon arra amit e1n i1rtam, pe1lda1ul beleszo1ljon hogy mely re1szeit akarja megjelentetni e1s melyeket nem. Ez az a sarkalatos pont amit kis tanmese1mmel illusztra1lni ki1va1ntam: atto1l hogy valaki ma1s is ugyanarra a ta1bla1ra u2ltet, atto1l me1g nem szerez re1sztulajdont abban amit e1n u2ltettem oda. >Es amikor a szerkesztessel elkeszul, esetleg - egy hiperdemokratikus >gesztussal - ujra megkerdezi a kollektiv szerzogardat, mit szolnak a >"kezirathoz". Itt nincs e1s nem is volt "kollekti1v szerzo3ga1rda" -- egye1nek i1rtak, nem egy ko2zo2s mu3 e1rdeke1ben, hanem saja1t szeme1lyes indulataikto1l veze1relve. Megjegyzem e1n most is i1gy i1rok, mert NEKEM, SZEME1LYESEN nem tetszett amit most TE, SZEME1LYESEN i1rta1l e1s igyekszem vita1ba sza1llni VELED, nem pedig valami kollekti1v opuszt e1pitek a jo2vo3beni publika1la1s reme1nye1ben. >Azt az ellenervet, mely szerint mar oly sok szellemi produktum esett >aldozatul szerkesztoi szelektivitasnak illetve onkenynek a tortenelem soran, >hogy az ilyesmin nem illik megsertodni, az adott szituacioban arrogansnak >erzem. Tudniillik, ha elviszem valamilyen munkamat egy szerkesztonek >megjelentetes vegett, egyidejuleg felhatalmazom, hogy megitelje - idealis >esetben egyertelmuen meghatarozott standardok alapjan - a munkamat. >Elutasitas eseten jogom van annak pontos okarol is tajekozodnom. Nem, me1g abban az esetbem sem ha valo1ban e1n ke1rtem fel a szerkeszto3t: ebben az esetben is csak ahhoz van jogom hogy az a1ltala kialaki1tott va1ltozat ko2zle1se1hez hozza1ja1ruljak vagy ne. Ha beviszem az antikva1riumba fe1ltve o3rzo2tt 1963-as Ivan Gyeniszovicsomat e1s nem akarja1k a1tvenni, akkor e1n teljesen hia1ba magyara1zkodok hogy ez elso3 kiada1s, Szolzenyicin a kultu1rterror ideje1n, bibliofi1l ritkasa1g stb. Ha nem kell nekik nem kell nekik e1s passz -- nem ko2telesek megindokolni hogy mie1rt. Ebben a dologban egye1bke1nt ke1t igazi szoc dolog is felszinre to2rt. Az egyik a kollekti1v tulajdon fogalma1val kapcsolatos alapveto3 te1vke1pzet, hogy t.i. a kollekti1v teve1kenyse1g kollekti1v tulajdont genera1l. Ha e1n szobafesto3 vagyok e1s te pedig ma1zolo1, az e1n hengerem e1s a te pemzlid nem lesz a mi hengeru2nk e1s a mi pemzlink atto1l hogy ugyanazon a szoba1n dolgozunk. Ha e1n kiteszem a kissa1mlit az utca1ra mert szeretek ott u2ldo2ge1lni, az me1g nem lesz ko2ztulajdon aze1rt mert ko2zteru2leten van. So3t, ha te fogod az e1n sa1mlimat e1s a leeso3ben levo3 la1ba1t visszaenyvezed, atto1l me1g nem szerzel tulajdonjogot a sa1mliban. Ha harminc e1vig mu3veled az urasa1g fo2ldje1t napsza1mban, atto1l az me1g az urasa1g fo2ldje marad. Nem folytatom a pe1lda1kat de leszo2gezem: a leghata1rozottabban tiltakozom az ellen hogy valamife1le "kollekti1va" illetve annak aka1r demokratikusan va1lasztott, aka1r o2njelo2lt ke1pviselo3i megpro1ba1lja1k az e1n szellemi tulajdonomat csorbi1tani azzal hogy magukat ta1rstulajdonosnak deklara1lja1k. E1n, Kornai Andra1s, va1llalom annak az o1nusza1t hogy ezeket az embereket kirekesszem abbo1l ami saja1t jogos tulajdonom, aka1r felha1bori1tja o3ket hogy ki vannak rekesztve aka1r nem. Nem ki1va1nok beleszo1lni abba hogy ma1sok mit csina1lnak az o3 tulajdonukkal, lehet hogy pe1lda1ul Te fel akarod aja1nlani a saja1t hozza1szo1la1saidat a ko2z java1ra. (Bizonyos e1rtelemben e1n is ezt tettem azzal hogy a honora1rium ra1m eso3 re1sze1t felaja1nlottam a Ha1lo1zatnak -- de ha valaki azzal jo2n hogy ez erko2lcsi ko2telesse1gem volt annak csak azt tudom aja1nlani hogy abbo1l adakozzon ami az o2ve1.) A ma1sik szoc te1vke1pzet, vagy inka1bb beidegzo3de1s, az az hogy az ' elado1nak jogai vannak. Meg ke1ne ma1r e1rteni hogy a vevo3 a kira1ly, az elado1nak coki. A szellemi terme1kek piaca1n a szerkeszto3 do2nti el hogy vevo3-e valamire vagy sem, e1s ha nem, akkor semmife1le indokla1ssal nem tartozik. E1n sem magyara1zom meg a Nestle1nek hogy e1n mie1rt veszek inka1bb Toblert. Az elado1nak egyetlen joga van, t.i. az hogy kile1phet az elado1i szerepbo3l (megtagadhatja az elada1st). A vevo3 viszont mindenfe1le1t ko2vetelhet, mino3se1gi garancia1kat, hupike1k pa1ntlika1s csomagola1st, stb. Az az elado1 aki nem teljesi1ti ezeket a ko2vetele1seket vevo3 ne1lku2l marad. Az elado1 ilyete1n helyzete, mi tagada1s, megala1zo1, e1s ku2lo2no2sen a1te1rzi ezt a visszautasi1tott (so3t fel se ke1rt) szerzo3. De me1ginka1bb a1te1rzi ezt a munkane1lku2li, aki ne csak valami i1ra1sa1t, hanem ege1sz egzisztencia1ja1t aja1nlja fel megve1telre. E1n spe1ci jobban szimpatiza1lok a munkane1lku2livel mint a publika1latlanul maradt szerzo3vel, hiszen az uto1bbit semmi valo1sa1gos baj nem e1ri az a1ltal hogy nem vette1k meg amit i1rt. De ha ez a proble1ma e1geto3ve1 va1lik, ko2zfolyo1iratokat lehet szervezni ahol mindenki aki ku2lo2nben publika1cio1 ne1lku2l maradna elhelyezheti az i1ra1sa1t... Kornai Andra1s ============================ FORUM from RAVENserver ============================ >From hetyei@ATHENA.MIT.EDU Mon Oct 8 00:06:38 1990 From: hetyei@ATHENA.MIT.EDU To: contacts@phoenix Subject: XMAIL Date: Mon, 08 Oct 90 00:06:27 EDT FORUM Egzotikus csemegeket kedvelo FORUM-olvasokkal szeretnem megosztani egy iden januari floridai elmenyemet. Ez volt az elso honapom az USA-ban, igy ertheto modon megdobbant a szivem, amikor nagy elhagyatottsagomban egyszercsak meglattam Garas Dezsot a TV keper- nyojen. Elkezdtem figyelni a filmet, megakadalyozva, hogy szobatarsaim csator- nat valtsanak. A mu cime Daughter of Darkness, fohose egy amerikai lany, akinek epp meghalt az edesanyja, igy elhatarozza, hogy megkeresi Romaniaban maradt apjat. A repulon halljuk, amint bejelentik az erkezest Bukarest-be, majd a gep leszall- a feri- hegyi repuloterre. Garas Dezso erkezik egy jol olvashato "VOLAN-taxi" feliratu Ladaval es a Gellert-szalloba viszi a holgyet. A szallo kornyeke, a nagyobb hitelesseg kedveert teljesen neptelen, eltekinteve nehany tucat orkodo roman rendortol. A sztoriba keveredik egy keves politikum- a Securitate zaklatja a lanyt, amiert "gyanusan sok informaciot probal szerezni", de hamar ratalalunk a fovonalra: a lany apjarol, hosszas borzongas utan kiderul, hogy O Transszilvania hercege, a vampirok fejedelme. Eleteben egyetlen egyszer kegyelmezett meg egy nonek egy kozosen toltott ejszaka utan, e kapcsolatbol szuletett a lanya. Latjuk az apa vivodasat, az emberi vilagot jelkepezo lanya es a vad vampirrokonsag kozott. Vegul kenyertoresre kerul sor, ahol Garas -aki a film szerint Drakula legyozo- jenek unokaja- aktivan beszall a buliba a lany oldalan. A vampirok elpusztulnak -sajnos a papa is veluk- de meg visszater a tulvilagrol, hogy aldasat adja lanya es egy amerikai fiu kapcsolatara. Sokmindent kihagytam, a rovidseg kedveert is, meg mert mar jo feleve tortent az eset. Lehet, hogy lenyeges elemekrol nem ejtettem szot, es nekem szemet szuro lenyegteleneket huztam ala-oszinten szolva nem tudva mi az ilyen filmek lenyege. Az engem idegesito jelensegek soraba tartoznak az olyan hangulati elemek, mint mikor a lany felelemmel teli idegenkedessel nez korul az ellenseges roman fovarosban, es olyan rejtelyes szobrok veszik korul, mint Petofie, vagy Pazmanye (ez utobbi kinyujtott kezu iranymutatasat koveti oszto- nosen a lany amikor ratalal apja rejtekhelyere.) Vagy amikor egy kameratrukk elhiteti velunk, hogy az Anonymus-szobor Vajdahunyad varaban van.(E szobor arca helyen jelenik meg az apa arnyaraca bucsuzaskor. Az amerikai nezo persze inkabb azt veszi eszre, hogy a szobor ugyanolyan nyaklancot visel, mint a lany, es e lancrol egy babonas ciganyasszony mar megadta a felvilagositast, hogy ez egy "osi vampir szimbolum".) Nem firtatom, miert keszulnek ilyen filmek. Azt viszont kevesse ertem, hogy Garas Dezso es tucatnyi mas magyar szinesz, akiket arcrol mind felismertem, hogy vehet reszt ebben a vallalkozasban. A film utan egyebkent azon melegeben irtam egy levelet Kristof Attilanak, a Magyar Nemzet tudositojanak. Sajnos nem tudtam a MN pontos cimet, es igy levelem elkallodhatott. Vagy lehet, hogy csak en vagyok tulerzerkeny es masokat hidegen hagy a tema? A magam reszerol sem- milyen haragot nem taplalok a kozremukodo szineszek irant, csak jolesne a ma- jamnak, ha egy nap a magyar mozik is vetitenek a filmet, hadd muvelodjenek egyszer honfitarsaink is amerikai modra. Hetyei Gabor (hetyei@athena.mit.edu)