Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AZSIA 549
Copyright (C) HIX
1999-07-19
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Tibet'99 (2) (mind)  85 sor     (cikkei)

+ - Tibet'99 (2) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Folytatasa a majus-juniusban, Tibetben es kornyeken tett kedves kis
utazasunknak.

Senkit nem akarok furcsahangzasu helynevekkel untatni, lenyeg az, h.a
Qinghai totol valami 7-8 ora alatt ertunk Xiningbe. A kb. 150 km-es utat
egy atszallassal oldottuk meg. Az atszallo falutol mar csak valami 10
km-re lehettunk, amikor elkezdett kohogni a buszunk, gurult meg egy
keveset aztan megallt! Tortent ui. h. kifogyott a benzin. Senki nem
esett igazan ketsegbe, ott voltunk a puszta kozepen, orankent jartak
teherautok, traktorok, mitobb mar a vegallomas is latotavolsagon belul
volt.
Kb. 1 ora meddo nezelodes utan (senki nem volt hajlando megallni es
kolcsonadni 1 L gázolajat) mar azt fontolgattuk, h. nekivagunk gyalog,
amikor a sofornek kipattant az agyabol a megmento szikra: elokapta a
benzines kannat es megmeritete az ut mellett csorgedezo patakbol. Erre
mi kisse hitetlenul kezdtunk integetni, h. ez tonkrevagja a motort,
eselyunk nincs, stb. A soforok rohogtek (mint allatlaban) es vigan
betoltottek a tankba valami 3 L vizet. Az utazokozonseg visszamaszott
(termeszetesen az ablakokon keresztul) a buszba - valszinu ok sejtettek,
h. a csodak foldjen elnek. Kicsit erotlenul kohogott a jargany aztatn
valoban elindult. 15 percenkent leallt, utanatoltottek a patakvizbol, de
kb. 1 ora alatt megerkeztunk! Hangsulyozom, nem a hutoviz fogyott ki!:)
3 nap pusztasag utan jol esett ismet a civilizacio, Xinigben 25 yuanert
aludtunk, zuhanyzo a folyoso vegen, szinesteve a szobaban,  viszont a
folyoso-felugyelo lanyok nagyon aranyosak voltak. 20 meteres korzetben
legalabb 5 turheto kisvendeglo volt, kedvencunk vegulis az lett, ahol
bonusz tojaslevest adtak. Megnyero gesztus, mitobb meg a fizetesnel sem
svindliztek mint mashol elofordult.
Nagy lendulettel neki is lattunk felderiteni a repjegyvasarlas
mikentjet. Jartunk tobb utazasi irodaban, repjegy irodaban, stb., de
eleg hamar rajottunk, h. itt minden szal a CITS (Chinese International
Tourist akarmi) irodaban fut ossze. Hivatalosan csak ok jogosultak a
Tibetbe jutashoz jegyeket, kulon biztositast, engedelyeket kibocsatani.
Az utikonyvekbol jol ismert galeri szinte mindent megtesz, h.
megnehezitse, megszurje a Tibetbe jutast.
Elso korben azt mondtak, h. Lhasabol kell engedelyt kerjenek a repjegy
kiadasahoz amire 3 napot kell varni (gyalog jon a papir vagy mi...)
Tudni kell, h. kulfoldinek, Lhasaba repulni ezeddig csak Chengdubol
sikerult, mostansag 3000 yuanert, ezert is volt akkora sporterteke
annak, h. mi a Xiningi repulest, 1340 yuanert, probaltuk eroltetni.
Persze itt is 5 szemely szukseges a csoportos engedelyhez, erre mi
osszeakadtunk Richarddal, aki szinten Tibetbe igyekezett.
Nem reszletezem, kulonbozo veszelyekre hivtak fel a figyelmunket,
probaltak lebeszelni, mas iranyba terelni minket, mi viszont
ragaszkodtunk ahhoz, h.ezt a reszet is meglatogathassuk Kinanak:)
Letelt a 3 nap, a vegso blo"d kifogas pedig az volt, h. tobb mint 2 fele
nemzetiseg (allampolgarsag) nem lehet egy csoportban... ezen mar csak
rohogni lehetett. Igyhat nem repultunk!
Masnap reggel elvonatoztunk Golmudba, valami 20 ora es 1000 km utan
megerkeztunk a hirhedt sivatagi varosba. Oszinten szolva a mindenfele
LP-s leirasok utan sokkal rosszabbra szamitottam. Par orat raszantunk a
nemhivatalos jegyvasarlasra, de 5 feherembernek ez eleg nehezen jott
volna ossze itt a medve (CITS) barlangjaban. A buszpalyaudvaron csak
rohogtek rajtunk amikor fel akartunk kereszkedni a lhasai buszokra. A
vege az lett, h. elmentunk a Golmud Hotelbe es megvettuk a hivatalos
buszjegyet 1680 yuanert. Ja es ez a CITS szerint mindossze 3 napos
tibeti tartozkodast jelentett, utana vissza kellett volna terni
Golmudba! A sors fintora, h. ugyanarra a szakadt buszra kaptunk jegyet
ahol par oraval ezelott nem akartak folvenni...
Megcsiptuk a fekvos busz vegeben levo 5 darab helyet, ez nemi extrat
jelent a tobbi helyhez kepest, ui. ez a resze dobal a legjobban a
bukkanoknal. Bukkano pedig van surun! Elindult az 1115 km-es utazas: az
elso 80-100 km teljesen turheto volt, tobbnyire aszfaltos uton
emelkedtunk 3000 meterrol 4000 fole. Ekkor meg lekototte a figyelmunket
a taj, az elso havas csucsok, kek eg, szikrazo napsutes. Kesobb ez
atment komor pusztasagba: neha az ut is eltunt, homok meg szikla, fu,
bokor alig, neha egy-egy valyog visko, jakkok, kecskek. Fokent a
magassag hatott nyomasztoan: emelyges, szedules, fejfajas, alltalanos
gyengeseg. Utkozben volt egy 4800-as, aztan egy 5200-as, meg ismet egy
4800 koruli hago, az ut tobbi resza atlag 4300 koruli magassagban volt.
Ehhez hozzajott a busz iszonyatos dobalasa. Nem trefalok, ugy pattogtunk
neha mint a teniszlabda, nem gyoztunk eleg ruhat, halozsakot magunk ala
pakolni...Szegeny kinaiak kevesbe birtak a gyurodest: kemeny doldog
orakon keresztul hanyassal kuzdeni!
Igazabol semmi magasztosat nem tudnek mondani errol a buszozasrol, max
annyit, h. egyedi. Meg egyszer nem csinalnam meg! Es akkor meg halat
adhatunk, h. egyetlen-egyszer sem robbant le a busz, igy valami 30 oran
belul meg is erkeztunk Lhasaba.
Nemtom utoljara mikor voltam boldogabb! Mindossze 3680 m-en fekvo varos
maga a paradicsomnak tunt a pokoli buszozas utan. Kb. mint egy partot
eres a vihar utan...
Errol a paradicsomrol egy kicsit kesobb folyt kov!

Udv!
Zoli

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS