1. |
ping-fa 4. fejezet 2.resz (mind) |
35 sor |
(cikkei) |
2. |
ping-fa 4. fejezet 1.resz (mind) |
32 sor |
(cikkei) |
|
+ - | ping-fa 4. fejezet 2.resz (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A regi idokben azok, akik akikrol azt mondtak, hogy
ertenek a harchoz, mindig konnyu gyozelemmel
gyoztek. Azoknak gyozelme tehat, akik igazan
ertettek a harchoz, nem szerzett hirnevet es nem
ismert hostetteket.
Azert gyoztek a harcban, mert nem kovettek el hibat.
Aki nem kovet el hibat, annak vallalkozasai mindig
gyozelemhez vezetnek, s olyanok folott aratja
gyozelmet, akik mar eleve vereseget szenvedtek.
Igy hat a harchoz az ert igazan, aki szilardan all abban
a helyzetben, melyben nem szenvedhet vereseget, s
ugyanakkor nem szalasztja el azt a helyzetet, amelyben
az ellensegnek vereseget kell szenvednie.
Ezert gyozelmet aratni az a hadsereg fog, amelyik
eloszor gyoz es csak azutan keresi a harcot; vereseg
pedig arra a hadseregre var, amelyik eloszor harcol es
csak azutan keresi a gyozelmet.
Aki igazan ert a hadviseleshez, az mindig a helyes
utat koveti es betartja a haboru torvenyeit. Csak igy
tudja eligazitani a gyozelem es vereseg dolgat.
A haboru torvenyei kozul elso a tavolsag, masodik a
mennyiseg, harmadik a sza'm, negyedik a suly,
otodik a gyozelem. A terulet hozza letre a tavolsagot,
a tavolsag hozza letre a mennyiseget, a mennyiseg
hozza letre a szamot, a szam hozza letre a sulyt, a
suly hozza letre a gyozelmet.
...
A gyoztes, ha csatat viv, olyan, mint az ezer zsen
magasbol a melybe zudulo vizeses. Ez hat a forma.
Holnap kommentar
Tisztelettel
Csussz
|
+ - | ping-fa 4. fejezet 1.resz (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Ez a mai egy kicsit hosszu es kicsit zavaros lesz,
holnap megprobalom kommentalni.
4. A forma
Szun-ce mondotta:
A regi idokben azok, akik igazan ertettek a harchoz,
mindenekelott legyozhetetlenne tettek magukat, s ugy
vartak ki az alkalmat, amikor az ellenseg legyozheto
volt.
A legyozhetetlenseg rajtunk mulik, de a legyozhetoseg
az ellensegen. Ezert van, hogy aki igazan ert a harchoz,
legyozhetetlenne tudja tenni onmagat, de nem kepes
elerni, hogy az ellenseg mindig legyozheto legyen.
Ezert mondjak, hogy a gyozelem felteteleit megismerhetjuk,
de valoban gyozelmet aratni nem mindig tudunk.
A legyozhetetlenseg: vedekezes. A gyozni tudas: tamadas.
A vedekezes azt jelenti, hogy meg hianyzik valami; a
tamadas pedig azt, hogy minden bosegben van.
Aki ert a vedekezeshez, elrejtozik a kilencedik fold melyebe;
a tamadashoz, az a kilencedik eg magasabol ut rajta az
ellensegen. Igy lehetunk kepesek az egyik esetben valoban
megvedelmezni magunkat, a masik esetben meg biztositani
a gyozelmunket.
Aki a gyozelem felteteleibol nem lat tobbet, mint amit az
egyszeru emberek is tudnak, az nem a legjobb a jok kozott.
Meg ha gyoz is egy csataban, s egesz egalatti jonak mondja,
akkor sem a legjobb a jok kozott.
Mert aki fel tud emelni egy szo"rsza'lacska't, az meg nem
nagyereju; aki latja a napot es a holdat, az meg nem eles
szemu; aki hallja a mennydorges robajat, az meg nem finom
hallasu.
|
|