Sziasztok!
Meg egy elvi aspektus a temahoz. Tegyuk fol, hogy varosban megyunk 36km/h-val,
1400kg-os kozepkategorias kocsival es 20s alatt 0-ra lassitunk. A komplett
kinetikai energiat el szeretnenk raktarozni a kondenzatorba, ahol U=2V.
E=0,5*m*v^2 = 70kJ
P=E/t = 3,5kW
I=P/U = 1750A
szukseges vezetek keresztmetszete = "vegtelen"
1750A magneses tere = szivritmusszabalyozokkal a kornyekere menni tilos?
Tegyuk fol, hogy a kondenzator max. 10Watt hoteljesitmenyt kepes eldisszipalni,
igy a helyettesito kapcsolasaban a megengedett Rmax=10W/1750A^2 = 3mikroohm.
A legnagyobb aram, amit valahogy meg lehet oldani kocsiban, az egy nagysagrennd
el
kisebb (egybeepitett inditomotor/generator), de a haromfazisu hid
teljesitmenytranzisztorait en s.k. nem mernem beforrasztani. ;)
A dolog tovabbi szepseghibaja, hogy ugyanilyen meggondolasbol a motort
sem
lehet 2V-osra csinalni, tehat vagy 3,5kW-os DC/DC-konverter kell oda-vissza,
vagy
sorba kell kotni a kondenzatorokat. Es akkor ott vagyunk, hogy az egesz
hobelevanc
tomege megnoveli a kocsi tomeget, tehat rekuperacioval annyi energiat
meg kell tudni sporolni (tipikus varosi forgalomban), amennyi a tobblettomegbol
eredo tobblettfogyasztast jelentosen tulkompenzalja.
Nem veletlenul szerettek volna az autogyartok bevezetni a 42V-os fedelzeti
halozatot, de aztan rajottek, hogy sem az elektronika tulfeszultsegvedelmet,
sem
pedig a kabeltorest nem tudjak "normalisan" megoldani. (12V-os kabel szakadasak
or
-- ill. szetcsuszo csatlakozo eseteben -- a szikra magatol elalszik, 42V-nal
nem,
ergo kigyullad az auto). Meg magasabb feszultsegek eseten az erintesvedelem
is
bekavar meg.
Udv,
marky
|