'marky' írta:
>Amit nem tudok, hogy az amerikai mozdonyok "igazi"
>dizelmozdonyok, vagy dizelelektromosak (azaz dizel-
>motor + generator + nagyfesz elektronika + villanymotor)
Az USÁ-ban a dízel-elektromos mozdonyokat először
1924-ben mutatták be és az évek során azok lettek a
leggyakrabban alkalmazott mozdonyok.
A modern dízel-elektromos mozdony azonos súly mellett
a villanymozdony teljesítményének kb. 35%-át nyújtja.
Tisztán dízelmotoros megoldást kizárólag csak a legkisebb
méretű mozdonyoknál használnak, mert a mechanikus
megoldás kevesebb meghajtó erőt közvetít a kerekekhez,
mint az elektromos vagy a dízel-elektromos rendszerek.
Dízel-hidraulikus mozdonyoknál a motor egy hidraulikus
nyomatékváltót hajt meg, ami nyomás alatt lévő folyadék
segítségével juttatja el a kerekekhez a meghajtó erőt.
Ezeket az USÁ-ban csak ritkán használják, de némely
országban (pl. Németországban) felettébb elterjedtek.
A gázturbina-elektromos mozdony hasonló a dízel-elektro-
moshoz, de a dízelmotor dolgát gázturbina végzi. Ezt a tech-
nológiát többnyire a nagy- sebességű turbóvonatoknál hasz-
nálják, ahol nincs mozdony, hanem egy vagy több kocsiba
beépített meghajtó egység látja el a mozdony szerepét.
Balázs írta Stockholmból.
|