Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX GURU 6124
Copyright (C) HIX
2012-12-13
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: excel hamár homár (mind)  189 sor     (cikkei)

+ - Re: excel hamár homár (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok.

Nem ígérem, hogy ez egy számlanyilvántartási howto lesz, meg aztán nem 
egy nagyon egzakt tudomány ez, de azért érdemes néhány irányelvet követni.
Elővettem az eredeti kérdést, hogy onnan rugaszkodjak el aztán jó messzire.


> Szóval a probléma:
> adott egy szép kis tábla - lassan 300 sor fölött jár már -
> amolyan pénztár-számlakönyv szerűség...

Az én legnagyobb táblám átlépte az 5000 sort, köszöni, jól van. Még 
hálózaton is viszonylag kezelhető a mérete: 3,5MB.


> szeretnék egy paraméterezett szűkítést belőle pár adattal, egy új 
> munkalapra,
> valahogy úgy, mint a szűréskor csinálja, csak ezt automatikusan kéne 
> neki,
> mivel
> nem csak én használom, hanem "Mancika" viszi fel bele az adatokat, és 
> többen
> is nézegetik.

Mancika lehet hogy nem ért a számlákhoz (bár akkor mit keres a számlák 
közelében?), aki ért, az meg kényelmes, tehát lehet makró a megoldás, de 
azt látni kell, hogy a kényelemnek ára van. Jelen esetben olyan excel, 
ami rendesen kezeli a makrókat (nem 97-es). És hadrver, ami elbírja a 
makró futtatását. (na meg engedélyezve is van, különben mi értelme?)
Én speciel makrók nélkül csak szűrőket használok, nincs automatizmus, de 
néhány egyszerű szűréssel könnyen mennek a dolgok.

> már próbáltam rá írni VBA-ban egy kis makrót, csak a Mancika gépe annyira
> le van korlátozva, hogy a makrók el sem indulnak, sőt, ha elmenti a 
> fájlt, akkor
> még néha ki is gyomlálódik belőle.

Ez baj. Meg kell adni a munkakörnyezetet, arról nem Mancika tehet, hogy 
nem működik megfelelően a gépe.


> Jahh! csak hogy félreértés ne essék, ez egy központi fájlszerveren lévő
> fájl,
> amit 4-5 gépről is megnyithatnak. Azt már sikerült beléjüknevelni, hogy
> egyszerre csak az egyik írjon bele, mert volt, hogy egymás ellen 
> írogattak
> bele,
> és aki utoljára mentett, az nyert. a többi mentés meg ment a levesbe...

Ezt én is furcsállom, nem lenne szabad engednie a rendszernek. Azaz a 
rendszert át kell nézni, de ahogy tovább olvastam, bizonyos elemeit ki 
is kéne dobálni a kukába.
Manapság egy rendes irodai számítógép mondjuk 50eFt, hozzá egy rendes 
monitor 20. Egy rendes hálózathoz szükséges eszközök ára nem több mint 
20-30eFt.
Ahol 4-5 ember azon dolgozik, hogy valami működjön, nehogy már ne jusson 
ennyi a rendes munkakörnyezetre.
Persze ez itt nem ér véget (mert folytatódik például a rendes 
irodabútorral), de ebbe az irányba most nem akarok menni.


> mert lassan eléri azt a sorméretet, amit már kézzel szinte képtelenség
> lesz kiszűrni, és másolni.

Miért képteleség? Szűrőkkel minden egyszerűsíthető, ha csak egy 
partnernévre szűrök, az már általában ad egy olyan nézetet, amiben az 
elmúlt lényeges időszak (pl 1 év) kezelhető
Én az 5000 sorral kézi szűrésekkel egyelőre jól elvagyok, ez 3-4 év 
termése. Ebben a nagyságrendben nincs értelme vállalatirányítási 
rendszert üzemeltetni, de még ax excel táblát is a lehető 
legegyszerűbbre kell szabni.
Aminek viszont az az ára, hogy sok látszólag felesleges adatot fel kell 
vinni, sokszor első ránézésre (keresztbe) redundáns a halmaz, de hosszú 
távon kiderül (hosszában), hogy mégsem az.
Ez a táblám 20 adatoszlopból áll, ebben ugyan van 2 megjegyzés és 5-6 
számított segédoszlop.
Az oszlopok egy része többnyire rejtve van, mert még így is kilóg a 
16:9-es monitorról.
Egyetlen számláról 10 különböző információt felviszek a táblába, majd 2 
szempont szerint kategorizálom.
Közben kitöltődnek a számított oszlopok (áfa, hátralevő idő/késedelem). 
Ezután a pénzforgalommal kell összefésülni, amikor az realizálódik.
Egy nagyon egyszerű elvet szoktam követni: minden cellába kerüljön adat. 
Ha valahol látok egy üres cellát, akkor annak jelentősége van: vagy 
hibáztam, vagy szándékosan hagytam üresen, hogy később feltűnjön.
A hasonló adatokat (pl partner neve, számlaszám, időszak) mindig marha 
precízen ugyanolyan formátumban kell felvinni, hogy később jól kezelhető 
legyen.
A megjegyzés funkciót jellemzően nem használom, mert az ilyen módon 
rejtett adatokkal elég nehéz bármit kezdeni. Kivéve persze ha 
kifejezetten rejtett (nem lényeges) adatot akarok felvinni.
Eztán mehet a papír a szkennerbe, majd a könyvelésre, vagy ahova való.
A dolog lényege az állandó precizitás, nem lehet egy véletlen nyomott 
ctrl-c ctrl-v helyett ctrl-c ctrl-c vagy fordítva, mert borul az egész. 
Ez a nyitott rendszer hátránya.
Az előnye meg az, hogy bármikor bővíthető.

Az automatikusan frissülő makrókat kerülném ilyen nagy táblánál, mert 
jelentősen lelassíthatnak még egy gyors gépet is. Ne a makró legyen a 
lényeg, hanem az, hogy mennyivel könnyíti meg a munkát.

> - És van egy "főnök" aki szeretné tudni, akár este 10kor, amikor beesik
> az
> irodába, hogy mennyi kifizetetlen, lejárt határidejű számla van.
> - Ez még nem is volt gond, csak utána jött azzal, hogy "és ezek melyek?
> kinek,
> mennyi, mikorra kellett volna?"
> Ebből a táblázatból csináltam egy szűrést, a "kifizetetlen" és "számla"
> opciókkal, és ezt másoltam át egy másik lapra...
> Csak épp amikor másolom, akkor visz mindenféle hivatkozást, keresztreferenciá
t,
> így közbe kellett iktatnom a jó öreg notepad-ot :D

Hajjajaj. Most azt nem értem, hogy a főnök számítógépen dolgozik, vagy 
ugatja a technikát? Mert ha kap egy leszűrve elmentett táblázatot a 
fizetetlen számlákkal (és azok minden adatával), akkor mi is az, amit 
nem lát belőle?
Ha ugatja, akkor tartson egy embert, aki este 10-kor ugrik és nyomtat 
neki egy friss listát.
Szóval az a meglátásom, hogy sokan ingyen akarnak dolgokat, de nem 
hajlandók érte tenni (megtanulni) semmit.
A notepad-os átmásolás-formázás egy rabszolgamunka, én mellőzném.

> Nem beszélve arról, hogy néhányszor, amikor elfelejtettem kikapcsolni 
a
> szűrést a munka végén,
> akkor Mancika másnap még egyszer rögzítette a nem látszó kifizetett számlát,
> mert ő nem látta.

Na ez verte le a biztosítékot. Hát LÁSSA! Eleve, ha felvittük az adatot 
a papírról, akkor a papír kerüljön át máshova, láttatni kell hogy valaki 
dolgozott vele. Másrészt nem viszünk fel adatot anélkül, hogy látnánk az 
előzőt. Azaz minden papír feldolgozása előtt az adott típusra kell 
szűrni, és úgy felvinni, hogy lássuk közben a megelőző hasonló papírok 
adatait. Ugyanis nem csak az fordulhat elő, hogy valaki már felvitte, 
hanem az is, hogy egy dolgot a szállító kétszer számláz le, 
könyvelésileg szabályosan külön számlán, csak épp a tartalom ugyanaz, 
amiért ugye nem akarsz kétszer fizetni. Vannak jellemző nagy-nagy cégek, 
akik rendszeresen ezt játsszák, de a kicsik is tévesztenek. Erre fel 
kell készülni.
Ez viszont rohadtul abba az irányba visz, hogy a hiba nem a gépben van!
Legyen rendszer, legyen folyamat, legyen sorrend. Ne legyen kivétel.
Egy másik nagyon fontos alapelv, hogy soha nem tűnhet el semmi az 
adatbázisból, azaz nincs olyan, hogy ki lett fizetve / régi / már nem 
érdekes, és ezért töröljük.

> És már több meló van vele, mint ha egy sima demó számlázót telepítettünk

Ebben nem vagyok biztos, egy alap számlázóprg szart se tud ezekből. 
Láttam jópárat, aztán az utóbbi 7-8 évben már kétszer is úgy döntöttünk, 
hogy saját fejlesztést kérünk. Ami szintén zárt rendszer, és programozó 
kell minden változtatáshoz.
De a számlázóprogram az nem számlanyilvántartás.

> A MySQL-ből meg PHP-ből gondoltam leesik, hogy weblap lesz,
> és bármilyen böngészőből fut, így "bolondbiztos"-abbá tudom tenni.

Az is egy zárt rendszer lenne, el kell dönteni, hogy mire van akarat és 
pénz.
De ezt még mindig nem fogtam fel teljesen, hogy a 300 soros táblázaton 
miért is dolgoznak a főnökön kívül még legalább hárman...

> Mivel az egyik gépen még Win98 fut Office97-el,
> a legújabbon meg Windows7 Office 2012-vel...
> két gépen meg OpenOffice Win XP-vel.
> Így a verzió nem opció. mindegyiken működnie kellene..

Én azt vallom, hogy ha hálózatos együttdolgozás, akkor legyen minden 
gépen egyforma rendszer, ha win akkor legalább XP. De tudom, hogy a mai 
gépekkel ez nem teljesíthető, tehát maradjon annyi, hogy legyen 
mindenhol legalább XP. A régi szarokat ki kell dobálni a csába.
A táblázatkezelés viszont még fontosabb, hogy azonos rendszeren menjen, 
mert köztudott, hogy a m$ nem a kompatibilitás császára. Én a 2007-es 
excelt használom, nekem ez bevált, a 2010-essel úgy tűnik jól elvan.
Biztos más is jó, de a mindenféle összevissza dolgok alapvetően nem 
szoktak jól együttműködni. Alap dolgokban talán igen, de ha már 
makrózunk, hát nem biztos...
De nekem okozott már gondot egy egyszerű nyomtatómegosztás is xp-w7 
között, azóta se megy.

> Csak most az ENTER nyomása után a lassabb gépen akár 15-20mp-is eltelik,
> mire lehet írni a 2. adatot..:(

És még gondolta valaki, hogy "dehogy is dobjuk ki azt a jó gépet, amit 
10 éve 200 ezerért vettünk". Hát dehogynem.
Na, átmegy a sorlimiten? :)

üdv
Hunter

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS